Annonse

Volkswagen kommer sent til elbilfesten, men leverer utvilsomt en flott, liten nykommer.

Forrige fredag var endelig dagen kommet for å få en prøvesmak av lille e-up!. Endelig fordi det ikke kommer en ny elbil på markedet hver dag.

Og fordi det naturlig nok er interessant å få vite mer om elbilen den norske importøren Møller Gruppen hevder å ha forhåndssolgt mer enn 1.000 eksemplarer av.

Vi la ut på prøvetur i solskinn og med noen få plussgrader på gradestokken. Rekkeviddeindikatoren viste 145 kilometer. Importøren oppgir forøvrig en maksimal kjørelengde på 160 kilometer, avhengig av temperatur og kjørestil, og 80-100 kilometer ved streng vinterkulde.

Førsteinntrykket etter turen, der rekkevidden ikke ble utfordret, er at den 3,54 meter lange småbilen ser ut til å virke ganske så bra målt mot prislappen.

Småsportslig kjørefølelse

e-up! har et fint fjæringsoppsett som tolererer svært humpete vei. Bilen er faktisk overraskende komfortabel, og svært lite stump, til så liten å være. I praksis føles e-up! større på veien enn ytre mål og vekt tilsier.

På dette området vanker det en solid karakter. Gokart-preget er etter undertegnedes mening ikke så sterkt som enkelte har ment, men e-up! byr likevel på en småsportslig kjørefølelse. Mye av grunnen er å finne i en fin vektfordeling – ved at batteripakken, som veier 230 kilo, er lagt lavt og er godt tilpasset bilen.

e-up! viser seg dessuten å være kvikk i svinger. Viktigst er det likevel at den ferske elbilen er lettmanøvrert i bymiljø. Vår prøvekjøringsbil hadde ikke ryggekamera, men det er likevel en enkel sak å få e-up! på plass i trange parkeringsplasser.

En kvikk småbil

Prøveturen var en blanding av landeveis- og bykjøring, fra Maridalen til Oslo sentrum og opp i Holmenkollåsen. Etter en god håndfull mil er hovedinntrykket at e-up! er relativt nøysom i sitt batteriforbruk under rolig kjøring i bymiljø, mens tunge motbakker og jevnlige gasspådrag betyr det samme som for andre elbiler.

Når det er sagt: Elmotoren på 82 hestekrefter imponerer med kvikk respons og fin akselerasjon. I praksis føles den vesentlig sprekere enn fasiten tilsier. Dette henger sammen med at småbilen ikke veier mer enn 1.085 kilo, og slik sett er en lett elbil.

Automatgirspaken har flere ulike innstillinger for regenerering av batteriet. VW bruker ordet rekuperasjon for oppsamlig av bremseenergi, et begrep vi bare må innrømme at vi sliter litt med. Men står spaken i D, triller e-up! så lett som helst, og batteriet får lite tilbake. Ved bruk av B-trinnet kommer den sedvanlige elbil-motstanden i drivverket når gasspedalen slippes opp, mens trinnene D1-D3 innebærer mellomstadier for regenerering. Det gir en fin valgfrihet, men det vil nok kreve litt tilvenning å finne sin optimale innstilling.

Mer bastante meninger rundt forbruk må vi komme tilbake til når vi får tilbrakt noen flere dager med bilen, og dessuten sett hvordan e-up! duger til pendlerkjøring og under lading.

Importøren satser

Ankomsten til e-up! har ført til nye elektriske tider på parkeringsplassen hos VW-importøren Møller Gruppen. Utenfor hovedkontoret på Frysja i Oslo er de første 16 A-normalladerne satt opp, akkurat i tide til prøvekjøringen. Mer infrastruktur kommer. Under normallading sier importøren selv at e-up!-batteripakken på 18 kWt skal lades på 6-8 timer.

– Vi skal ha 36 ladepunkt her. 14 for ansatte og 22 for fri bruk. Mulighet for hurtiglading kommer noe senere, sier miljøbilansvarlig hos Møller Gruppen, Kenneth Rombo Oddaker.

VW-informasjonssjef Anita Svanes (bildet) opplyser at 62 av 72 VW-forhandlere i Norge foreløpig er sertifisert for salg av e-up!, og at 300 selgere og kundemottagere har fått elektrisk opplæring.