Norge prioriteres sammen med Tyskland og Østerrike fra oppstarten av det nye IONITY-hurtigladenettverket, og anleggsarbeidet er i gang.

I Norge vil dette bli veldig synlig på Circle K-stasjoner, som allerede har et etablert samarbeid med Grønn Kontakt.

Petter Haugneland / elbil.noMye tyder på at en av de første stasjonene i Norge vil bli Circle K Haukås i Åsane utenfor Bergen, der Tesla allerede har seks hurtigladeuttak og Grønn Kontakt har sin stasjon fra før (den er for øyeblikket ute av drift).

Det var for snart ett år siden det ble kjent at BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group (med Audi og Porsche) skulle gå sammen om å etablere et paneuropeisk hurtigladenettverk med 400 lokasjoner.

De nye hurtigladestasjonene følger Combo/CCS-standarden, og vil være kompatible med både eksisterende og kommende generasjoner av elbiler. Det ble sagt at maksimal hurtigladeeffekt skulle være 350 kW, og vi erfarer at dette vil bli demonstrert i Norge i løpet av kort tid.

Øker til over 100 i løpet av 2018

Joint venture-selskapet har fått hovedkontor i München i Tyskland. Antall ansatte er i vekst, og er ventet å passere 50 ved inngangen til 2018. Foruten partnerskap med Circle K, som dekker Norden, er Tank & Rast og OMV partnere i Tyskland og Østerrike.

Blant de nyansatte i IONITY er Jan Haugen Ihle (lite bilde), som kommer fra lederstilling i Fortum Charge & Drive og er ny regiondirektør for Nord-Europa.

Fra start vil det altså bli bygd (eller videreutviklet) 20 stasjoner i flere land. Avstanden mellom stasjonene skal ikke overstige 120 kilometer, og i løpet av neste år skal nettverket øke med ytterligere 100 stasjoner.

– IONITY vil levere på vårt felles mål om å tilby hurtiglading med digital betalingsmulighet, for å gjøre det enklere å reise langt med elbil, sier selskapets administrerende direktør (CEO) Michael Hajesch i en pressemelding (på bildet over sammen med Marcus Groll, COO).

PS. Vi kommer selvsagt med mer om IONITY senere.