Annonse

Opel legger Europa-lanseringen av Ampera-e til verdens elbilhovedstad - og omegn. Kun kort tid etter får de første kundene sine nye elbiler.

GENÈVE (elbil.no): Opp mot 150 europeiske motorjournalister vil få sitt første møte med rekkeviddesjefen i kompaktklassen.

Europa-lanseringen finner sted i perioden 19.-29. april, og det er den norske gruppa som får æren av å åpne ballet. Så følger Tyskland, før de øvrige europeiske landenes representanter får sine smakebiter i tur og orden.

Norsk elbilforening vil delta på lanseringsdagene for å formidle den norske elbilsuksessen.

Rammene rundt lanseringen ble diskutert på Genève-utstillingens innledende pressedager i forrige uke, da det nettopp var blitt klart at Opel (og britiske Vauxhall) kjøpes opp av PSA-gruppen, som består av Peugeot og Citroën, for cirka 2,2 milliarder euro.

Lover «business as usual»

Siden har det gått spekulasjoner om Opel blir et helelektrisk merke på sikt, under PSA-paraplyen. Hvorvidt Opel får ta med seg GMs elbilteknologi videre, og hvor lenge, er enn så lenge uklart.

Opels norske PR-sjef Stein Pettersen fastslår imidlertid at utleveringene av Ampera-e vil gå som planlagt.

Via Twitter bekreftet også Opels toppsjef Karl-Thomas Neumann at de første utleveringene i Norge framskyndes fra juni til mai.

Ligger an til drastisk økt merkeandel

Opel har aldri opplevd maken til forhåndsinteresse på noen modell. Rundt 4.000 biler er forhåndsbestilt, og det er ventet at noen hundre av dem vil være på plass innen sommerferien. Forhåndsbestillingene utgjør faktisk flere biler enn Opel solgte i hele 2016 (3.708).

Som vi tidligere har omtalt har Ampera-e en oppgitt teoretisk rekkevidde på 520 kilometer (etter den optimistiske NEDC-syklusen).

Alt tyder derfor på at bilen vil kunne levere stabilt mellom 250 og 400 kilometer for hvem som helst, og trolig også bortimot 500 under optimale forhold i sommerhalvåret og med en erfaren elbilist bak rattet. Opel oppgir forøvrig 380 kilometer som realistisk rekkevidde (etter den realistiske amerikanske EPA-målesyklusen).

I praksis er det bare én hake for den som måtte være interessert i den nye elbilen; bestiller du nå får du først bil langt ut i neste år – og det til tross for at elbillandet Norge står øverst på prioriteringslista.

Les også