Annonse

I løpet av neste år kommer denne SUV-en på markedet med elektrisk drivlinje. I helgen var den på eksklusivt besøk i Norge.

I helgen feiret Audi Norge seg selv og 500 ansatte på Lillestrøm, blant annet på grunn av suksess med salget av de ladbare hybridene A3 e-tron og Q7 e-tron i fjor. I den anledning var det en overraskelse på plass, for å vise den helelektriske retningen merket går i de kommende årene.

Ståle Frydenlund / elbil.no
Kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli (alle foto: Ståle Frydenlund / elbil.no)

– Vi samlet hele Audi-apparatet til kickoff for 2017, samtidig som vi feirer året som har vært – og godt salg. Noe av det viktigste i tiden framover, er bilen vi ser her. Når e-tron kommer i 2018 skal hele gjengen være klar til å gjøre mest mulig ut av den. Det er mange som gleder seg til å selge elbil, og den første vil bli veldig lik denne, sier kommunikasjonssjef i Audi Norge, Øyvind Rognlien Skovli.

I utgangspunktet var det e-tron quattro som skulle vises fram, og muligheten til å se nærmere på den i forkant var selvsagt fristende. Bilen som faktisk dukket opp, Audi h-tron quattro, er til forveksling lik den elektriske utgaven.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Mens den viste bilen har en uviss tidshorisont for lansering, kommer e-tron quattro på markedet neste år. Nærmeste konkurrent er Tesla Model X, og Rognlien Skovli legger ikke skjul på at den skal utfordres på pris.

– Jeg er også ganske trygg på at vår nye elbil kommer til å levere rekkevidde på minst 50 mil.

Batterielektrisk vs hydrogen

Både den batteri- og hydrogenelektriske utgaven baserer seg på Audis nye MLB evo-plattform. Førstnevnte ble vist første gang på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt høsten 2015, mens hydrogenversjonen hadde sin debut på NAIAS i Detroit i januar i fjor.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Ytre sett skiller lite, og begge har til tross for SUV-formatet relativt overbevisende aerodynamiske egenskaper – med cd-verdi på 0,27 (Tesla Model S og Hyundai IONIQ er best blant elbilene med 0,24). Lengden er 4,88 meter. Den store forskjellen mellom utgavene ligger i energitilgangen:

  • Elbilen har en batteripakke på 95 kWh som altså skal gi rekkevidde på minst 500 kilometer. Ved hjelp av nye Combo-hurtigladere med 150 kW effekt skal man få nye 400 kilometer rekkevidde i løpet av en halvtime. Audi har også antydet at e-tron quattro vil få induksjonslading (trådløs, ved hjelp av spoler i bil og p-plass) som tilvalg.
  • Hydrogenbilen har tre tanker under baksete og bagasjerom som lagrer maksimalt seks kilo hydrogen (med 700 bar trykk og fylling ila fire minutter). Beholdningen skal gi inntil 600 kilometer rekkevidde. I tillegg kommer en batteripakke (veier 60 kilo) med relativt begrenset ytelse (Audi oppgir ikke antall kWh), som først og fremst skal assistere ved akselerasjon (kan gi opptil 100 kW i korte tidsrom).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Uvisst om lynraske hurtigladestasjoner

Ytelsesmessig er den helelektriske varianten overlegen: 370 kW effekt kan trekkes i korte tidsrom, mens normalytelsen er 320 kW totalt fra de tre elmotorene (mer enn 800 Nm dreiemoment).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Hydrogenbilen har på sin side to elmotorer: Foran 90 kW og bak 140 kW (totalt 550 Nm). Det gjør at 0-100-tiden er 2,4 sekunder bedre på e-tron (4,6 vs 7), mens topphastigheten er nokså lik – 210 mot 200.

Den første serieproduserte elbilen fra Audi kommer til Norge en eller annen gang neste år. Hvorvidt det også vil bli bygd nye lynraske hurtigladestasjoner her til lands innen dette tidspunktet, er ikke offentlig kjent.

– Det er grunn til å tro at store deler av nettverket skal dekke avstandene gjennom Tyskland og videre nedover i Europa. Det blir viktig å vise disse markedene hva som er mulig, og i Norge har vi allerede en mye bedre infrastruktur enn øvrige bilmarkeder, sier Rognlien Skovli.

Les mer om bilen her, i henholdsvis e-tron og h-tron-utgaver.

Ståle Frydenlund / elbil.no