Peugeot iOn er de to siste av PSA-trillingene - den «førstefødte» var Mitsubishi i-MiEv.

Det var Mitsubishi som var først på banen, både på markedet og med teknologien. Men gjennom PSA-samarbeidet fikk både Peugeot og Citroën lansere sine lett designfriserte utgaver tidlig i 2011.

Det spesielle med disse tre småtassene, var de var først ut med å tilby DC-hurtiglading i elbilmarkedet.

Trillingene er enkle og greie fireseters elbiler, primært ment for bruk i bystrøk, men de kan også greie rundt 15 mil mellom hver lading.

Siden 2013 har iOn og C-Zero forøvrig hatt batteripakker på 14,4 kWh, etter at én modul fra den opprinnelige batteripakken på 16 kWh ble tatt ut.

NORMALLADING: Trillingene kommer med en ombordlader (AC) som kan ta maksimalt 3 kW. Det tar cirka åtte å lade med 2,3 kW/10A og seks timer med 3,6 kW/16A. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).

HURTIGLADING: CHAdeMo-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret.

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos importøren Bertel O. Steen AS – om både iOn og C-Zero.

Les også:

Å leve med elbilen Citroën C-Zero (2012)

Lundetest av Peugeot iOn (2011)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):150
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):75-150
  • Batterikapasitet (netto kWh):14,4
  • Batterigaranti (kilometer/år):100000 / 5
  • Motoreffekt (kW/hk):49/67
  • Dreiemoment (Nm):196
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :CHAdeMO / 44
  • Normallading (ombordlader kW AC):3
  • Lengde/bredde/høyde (meter):3,47/1,47/1,61
  • Sitteplasser:4
  • Bagasjerom (liter):166
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,25
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1120
  • Topphastighet (km/t):130
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):15.9