Annonse

Etter lang tids venting, ble det endelig tid for prøvekjøring av Tesla Model X. Bjørn Nyland stilte villig sin ferske P90DL til rådighet.

Som mange vet, har det ikke vært flust med demobiler tilgjengelig i Tesla-systemet. Hovedfokus har dessuten ligget på å få levert ut biler.

Derfor har det vært en tålmodighetsprøve å vente på rett anledning. Og den kom altså da Nyland ad omveier tok kontakt for å tilby en dag med bilen. Og hvilken maratondag det ble.

Denne teksten er en kjapp oppsummering av det man klarer i løpet av en dag. I løpet av september kommer vi forhåpentligvis tilbake med en grundigere test, med særlig vekt på forbruk, lading og kjøreegenskaper.

Nyland, som mottok sin X gratis etter å ha gått seirende ut av Teslas globale referral-program, er godt over gjennomsnittlig interessert. Og han har allerede rukket å tilbakelegge ganske mange mil med tilhenger.

Kan fint kjøres effektivt

Tilhenger fikk jeg også koblet på i løpet av dagen. Det funker aldeles utmerket, selv om det skal sies at jeg aldri rakk å få lastet noe oppi den. Den opprinnelige planen var å handle plank på den lokale byggevarehandelen, men seks og en halv time går fort.

Og i løpet av de timene ble det tid til å kjøre 20 mil, teste ut grusvei til skogs, stikke innom en kompis og hekte på henger, ta en brukbar bunke med bilder, prate med en haug forskjellige mennesker om bilen og få en idé om hva slags forbruk man kan forvente – eller få til – med en makset X (les: P90D med Ludicrous-tillegg).

La meg starte med det siste: På den innledende turen fra Oslo til Drammen lot det seg gjøre å få til et gjennomsnittlig forbruk på 2,13 kWh/mil (eller 213 Wh/km på Tesla-språket), og det uten særlige anstrengelser. Mye av årsaken ligger her, som i nylig testede Hyundai IONIQ og Model S, i en fin aerodynamikk (cd: 0,24).

For en som har kjørt Model S privat i et par år, er førermiljøet høyst gjenkjennelig. Det samme er det meste av funksjonaliteten. Men både kvalitetsfølelse og ytterligere egenskaper er lagt til.

Helt vill akselerasjon

Etterhvert som man fikk testet nevnte Ludicrous-mode et par ganger, gikk gjennomsnittsforbruket naturligvis «åt skogen».

Det er nesten naturstridig at en SUV med denne tyngden kan klare denne akselerasjonen, ja, den er så drøy at det nesten sprenger i hjernebarken.

Undertegnede har testet (eller prøvekjørt) noen hundre biler i årenes løp, og aldri vært borti noe som klår Teslas Ludicrous-utgaver av S og X.

Men de voldsomme akselerasjonsressursene utgjør egentlig bare en brøkdel av opplevelsen for min del. Det er totalpakka som gjelder, og at den kan være alt fra nøysom frakter til helspent villdyr (med styringsrespons i «sport» og fjæring innstilt på «very low).

Erkjennelsen av hva Tesla har fått til med Model X, riktignok langt på overtid, er overveldende.

En skikkelig snakkis

Det er lenge siden det var eksotisk å rulle rundt i en Model S. Derfor er det nesten litt snålt å tiltrekke seg så mye, og overveiende positiv, oppmerksomhet rundt Model X. Overalt hvor jeg stoppet ble det obligatorisk small talk – og tankene rundt utseendet er mange.

At det skulle skje på Teslas superladestasjon i Lier, der jeg foruten mange andre også traff en fersk Model X-eier, var selvsagt. At det skulle skje på den lokale bilkosmetikksjappa var ikke like ventet. Fyren var imponert, og syntes det var mektig å se falkevingedørene i aksjon.

