Annonse

Det var ganske enkelt å få til rundt 250 kilometer rekkevidde med nye BMW i3. 50 prosent mer batteriytelse gjør underverker.

Som de første i Norge fikk vi overlevert den oppgraderte utgaven til test, selvsagt med den nye blåfargen som passer så bra til en elbil. Like selvsagt var det en meget godt utstyrt elbil, noe som bringer prislappen til drøyt 350.000 kroner.

BMW Norges kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby opplyser at 6 av 10 kunder velger nettopp dette høyeste utstyrsnivået. Den nye utgaven gjør at salgsmålet for i3 i år er hele 3.500 utgaver.

i3-modellen er anerkjent som den kanskje mest underholdende elbilen å kjøre i sin klasse. Men den er også effektiv, på grunn av sin relative letthet (1.245 kg).

Nykommeren har lagt på seg bare 40 kilo, til tross for 50 prosent ekstra batteriytelse (opp fra 60Ah til 94Ah). Og det er effektiviteten jeg er på jakt etter i denne testen, som kjøres over et antall forskjellige strekninger og kjøremodi.

Bra førsteforsøk

Den første etappen gikk fra Fornebu til Drammen i tidvis tett rushtrafikk, med start og stopp, i ettermiddagssol og 17 grader, tørr veibane.

Resultatet av denne etappen blir et gjennomsnittsforbruk på 1,4 kWh/mil. Neste etappe var en typisk landeveisrunde jeg ofte bruker til test, med 60-, 70- og 80-soner, i regn, med våt veibane og 12-13 grader i lufta. Hva kunne den levere? Omtrent det samme som på åpningsdistansen, dog med andre vær- og føreforutsetninger.

De 65 kilometerne, som også inneholder noen høydemeter underveis, resulterte et forbruk på 1,37 kWh/mil. På forhånd valgte jeg som ellers Eco PRO-kjøreprogrammet, som er det nest mest sparsomme. Temperaturen i kupeen ble holdt på 20 grader.

En fire kilometer lang avstikker på en grusvei til skogs, opp i høyden, sendte det gjennomsnittlige forbruket opp med 0,5 kWh/mil. Vel tilbake på landeveien, var merforbruket nullet etter regenerering ned igjen. Nok et bevis for at det ikke er noe stress å kjøre opp en bakke så lenge man også skal ned en tilsvarende.

Slik oppleves kjøring og komfort

Underveis i testen ble det nok en gang tydelig at i3 trolig har den beste svingradiusen blant elbilene. Her ligger en av de åpenbare fordelene med den beskjedne dekkdimensjonen (riktignok økt til 175/70-20 på denne utgaven).

De spesielle dekkene betyr imidlertid også at i3 kan oppleves noe styltete under press i sving. I korte trekk; dekksidene gir litt etter på en måte man ikke opplever med bredere dekk/lavere profil.

Under kjøring stort sett rett fram er imidlertid det typiske BMW-DNA-et på plass, med et helt klassisk stramt fjæringskonsept som balanserer fint mot komfort. Den stusser litt over skarpe ujevnheter, men fastheten betyr også at den er morsom å kjøre – og at du får klare tilbakemeldinger gjennom både ratt og fjæring.

Ikke minst nyter i3 godt av at den er lett. Den oppgraderte utgaven har som nevnt lagt på seg bare 40 kilo, til tross for at den altså har 50 prosent mer å rutte med. Det gjør at den føles svært agil, samtidig som den ikke straffer aktiv kjøring like hardt som tyngre modeller gjør.

Innvendig komfort er som den bør være, til tross for at det ikke er M Sport-preg på støtten i setene. utsikten er god gjennom den store frontruten, og glasstaket får kupeen – med fire sitteplasser – til å virke større enn den er.

En egenskap som oppleves litt negativ – for min del – er at det ikke går an å senke rattet ned til høyden jeg ønsker.

Langtur bekrefter 25 mil

For helgen hadde jeg planlagt en annen testrute, en forlenget utgave av turen jeg kjørte med oppgraderte Nissan LEAF (30 kWh) i vinter. Også på denne turen ble Eco PRO-kjøreprogrammet valgt, i tillegg til aircondition – for å få et realistisk bilde.

Strekningen var 156 kilometer lang, fra Drammen via Åmot, Sigdal og Krøderen tilbake til utgangspunktet. Omtrent 1/3 av strekningen var det regnvær og dermed våt veibane, og dessuten et betydelig antall høydemeter. Temperaturene varierte mellom 10 og 20 grader

i3-en leverte suverent, med kjøring i fartsgrensene, men suksess krever bevisst traktering av gasspedalen. Ikke minst må bilen må få regenerere når den kan.

Resultatet ble et gjennomsnittsforbruk på 1,25 kWh/mil, og restrekkevidde på 88 kilometer. Altså hadde det vært mulig å fortsette til 24-25 mil denne dagen.

Samtidig hadde også 26-27 vært mulig, med innsparing på alle parametre.

11 kW-lading hjemme og raskere hurtiglading

Det er umulig å skjelne den oppgraderte i3-en fra en hvilken som helst annen i3 rent utseendemessig. Derfor er det ikke snakk om en typisk ansiktsløftning (facelift) her, slik de fleste modeller får midtveis i en seksårssyklus. Ytre sett begrenser det seg til en justert fargepalett, som avslører «vår» bil som en 2017-modell.

350.000 kroner er naturligvis ganske voksent for en elbil på denne størrelsen, men innen september kan rimeligste utstyrsnivå fås til 291.000 kroner. Flere detaljer finner du her.

Det interessante befinner seg under skallet, og er direkte relatert til lading og ytelse. Det større batteriet er nevnt, men det er også en betydelig fordel at i3 nå kan benytte seg av TN-nett (400 volt 3-fas). Dette gir en maksimal ladefart på 11 kW, og betyr at hjemmelading ikke tar stort mer enn to og en halv time.

Under denne testen ble bilen ladet med 3,6 kW/16A (via Type 2-veggboks), og tok typisk åtte timer. Det er også verdt å merke seg at DC-hurtiglading (50 kW) går raskere her enn i førsteutgaven, både på grunn av mer tilgjengelig ytelse og fordi forskjellen på batteriets brutto- og nettoytelse er 5,8 kWh (avsatt i topp og bunn for å beskytte mot topp- og utlading).

Dette gjør at du kan hurtiglade med høy hastighet gjennom større deler av ladesesjonen. Det er en ganske betydelig fordel på langtur.

PS. De nærmeste dagene blir det også test/prøvekjøring av helt nye Hyundai IONIQ og Tesla Model X her på elbil.no!

TEKNISKE DATA: BMW i3 94Ah Fully Charged Edition

Ytelse: 125 kW/170 hk
Dreiemoment: 250 Nm
Blandet forbruk (oppgitt): 1,26-1,31 kWh/mil
Blandet forbruk (test): 1,35 kWh/mil
Rekkevidde (oppgitt): 300 km (NEDC)
Rekkevidde (test): 240-250 km
Batteri: 27,2 kWh netto (33 kWh brutto)
Ombordlader: 11 kW AC (med 400V/16A 3-fas)
Egenvekt: 1.245 kg
LxBxH: 4,00×1,78×1,58
Toppfart: 150 km/t
0-100 km/t: 7,3 sek
Pris (testbil): 350.900 kroner (laveste utstyrsnivå fra 290.900)