Ladekart.elbil.no Alle ladestasjoner i ett kart
Finn nærmeste ladestasjon eller planlegg reise med forslag til ladestopp underveis. Tilpasset din elbil med realistisk rekkevidde basert på dagens vær- og kjøreforhold.
Ladekartet
Slik bruker du ladekartet:
Få oversikt over alle ladestasjoner
- Finn alle ladestasjoner samlet i ett kart for Norge, Sverige, Danmark og resten av Europa
- Med informasjon om antall hurtigladere og lynladere, ladeselskap, adresse og servicetilbud i nærheten
Nyttig ruteplanlegger
- Planlegg reise tilpasset din elbil med realistisk rekkevidde avhengig av årstid og kjøreforhold
- Åpne planlagt reiserute i navigasjonen til elbiler som støtter Android Auto eller Apple CarPlay
Eget rekkeviddekart
- Sjekk hvor langt du kan kjøre fra ditt startsted med ulike elbiler i et eget rekkeviddekart
- Visuell framstilling av rekkevidde fra startsted både sommer og vinter eller dagens værmelding
Filter for ladestasjoner
- Riktig ladekontakt for din elbil
- Lynlading, hurtiglading og normallading
- Servicetilbud i nærheten av ladestasjon
- Selskaper som er med i Ladeklubben
Vi gjør lading lekende lett!
Bli medlem og få enkel lading på tvers av flere ladeselskaper, eksperthjelp på elbil og lading, medlemsfordel på ladebokser og mye mer!
Ladestasjoner fra alle selskaper
I ladekartet finner du blant annet hurtigladere fra Tesla, Recharge, Mer, Eviny, Lyse, Circle K, Kople, Ionity og Ishavsveien.
Hva koster det?
Rekkeviddekart
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Spørsmål og svar om ladestasjoner
Under filter oppe i høyre hjørne i Elbilforeningens ladekart kan du finne ladestasjoner som passer din elbil og dine ønsker.
Ladekontakt type
Du kan velge ladekontakt som passer din elbil, CCS, Tesla, Chademo og Type 2.
Ladehastighet
Hurtiglading over 50 kW ladeefffekt og Lynlading over 150 kW vises som standard. Du kan også velge normallading for lading ved ankomst.
Servicetilbud
Finn de ladestasjonene med ønsket servicetilbud i nærheten som hotell, kaffe, restaurant, kjøpesenter og lekeplass.
Det er helt vanlig at bilen anslår kortere rekkevidde enn det som er bilens «offisielle rekkevidde».
På alle nye elbiler er rekkevidden basert på det som heter en WLTP-test. Denne testen er lik for alle biler og tilsvarer et gjennomsnittlig kjøremønster i sommertemperatur.
Slik fungerer rekkeviddemåleren i bilen din
Tallet som vises i bilen din, derimot, er et anslag på hvor langt bilen din tror du kan kjøre akkurat nå. Bak dette anslaget ligger det en algoritme, eller et regnestykke om du vil, som legger flere faktorer til grunn for tallet du ser.
Batterinivå, utetemperatur og batteritemperatur er vanlige ting å bygge inn i algoritmen, men det viktigste er hvordan og i hvilke forhold du kjører bilen. De fleste elbiler ser nemlig på hvor høyt forbruk du har hatt i det siste når den anslår rekkevidden din. Jo høyere forbruk du har hatt, dess lavere blir den estimerte rekkevidden.
Dette påvirker elbilens forbruk
Forbruket ditt blir for eksempel høyere når du kjører i høy hastighet, i bratte bakker, i kaldt vær, på våt veibane eller har en aggressiv kjørestil med hyppig akselerasjon og hard bremsing. Kjører du derimot i moderate hastigheter på tørr veibane vil forbruket være mye lavere. Faktisk kan du oppleve at du får høyere rekkevidde enn WLTP tilsier.
Nesten alle biler viser forbruk som kilowattimer per 100 km (i gamle dager snakket man gjerne om «liter på mila»). Så hvis man har vært ute på en litt krevende tur, vil algoritmen anslå at forbruket vil fortsette å være høyt, og dermed justere ned hvor mye rekkevidde den tror du har.
Fortell bilen hvor du skal
Et greit tips hvis du skal ut på tur og vil ha et bedre rekkeviddeestimatet, er å fortelle bilen din hvor du skal.
Bilens navigasjonssystem justerer anslått forbruk og rekkevidde etter flere parametere som temperatur, fartsgrenser og stigning. Noen tar også med værforhold.
Det er veldig ulikt hvor gode disse anslagene er.
Bruk Elbilforeningens ladekart
Derfor kan du også teste ut ruteplanleggeren i Elbilforeningens ladekart, som gjør den samme jobben. Her er alle elbiler støttet – og kalkulatoren inkluderer værforhold. Det samme kartet finner du også i ElbilAppen på din telefon.
Du kan enten lade med en hurtiglader eller ved hjelp av en normalladeboks.
Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner. Her lader du bilen raskt når du er underveis. De leverer minst 50 kW. Ladestasjoner som leverer mer enn 150 kW, kalles lynladere.
Normallading er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er perfekt også når du overnatter på tur, eller står parkert over flere timer.
Hva gjør jeg når hurtigladekabelen sitter fast i bilen?
CCS-kontakt
På biler med CCS og Type 2 er det bilen som låser ladekabelen fast. Dette skjer ved at låsepinner i ladekontakt/-port holder fast ladekabelen. Som oftest er det låsetappen som står i spenn og ikke vil slippe. Her er noen tips til hva du kan gjøre:
- Prøv å lås opp bilen gjentatte ganger med nøkkelens fjernkontroll.
- Dersom dette ikke hjelper: Dytt ladepistolen inn og prøv på nytt. Alternativt løft/vipp lade ladepistolen opp og gjenta alternativ 1.
- Alle biler med CCS og type2 har en nødutløser. Denne utløses med en snor eller wire som manuelt trekker ut låsepinnen. Nødutløseren er ulikt plassert fra bil til bil. Vennligst se brukermanual for din bil.
Dersom ingen at alternativene over fungerer, ring ladeselskapet på telefonnummeret som står på laderen.
I noen få tilfeller så kan det ha kommet fukt i ladeluken som igjen medfører at låsen fryser. I slike tilfeller vil kundeservice hos ladeselskapet hjelpe deg.
Chademo-kontakt
For biler med Chademo-hurtiglading er det ladepistolen som låser seg fast til bilens ladekontakt/-port. Det skjer ved at et låsestykke kneppes på plass inne i kontakten.
Dersom kabelen sitter fast:
- Påse aller først at ladeøkten er ferdig. Det lyser gjerne en diode under pågående lading i ladepistolen.
- Det hender at ladepistolen bare sitter godt fast og krever at du bruker litt kraft. Trykk utløserknappen på Chademo godt inn og dra. Da skal ladepistolen løsne.
- Dersom punkt 2 ikke hjelper: Bøy bestemt, men forsiktig, ladepistolen litt opp og prøv punkt 2 på ny.
- Punkt 2 og 3 hjelper ikke: Det hender at ladepistolen er godt brukt og utløseren utslitt. Fortsett å prøve eller ring ladeselskapet og be om assistanse.
NB: Dersom ladeøkten ikke har stoppet, ring ladeselskapet før du bruker eventuell nødstoppbryter. Nødstoppbryteren skal kun brukes som siste utvei.
Det er få ting som er mer irriterende enn når ladestasjonen ikke virker. I denne artikkelen har vi samlet sju tips du kan sjekke ut om laderen er vanskelig å ha med å gjøre.