Hopp til innhold

Statsbudsjettet 2018: – Gambler med elbilmarkedet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Regjeringen gambler med elbilmarkedet og handler stikk i strid med Stortingets signaler. Nå må Regjeringens avgiftsbombe stoppes i budsjettforhandlingene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Regjeringen foreslår nemlig å innføre engangsavgift for elbiler – basert på vekt – allerede i statsbudsjettet for 2018, ifølge TV2. Norske politikere har vedtatt verdens mest ambisiøse elbilmål, alle biler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler. Nå vil regjeringspartiene gå i feil retning: – Regjeringen gjør det motsatte av det Stortinget har bedt om, nemlig å komme med konkrete virkemidler og tiltak for å nå 2025-målet (kun salg av nullutslippsbiler), samt beholde kjøpsfordelene til minst 2020. – Nå slipper Regjeringen i stedet en avgiftsbombe som vil få store negative konsekvenser for den kraftige økningen vi må ha i elbilsalget de neste syv årene. De foreslår rett og slett å avvikle det viktigste virkemiddelet vi har, sier Christina Bu.

Trekker ut pluggen

Tusenvis av forbrukere har satt seg på lister for å kjøpe nye, større elbilmodeller, som kommer i salg de neste to årene, og norsk bilbransje jobber for fullt for å levere. Samtidig velger Regjeringen å trekke ut pluggen. – Dette skaper stor usikkerhet på et tidspunkt hvor stadig større andeler nordmenn skal overbevises om at elbil er noe for dem, sier Christina Bu. Omleggingen vil ramme de større elbilene, som mange norske familier har ventet på å få kjøpe. Disse bilene blir nå dyrere. Med tanke på at halvparten av bilsalget i Norge består av mellomstore og store familiebiler er det avgjørende at elbilene også er konkurransedyktige her.

Under fem prosent elbiler

Under fem prosent av den norske bilparken er nullutslippsbiler, signalene som nå sendes skaper uro og usikkerhet i et marked som er svært sårbart. Og det sender ikke minst et svært farefullt signal til andre lands myndigheter og en internasjonal bilbransje som følger Norge med argusøyne og som påvirkes av oss. – I verste fall får vi danske tilstander der elbilmarkedet kollapset etter at danske myndigheter innførte en mindre avgift på elbiler i fjor, advarer Christina Bu. Detaljene om hvordan endringen eksakt vil slå ut i markedet avhenger av hvordan detaljene i hele bilavgiftssystemet blir, når forslaget til statsbudsjettet blir lagt fram av Regjeringen i morgen.