Annonse

Langpendler Thomas Navjord, med 70.000 Renault Zoe-kilometer bak seg, fikk teste den nye Z.E. 40-utgaven. Siden kjørte vi forbrukstest på den vante 15-milsrunden i samme kjølige vær.

Elbilens største utfordring har «alltid» vært vinteren. Nye Renault Zoe Z.E. 40, med batteripakke på 41 kWh, er blant de moderne elbilene som demonstrerer at den tiden snart er forbi.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Thomas Navjord (40) pendler grytidlig hver dag fra Kirkevoll i Indre Vestfold til Alnabru i Oslo. Det er en distanse (91 kilometer) han klarer greit gjennom hele året med sin R240 (23,3 kWh batteripakke), med visse innøvde forholdsregler (justerer farten for alltid å ha 10-15 kilometer restmargin) og lading på arbeidsplassen. Hvem bedre til å sjekke hvor bra Z.E. 40 virker på samme strekning?

Normalt pleier Thomas å ha igjen omtrent en mil rekkevidde ved ankomst (ved dårligst forhold vinterstid). Denne gang ble det  noe helt annet: 159 kilometer (anslått). Gjennomsnittsforbruket ble 1,8 kWh/mil, og dermed drøyt 16 kWh totalt. Dermed kunne han droppe den vante ladingen på jobben. Gjennom dagen varierte temperaturene ned til minus seks, med stort sett saltvåt veibane.

– Jeg kjørte med cruisekontrollen på 90 km/t på motorveien og 80 km/t på Bispeveien. Da jeg kom hjem på kvelden hadde jeg et gjennomsnittsforbruk på 1,76 kWh/mil og 36 kilometer i margin på «gjettometeret». Det skulle tilsvare 15 prosent, sier Thomas, som fant seg godt til rette.

– En fin pendlerbil. Jeg kunne lett blitt godt vant med den overlegne batterikapasiteten, men for min del hadde jeg hoppet over toppmodellen (Bose edition med skinnseter). Min neste bil skal nok likevel ha DC-hurtiglading, slik at den kan ta hovedrollen i bilparken her hjemme, sier Thomas, som selvsagt også er medlem i Norsk elbilforening.

Ståle Frydenlund / elbil.no
Vår vinterlige forbrukstest viser at 200 kilometer er et troverdig nederste nivå for oppgraderte Renault Zoe. (Alle foto: Ståle Frydenlund / elbil.no)

En langt større utfordring

Inkludert pendlerruta på 182 kilometer ble det tilbakelagt nesten 600 kilometer i løpet av de seks dagene vi disponerte bilen. 154 kilometer utgjorde den etterhvert faste testruta. Resten var småkjøring hit og dit under ymse føreforhold.

Vi har kjørt en rekke elbiler på denne faste landeveisrunden. Felles for de fem første i fjor var at testene skjedde under sommerlige forhold. Så fulgte Tesla Model X P90D i midten av november.

Under denne testen varierte temperaturene mellom to og sju minusgrader, mens omtrent halvparten av veien var enten saltvåt eller isdekket. Med andre ord: En langt større utfordring.

Ståle Frydenlund / elbil.no

For noen år siden ville det vært uaktuelt å legge ut på denne runden med en slik elbil – på denne tiden av året – uten å lade. Slik er det ikke lenger.

Utgangspunktet var som vanlig sør for Drammen sentrum, der undertegnede holder til. Bilen var ferdigladet rett før avreise, og skulle derfor ha ideelle forutsetninger for turen. Det mest økonomiske kjøreprogrammet (ECO) ble valgt og kupétemperaturen ble satt til 21 grader.

Ved første sjekkpunkt, Mjøndalen (18,5 kilometer), hadde gjennomsnittsforbruket lagt seg på 1,84 kWh/mil – etter å ha ligget over to en stund – med antatt gjenstående rekkevidde på 244 kilometer (50 færre enn ved oppstart).

Snuste på 2-tallet i vinterland

Videre vestover dalen, og ved passering Hokksund (25,8 km), hadde forbruket falt til 1,79. Rekkeviddeindikatoren var falt til ro, og viste nå 237 – et nær eksakt fradrag fra forrige sjekkpunkt.

Videre nordover steg forbruket mot 1,9, før det falt igjen mot Åmot – der fasiten viste 1,78. Videre oppover Sigdal holdt forbruket seg rundt 1,8 kWh/mil, og la ikke på seg før kursen ble satt mot Krøderen. Før stigningene startet var 63 kilometer tilbakelagt, med antatt 173 gjenstående.