De har, med god grunn, vært svært omdiskutert. Elon Musk innrømte sågar at de kanskje ikke var den beste ideen, med tanke på å gjennomføre utviklingen av modellen på normert tid. Men når de først er på plass, er det liten tvil om at de er avgjørende for oppmerksomheten bilen får.

Dørene funker bra i praksis, selv om jeg – med privatlånt bil – ikke utfordret grensene i for eksempel et trangt parkeringshus. Betjeningen både via nøkkelen og B-stolpen fungerer utmerket.

På sikt blir det interessant å se hvorvidt funksjonaliteten holder mål gjennom både årstider og år.

Slik oppleves den på veien

Tesla Model X er en stor bil, men etter å ha kjørt den en stund oppleves den som vesentlig mindre enn de ytre målene skulle tilsi. Den aktuelle bilen er utstyrt med luftfjæring, og er ganske stramt satt opp.

Det betyr at brå ujevnheter ikke bør forseres for raskt, siden det resulterer i harde slag.
Men det gjør også at bilen er overraskende agil på svingete vei.

Jeg har kjørt endel store SUV-er opp gjennom årene, og kan ikke komme på noen som direkte utfordrer på kjøreegenskaper. Men, og det skal sies, for den ekstremt komfortorienterte kan fjæringen muligens være i hardeste laget. Smak og behag her, altså. Utsikten gjennom det gedigne frontvinduet er også et kapittel for seg – både fram- og oppover.

Bilen er en seksseter. Dermed er det mulig å passere i midten til de to bakerste setene, som eliminerer behovet for å bruke den elektriske foroverleningen av raden for å komme til bakerst. Sittekomforten i samtlige bakseter er, forresten, god.

For den som skal ha inn barnesete er det også greit å vite at ISOFIX-festene er enkelt tilgjengelige under en klaff.

Det viktige tilhengerfestet

Model X kommer også med femseterskonfigurasjon. Den er det ennå få som har sett, men det er liten tvil om at denne vil gi et mye mer praktisk bagasjevolum.

Med både seks og sju seter kan de to bakerste legges flatt ned, som gir OK volum, men setene legger selvsagt beslag på noen hundre liter når de ikke er i bruk.

Uten å dvele spesielt ved det, er det slik at taket ikke er i stand til å håndtere frakt av lange gjenstander. Heller ikke inne i kupeen er tilsvarende kolli, som alpinski og byggevarer, å anbefale.

Det er her det svært nyttige (og avtagbare) tilhengerfestet kommer inn, enten til frakt av ski, sykler eller en tilhenger. Foreløpig har utgavene med 22-tommer store hjul fått begrenset typegodkjent tilhengervekt til 1.587 kilo. Samtidig er vekten nesten 700 kilo høyere (2.268) dersom hjulstørrelsen er 20 tommer.

Etter det vi erfarer jobber Tesla med å endre dette, slik at det ikke blir noen forskjell på de ulike dekkstørrelsene. Dette vil kreve ny typegodkjenning av allerede registrerte biler, og altså nye vognkort til eierne av disse.

PS. Vi kommer tilbake med en grundigere test av Model X så snart det lar seg gjøre.

TEKNISKE DATA: Tesla Model X P90DL

  • Ytelse: 396 kW/539 hk
  • Dreiemoment: 967 Nm
  • Rekkevidde (oppgitt): 467 km (NEDC)
  • Batteri: 90 kWh brutto (ca. 80 kWh netto)
  • Ombordlader: 16,5 kW AC (standard i Model X er 11 kW)
  • Egenvekt: 2.439 kg
  • LxBxH: 5,05×2,00×1,63 m
  • Bakkeklaring: 19,3 cm
  • Bagasjerom: 745 liter (foran: 187 liter)
  • Toppfart: 250 km/t
  • 0-100 km/t: 3,4 sek
  • Pris (testbil): Ca. 1.250.000 kroner (billigste, X 60D, fra 663.150)