Hopp til innhold

Vil tilby opp mot 500 raske ladepunkt i 2020

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Circle K vil tidoble selskapets kapasitet på hurtiglading innen 2020, og bytter samtidig ut det klassiske ordet bensinstasjon. Nå heter det naturligvis energistasjon.

– Vi synes det er veldig bra at Circle K trapper opp satsingen på hurtiglading betydelig. I dag kan rundt 1.500 elbiler lade samtidig i Norge. Fram til 2025 må 1.000-1.500 nye hurtigladere på plass hvert år for å holde tritt med økningen i elbilbestanden, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening. – Ikke minst er det fint å se at selskapet deler vår mangeårige ambisjon: At det må bli like enkelt å hurtiglade elbilen som å fylle bensin, legger han til. I går presenterte han foreningens syn på takten i utbyggingen av hurtigladenettverket i årene som kommer, i forbindelse med at Circle K la fram sine planer fram til midten av 2020:

IONITY på 21 Circle K-stasjoner innen 2019

Først ut blir Circle K-stasjonen på Kjerlingland ved Lillesand (ved E18). Her blir det fra starten 26 hurtigladere, fordelt på Tesla, IONITY og Grønn Kontakt – som alle samarbeider med Circle K. Dette betyr at alle moderne elbiler kan lade på energistasjonen. På stasjonen får IONITY i første omgang seks hurtigladeuttak (CCS). Deres sjef for Nord-Europa, Jan Haugen Ihle, var også til stede på gårsdagens møte. Han gjorde det klart at de gjerne ville markere åpningen i Norge med en hel korridor (Oslo – Stavanger) – ikke bare stasjonen i Lillesand. Derfor skal både Circle K Sira (Flekkefjord) og Circle K Ringdalskogen (Larvik) være på ladekartet langs E18/E39 før jul. Gjennom 2019 vil IONITY montere hurtigladere på ytterligere 18 av Circle Ks stasjoner i Norge. Hvilke steder dette blir, er foreløpig ikke kjent.

Vil også drive sine egne hurtigladere

Foruten samarbeidet med partnere, vil Circle K i høst få fart på utrullingen av egne hurtigladere på energistasjonene. – Dette vil være en kombinasjon av tradisjonelle 50 kW- og nye 150 kW-hurtigladere. Denne kombinasjonen vil være gjennomgående når flere egne ladere rulles ut i nettverket, sier Norgessjef i Circle K, Christoffer Sundby. Han legger til at de fra før har hurtigladere på 60 av sine energistasjoner, inkludert 16 med Circle K-ladere, og en rekke stasjoner som er dekket i samarbeid med Tesla og Grønn Kontakt. Målet er at den ferske hurtigladeplanen, som slett ikke er noe endelig mål, skal være realisert innen midten av 2020. Da vil kunder ha tilgang til 450-500 ladepunkt på selskapets energistasjoner. – Det er mulig å gjøre dette kommersielt, slik myndighetene har satt som premiss i sin klimastrategi. Dette forutsetter fornuftig utforming av modeller for nettleie. Vi er klare for å betale for vår belastning, men ikke for å subsidiere andres, konstaterer Sundby.

– Hurtigladerne må virke

– Norske elbilister er opptatt av god tilgang til hurtiglading, uansett om de er på langtur eller bare trenger kjapt påfyll i hverdagen. Da er det viktig å holde køer på et minimum, og sikre at hurtigladerne virker til enhver tid, sier Frydenlund. Både som testansvarlig i Norsk elbilforening, i samtaler med landets elbilister og gjennom bruk av privat elbil i snart fem år, mye på lange turer, har han fått mye erfaring med hurtigladenettverket – og hvordan det fungerer. – Som regel virker hurtigladerne, og man kommer seg raskt videre. Men de gangene det er tekniske problemer, kan det være frustrerende. Derfor er vi tydelige på at forbrukerne bør få gratis lading dersom det typiske problemet oppstår, nemlig at kommunikasjonen går ned. Det er god kundebehandling, noe vi også har gjort Circle K oppmerksom på, sier Frydenlund. – Av samme grunn er det bra at Circle K sier de vil skifte ut eldre, eksisterende ladere på 14 stasjoner for å forbedre oppetid.

Utrullingsplan for IONITY-ladere på Circle K høsten 2018

Circle K-ladere med utvidet kapasitet fra 50 til 150 kW