Vil ta 80 kroner for hurtiglading i startfasen

Vil ta 80 kroner for hurtiglading i startfasen

IONITY åpner sin første norske hurtigladestasjon ved E18 i Lillesand i oktober. De første månedene vil en ladeøkt koste 80 kroner - uansett varighet.

– Vi synes det er flott at flere aktører kommer inn i det norske markedet, her representert ved bilprodusentene, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Mandag gikk IONITY ut med meldingen om at selskapet fram til nyttår vil ta 80 kroner for en hurtigladeøkt, uansett varighet. Det tilsvarer tilfeldigvis kostnaden for en hurtigladeøkt (30 minutter x 2,50 kr) fra 0-80 prosent for en typisk kompakt elbil med mindre batteripakke.

– Vi tar for gitt at prisstrukturen blir tilpasset ulike lade- og effektbehov etter at pilotperioden er over. Flat pris er en dårlig løsning i Norge, sier Bu, med henvisning til at det fort oppstår kø på en rekke hurtigladestasjoner.

– Har dere vurdert faren for kødannelser, som på bildet under, som følge av «flat rate» uansett lengde på ladesesjonen?

Christina Bu / elbil.no

Han fastslår at kunder som har elbiler med mindre batteripakker vil utgjøre hovedtyngden i introduksjonsfasen, rent bortsett fra Opel Ampera-e, Hyundai Kona og Jaguar I-Pace.

– Det viktigste var uansett at det skulle være en enkel prisstruktur, sier Haugen Ihle, og legger til at det er uavklart hva prisen blir i 2019 og utover.

– Men jeg tror det raskt blir volum av biler som kan lades raskere. Audi vil eksempelvis etablere sin egen betalingsordning i nettverket.

Legger opp til partnersamarbeid

– I dagens melding står det «seamless, on-the-spot smartphone payments via your mobile browser. All customers need to do is scan the station’s barcode, enter their details and authorize payment». Hva ligger i praksis i dette?

– Det blir en webløsning som man knytter kredittkortet sitt til.  Kunder kobler til ved hjelp av QR-kode på smarttelefonen, og registrerer seg på denne måten. Vi har valgt denne løsningen for å få opp en enkel betalingsløsning i introduksjonsfasen. Eksisterende Hubject-brukere vil også ha tilgang fra start, men det er ennå ingen norske partnere i dette roamingnettverket. Plugsurfing er kjøpt opp av Fortum og kan når som helst komme med en løsning, sier Haugen Ihle.

Han legger til at det vil bli flere betalingsvarianter senere, både for kunder som roamer via Hubject/Plugsurfing og IONITY-partnernes egne løsninger (Audi, Volkswagen, Porsche, BMW, Mercedes-Benz/EQ og Ford).

IONITY har valgt å ta en såkalt CPO-rolle (charge point operator), mens partnere kan ta MSP-rollen (mobility service provider) i nettverket.

– Det kan være hvem som helst.  Vi leverer ladetjenester, så kan andre aktører levere kundegrensesnitt. Hver enkelt bilprodusent i IONITY-nettverket vil også ha sine løsninger. Det er slik sett opp til Audi å prise tjenesten sin, i likhet med de andre, sier Haugen Ihle.

Bak skjema, men åpner ved Lillesand i oktober

– Åpning av første stasjon finner sted i midten av oktober (Kjerlingland, Lillesand). Da vil vi også gjøre det tydeligere hvordan betalingsløsningen(e) vil fungere, sier Haugen Ihle.

Denne stasjonen vil ha en installert effekt på 2,5 MW, med mulighet for 12 uttak. Senere kommer lokasjoner som Dal (Romerike, langs E6) og Rygge (E6).

– Vi kan garantere at de kommende Audi e-tron quattro-eierne vil få 150 kW ladeeffekt når de kobler til, sier Haugen Ihle.

Audi AG

– Hvordan ligger utbyggingen i Norge an, når det gjelder de varslede 20 lokasjonene?

– Jeg kan dessverre ikke gi detaljer om lokasjoner, men det naturlige for oss er å begynne på hovedkorridorene mellom de store byene. Det kommer til å skje mye i løpet av høsten. Målet er å gjøre det mulig å kjøre Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger i første omgang.

Haugen Ihle legger til at IONITYs stasjon i Aabenraa sør i Danmark fortsatt er i testfase og dermed gratis å bruke.

– Vi ligger litt bak skjemaet knyttet til oppstart i Norge. Det kan fort ta 2-5 måneder å få alt klart, på grunn av byråkrati med/hos nettselskapene. Det at vi trenger nettstasjoner med mye effekt tar tid. Prosessen for å få lov til å koble seg på er ekstremt mye mer komplisert enn i Sverige og Danmark.