Etterhvert ser vi mange elbiler i trafikken. For dem som i sommer har vært litt rundt omkring i Europa, fortoner Norge seg ved hjemkomst som det rene elbilparadis. LEAF, i-MiEV, C-ZERO, iOn på alle veier, og alle Thinkene og Buddyene i Oslo og omegn.

Citroën Norge var generøse nok til å låne oss en C-ZERO gjennom sommeren. I Elbilforeningen kunne vi i tur og orden prøve hverdagslivet i en Citroën elbil.

C-ZERO er trolig på dette tidspunktet velkjent innen elbilmiljøet. For fossilbilister vil det kanskje allikevel være vanskelig å kunne skille Mitsubishien, Peugeoten og Citroënen fra hverandre. De er jo like som bær, noe som faktisk kan være fint for utbredelsen av elbilismen, all den tid barna da kan fortsette å rope. «Der kjører en elbil forbi oss igjen, pappa».

Citroën C-ZEROÅ leve med C-ZERO i hverdagen er faktisk mye mer enn en kjapp tur rundt en bilbane og tøffe karer med blaute vitser om elbil og annet. Noe vi nesten hver dag fores med fra TV-skjermen for dem som lurer seg til å titte på Top Gear innimellom all sporten.

C-ZERO dreier seg om å starte om morgenen uten eksos og støy. Det handler om vibrasjonsfri gange og silkemyk fremferd i byhastigheter.

Har du tilgang til en stikkontakt hjemme eller en ladestolpe i din nærhet, vil lading skje akkurat på den tiden da du selv trenger lading, nemlig om natten. Når så regnet siler ned utenfor ruten, så sover og lader du i trygg forvissning om at strømmen kommer fra fornybare kilder, og at vannmagasinene for tiden nærmest renner over av overskuddskraft.

C-ZERO har lang akselavstand med hjul trukket godt ut i hvert hjørne. Noe som gir den meget god komfort. Å sitte høyt og ha godt utsyn gjør den til det nærmest perfekte by- og nærtrafikkkjøretøy for deg og 3 passasjerer som du kan ta med. En hund vil trives godt i bagasjerommet.

Nesten ingen motorjournalister skriver om håndterbarhet i by og nærtrafikk. Hadde de gjort det ville C-ZERO og dens like vinne hver gang. Utrykket «snu på en femøring» er jo helt ut, nå som nesten ingen vet hva 5 øre er for noe. Men for denne bilen kan vi godt ta det frem igen. Maken til snuradius finner du bare i gamle Buddyer og Londontaxier.

Olsenbandens gamle utrykk «å fylle for en femmer» kan vi trygt trekkes frem igjen. For drivstofføkonomi er en annen vinnerdisiplin for C-ZERO.

Personlig kjørte jeg bilen på en lading tur /retur Oslo sentrum til Holmsbu i Hurum. Dette er en tur på ca 140 km. Med en batterikapasitet på 16 kWt gir det en strømkostnad på ca 16 kr. Om jeg hadde kjørt en dieselbil med et forbruk på 0,6 liter pr mil, ville det kostet i runde svinger 110 kr. Hvem snakket om at elbilen er dyr i bruk? I tillegg skal det nevnes at du ikke kommer til Hurum uten å passere en eller flere bomstasjoner. Så til diesel for 110 kr kan vi raskt legge på mellom 25 og 60 kr i bompenger. Så i verste fall er dieselbilen nærmere 10 ganger dyrere enn elbilen i driftskostnader på den nevnte strekningen. Dessuten slipper du ut en hel haug gift om du velger å kjøre dieselbilen.

Citroën C-ZEROSelv har jeg en eldre SAAB stående til bruk om det kniper med plass, når båten skal opp og med mer. Ingen skal fortelle meg at det må stå en ny Audi eller BMW i garasjen for at selvbildet og mobiliteten skal holdes oppe. En god, nyere elbil vil hver dag gjøre 80-90% av jobben. Den eldre fossilbilen vil kunne gjøre resten. Om man ikke vil ha to biler, og mener at den form for bilhold er bortkastet uansett, finnes utmerkede bilutleiefirmaer og bildelingsordninger som gir deg mulighetene når behovene melder seg. Det er egentlig bare å tenke utenfor boksen og våge å gjøre ting litt annerledes.

Uansett ble det vanskelig å gi slipp på C-ZEROen fordi den gjør den daglige transportjobben så godt, og fyller det moderne transportbehovet nærmest perfekt, slik at løsninger som innebærer fossildrivstoff fortoner seg som skikkelig gammeldags.

For de som i nærmeste fremtid vurderer å anskaffe seg elbil, anbefaler vi at dere ber om å få låne den så lenge at ditt daglige bilbruk kan prøves ut i praksis. Vi tror du vil bli overbevist om hva elbilbilen kan gjøre for deg.