Annonse

Denne uka kom Norges første helelektriske renovasjonsbil til Norge. I Sarpsborg skal Norsk Gjenvinning ha to eksemplarer i drift fra september i år.

I en serie artikler oppsummerer vi noen av temaene fra den store elbilkonferansen Nordic EV Summit (NEVS) i Drammen 7.-8. februar. I dag ser vi på landets første elektriske søppelbil, som også ble vist fram på konferansen.

Elektriske renovasjonsbiler vil gi bedre byer med mindre støy og utslipp, og Sarpsborg kommune har vektet miljø høyere enn pris i anbudet for ny renovasjonskontrakt.

Derfor vant Norsk Gjenvinning anbudet, hvor de har lagt inn Norges to første helektriske renovasjonsbiler. De har en egenvekt på drøyt 17 tonn, og en nyttelast på nesten 10 tonn (se tekniske data nederst).

– Vi i gjenvinningsbransjen jobber med miljø hver dag, og har allerede kuttet tilsvarende syv prosent av de totale norske CO2-utslippene gjennom avfallssortering, gjenvinning og gjenbruk, sier konsernsjef Erik Osmundsen i Norsk Gjenvinning.

Foto: Petter Haugneland / elbil.no
Konsernsjef Erik Osmundsen i Norsk Gjenvinning skal sette to elektriske renovasjonsbiler i drift for Sarpsborg kommune.

Nå har turen kommet til nullutslipp i bilflåten. Allerede går 36 prosent av renovasjonsbilene til Norsk Gjenvinning på biogass.

–  Hvis miljø vektes høyere i anbudsprosessen vil vi snart ha en større flåte av elektriske renovasjonsbiler, sier Osmundsen.

Investeringskostnaden er i dag høyere enn tilsvarende dieselversjon, men vesentlig lavere driftskostnader og lengre levetid gjøre at investering skal være lønnsom på lengre sikt når bilene blir billigere. I tillegg vil hver renovasjonsbil kutte CO2-utslippene med rundt 60 tonn per år, ifølge danske beregninger.

Danmark: Den elektriske søppelbilen er populær

En vanlig renovasjonsbil som kjører i sentrumsområder bruker i snitt rundt syv liter diesel per mil. Med norsk vannkraft og lave strømkostnader vil driftsregnskapet også vise igjen på bunnlinjen.

– I tillegg blir lokal luftforurensing redusert og arbeidsmiljøet for våre ansatte bedre med mindre støy og vibrasjoner, sier Osmundsen.

Det kan leverandør Brian Olesen i Phoenix Danmark bekrefte.

– En tilsvarende elektrisk renovasjonsbil har gått i drift i København i snart fire år. De ansatte melder seg frivillig til å kjøre elektrisk, selv om ruten tar 20 minutter lenger tid. De sier at de er mindre slitne når de kommer hjem etter å ha kjørt elektrisk, forteller Olesen.

Foto: Petter Haugneland / elbil.no
Leverandør Brian Olesen i Phoenix Danmark viser stolt fram Norges første elektriske renovasjonsbil.

Tekniske data:

  • Førerhuset er bygget i rustfritt stål
  • Lengde 7,82 m
  • Bredde 2,5 eller 2,55 m
  • Høyde 3,04 m
  • Tomvekt 17.120 kg
  • Vekt fullastet 26.800 kg
  • Nyttelast 9.680 kg
  • Batteripakke på 170 eller 255 kWh (litiumion)
  • 45 kW ombordlader / 3 fas industrikontakt
  • Ladetid ved 63 Amp, 6-8 timer
  • Toppfart 90 km/t
  • Rekkevidde landevei > 150 km
  • Rekkevidde innsamling > 80 km ved totalt 3-4 lass, avhengig av topografi og avstand til deponi
  • Automatisk 9 trinns girkasse fra ZF
  • Regenerativ bremsing
  • ABS
  • TCS
  • Fjernstyrt kjøretøydiagnose fra fabrikk, Dennis Connect
  • 3 års garanti
  • Forventet levetid er 10 år