Med enkle grep oppnådde vi lavt strømforbruk med Tesla Model S 75D. Snart blir den billigste modellalternativ med firehjulsdrift.

I løpet av testperioden tilbakela vi over 1.000 kilometer med bilen. En høy andel av kjøringen var langkjøring på motorvei, dessuten småkjøring lokalt. Den metodiske delen av testen var den faste runden på drøyt 150 kilometer.

Samme test har vi også gjort nylig med Model X 90D. Den kommer her på elbil.no om kort tid.

Det blir feil å omtale denne bilen, til over 750.000 kroner, som rimelig. Men den blir faktisk noe av det rimeligere man kan få av Model S med firehjulsdrift, etter at 60D-alternativet blir fjernet 16. april (mer om dette i siste avsnitt).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Men én ting er prisen. En annen er fordommer hos uinnvidde om at store elbiler bruker veldig mye strøm.

Målet med denne testen var å finne ut hvor sparsom denne bilen ville være på den faste testrunden, uten å gjøre annet enn å følge fartsgrensene på landevei og ellers ha ryddige føtter på pedalene.

Meget solid forbruksresultat

Dagen runden ble kjørt, varierte temperaturene mellom seks og åtte grader. Underlaget var stort sett tørt. Dekktrykket var 3,1 bar i alle hjul før avreise fra Drammen (piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2-dekk i dimensjonen 245/45-19), mens batteriet fikk siste rest av påfyll rett før – og dermed var driftstemperert.

Ganske tidlig på turen ble det klart at det lå an til gode forbrukstall, og førsteinntrykket ble opprettholdt:

  • Mjøndalen: 1,61 kWh/mil (19,1 kilometer og 3,1 kWh forbrukt)
  • Hokksund: 1,63 kWh/mil (27,4 kilometer og 4,5 kWh forbrukt)
  • Åmot: 1,68 kWh/mil (40,4 kilometer og 6,8 kWh forbrukt)
  • Sigdal: 1,71 kWh/mil (65,1 kilometer og 11,1 kWh forbrukt)
  • Krødsherad grense: 1,87 kWh/mil (72,2 kilometer og 13,5 kWh forbrukt)
  • Krøderen: 1,77 kWh/mil (81,4 kilometer og 14,4 kWh forbrukt)

Ståle Frydenlund / elbil.no

Videre på hjemturen falt forbruket relativt raskt. Før vi spoler raskt fram til de avsluttende målingene

  • Krokstadelva: 1,54 kWh/mil (135,4 kilometer og 20,9 kWh forbrukt)
  • Drammen: 1,55 kWh/mil (155,9 kilometer og 24,2 kWh forbrukt)

Energiforbruk: Under 1/3 av hydrogenbil

Resultatet var det beste undertegnede har oppnådd med denne elbilmodellen. Da jeg postet på Elbilforeningens Facebook-side om erfaringene på turen, kom det reaksjoner. Enkelte mente at resultatet var for bra, og urealistisk for de fleste. Jeg vil påstå det motsatte; dette kan hvem som helst klare med jevn kjøring (og spesielt i sommerhalvåret).

Neste dag gikk turen til kontoret på Tøyen i Oslo, via E18. Som vanlig var det fartsgrense som gjaldt. Temperaturen var 11-12 grader, med tørr veibane. Gjennomsnittsfarten på hele turen var 79,5 km/t. Forbruket på den drøyt 54 kilometer lange turen endte på 1,8 kWh/mil, noe som absolutt må sies å være godkjent.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Gjennomsnittsforbruket i hele testperioden, med fem forskjellige sjåfører (og ditto kjørestiler) bak rattet, endte på 1,95 kWh/mil. Totalt ble det tilbakelagt 1.047 kilometer. Interessant er det også å se det gjennomsnittlige energiforbruket mot hydrogenbilen Toyota Mirai, som vi testet nylig.

Begge bilene ble kjørt omtrent like langt, av en håndfull sjåfører med ulik kjørestil. Rent faktisk gikk det med under en tredjedel i denne testen – 1,95 kWh/mil mot anslagsvis 6,6 – til tross for at elbilen er rundt 250 kilo tyngre.

Til elbilens fordel skal det dog nevnes at det var noe høyere temperaturer i denne testperioden.

Dyrere enn fullutstyrt 85 i 2014

Testbilen kom til Norge som en 60D. Som mange vet er batteripakken i denne den samme som i en 75D – kun med den forskjell at ytelsen er begrenset gjennom software (kan låses opp etter kjøp – som i testbilen – mot pristilegg).

Absolutt billigste versjon med bakhjulsdrift (75) stiger fra 628.600 til til 682.300 kroner. Testbilen her var også en relativt enkelt utstyrt utgave (758.000), som faktisk koster mer enn en fullutstyrt 85 kostet i 2014 (cirka 725.000). Det sier mye om prisutviklingen Model S har hatt i Norge.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Eksempelvis var ingen autopilot aktivert. Å ikke kunne benytte denne, når man kan se kameraene på sidene (en del av bilens oppgraderte hardware for selvkjøring), føltes unektelig rart.

Bilen hadde ellers kun panoramatatak som eneste virkelige tilvalg å snakke om – bortsett fra premium- og vinterpakke. Ellers var det standard stereo, enkle stoffseter og stålfjærer. Det siste punktet er verdt å dvele litt ved: Stålfjærene fungerer utmerket så lenge underlaget er bra, også når det gjelder opplevd komfort.

Ulempen er at det ikke skal så mye til før den subber. Det fikk vi erfare på en dårlig parkeringsplass med svært hullete grus.

Ståle Frydenlund / elbil.no

TEKNISKE DATA: Tesla Model S 75D

Ytelse (kW/hk): 244/332
Dreiemoment (Nm): 525
Rekkevidde (NEDC/EPA, km): 490/417
Forbruk (fast runde, kWh/mil): 1,55
Forbruk (testperiode, kWh/mil): 1,95
Batteriytelse (kWh): 75 brutto (ca. 70 netto)
Ombordlader (kW AC): 11
Egenvekt (kg): 2.108
LxBxH (m): 4,97×1,96×1,42
Bagasjerom (l): 845 (foran 100)
Toppfart (km/t): 225
0-100 km/t (sek): 5,4
Pris (fra kr): 682.300 (testbil 758.000)

Ståle Frydenlund / elbil.no