På høyeste punkt, nær kommunegrensen, viste bilen et gjennomsnittsforbruk på 1,95 kWh/mil og gjenstående 148 kilometer (etter 70,8 km).

Ståle Frydenlund / elbil.no

På denne strekningen var turen på sitt mest vinterlige, med isdekket vei jevnet ut av en veiskrape, og rundt sju minusgrader.

Ved vendepunktet Krøderen, etter en del regenerering og en liten ekstrasløyfe, var 81,7 kilometer tilbakelagt. Gjennomsnittsforbruket viste 1,86 kWh/mil, med antatt restrekkevidde på 142 kilometer.

Nedslag ble satt på 1,69 kWh/mil

På dette tidspunktet var tre av åtte batteristreker borte. Spørsmålet var når gjenstående kapasitet ville falle under 50 prosent, og det gjorde det først etter 108 kilometer. Samtidig oppga kjørecomputeren at 19 kWh var gått med, noe som skulle tilsi at det er 38 tilgjengelig i batteriet (i motsetning til de oppgitte 41).

Gjennomsnittsforbruket her var 1,79 kWh/mil, og fortsatte å falle hele veien sørover til Drammen.

Endel saktegående trafikk sør for Åmot gjorde det enkelt å holde forbruket nede, og laveste notering – 1,67 – kom ved Mjøndalen.

Ståle Frydenlund / elbil.no

De siste par milene langs E134 og E18 økte hastigheten noe (90 km/t). To streker kunne settes på 1,69 kWh/mil ved fullført tur etter 154,2 kilometer. Kjørecomputeren viste at 26 kWh var forbrukt, med en restrekkevidde på 80 kilometer.

Resultatet tilsier at 200 kilometer er helt innenfor for de fleste under vinterlige forhold, forutsatt at man kjører etter fartsgrensene og generelt unngår urolig høyrefot. I praksis ville det nok blitt et sted mellom 220 og 230 kilometer denne dagen.

Dersom dette sammenholdes med erfaringene fra den første prøvekjøringen i Portugal, der temperaturen var 15-16 grader, vil reell rekkevidde for Zoe Z.E. 40 ligge mellom 200 og 350 kilometer avhengig av vær, føre og kjørestil.

Har som regel mer til overs

Jevnt over justerer Renault Zoe seg opp på rekkevidde etter parkering (og altså før lading starter). Sagt på en annen måte: Tar man en pause på ti minutter underveis, vil gjenstående kapasitet som regel justere seg opp (noe som også kan være årsaken til at bilen indikerte 50 prosent gjenstående etter 19 kWh forbrukt på testrunden).

Dette bildet bekrefter testpilot Thomas Navjords erfaringer. Han fikk dette spriket med sin R240 dagen etter Z.E. 40-testen:

  • Ved stopp: 23 prosent (30 kilometer gjenstående
  • Etter 30 minutter: 38 prosent (44 kilometer gjenstående)

Med 22 kW-lading var R240-utgaven hans på 99 prosent etter en time og 20 minutter (20 mindre enn estimert).

Ståle Frydenlund / elbil.no

Hoveddelen av lading i testperioden ble forøvrig gjort med 15A effekt (tilsvarer drøyt 3,4 kW) og Type 2-kabel. Fra nærmest tomt tok det 15 timer, mens anslåtte ladetider ellers varierte noe (stikkprøver fra gjenstående):

  • 33 prosent: 9 timer 35 minutter
  • 51 prosent: 9 timer

Før landeveisrunden (154 kilometer) ble det planlagt for at bilen skulle være ferdigladet til avreise, for at batteriet skulle oppnå driftstemperatur. Da anslo bilen at det ville ta 1,5 time fra 96-100 prosent, og dette stemte ganske bra.

Ståle Frydenlund / elbil.no

TEKNISKE DATA: Renault Zoe R90 Z.E. 40

  • Ytelse: 68 kW/92 hk
  • Dreiemoment: 225 Nm
  • Rekkevidde (oppgitt): 403 km (NEDC)
  • Blandet forbruk (standardisert): 1,33 kWh/mil
  • Blandet forbruk (testrunde): 1,69 kWh/mil
  • Batteri: Netto 41 kWh (litiumion), brutto 44 kWh
  • Ombordlader: 22 kW AC
  • Egenvekt: 1.480 kg
  • LxBxH (m): 4,08×1,73×1,56
  • Bagasjerom: 338 liter
  • Toppfart: 135 km/t
  • 0-100 km/t: 13,2 sek
  • Pris (fra): 229.400 kroner (testbil: 294.400)

Ståle Frydenlund / elbil.no