Ofte stilte spørsmål
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Ladeboksen er klargjort for fremtiden gjennom protokollen OCPP 2.0.1, som gjør at du kan styre lading basert på pris og effekt. Den er også forberedt for lademuligheter som for eksempel automatisk lading (Plug and charge) der tilgangskontroll er ønsket og leveranse av strøm tilbake fra elbil (Vehicle to grid). Dette forutsetter at bilen din støtter disse funksjonene.
[infogram id="23208ce5-92ed-47c3-bf8c-5b5760788751" prefix="I5q" format="interactive" title="Priser for Ladeklubben"]
Thon Hotels er en av Norges ledende hotellkjeder, med over 90 hoteller i Norge, Sverige, Danmark, Nederland og Belgia.
Thon er kjent for sine sentralt beliggende hotell og sin gode service. I 2024 vant ble de bransjevinner av Norsk kundebarometer, som måler lojalitet og tilfredshet blant kundene.
Thon strekker seg lenger for at du som kunde skal få et godt opphold. Når du bestiller ditt opphold er frokost alltid inkludert i bestillingen, så ingen skjulte kostander.
Elbilforeningens medlemmer som melder seg inn i fordelsprogrammet Thon+ får automatisk oppgradering til Platinum-medlemskap, nest beste nivå, i 12 måneder fra innmelding.
På Platinum-nivå får du blant annet disse Thon+-fordelene:
- Tidligere innsjekk*
- Sen utsjekk(kl.15.00)*
- Oppgradering ved ankomst*
- Bo to på rommet - betal for én
- Thon+-opplevelse i gave
- og mye mer.
Hvor stor den totale vekten på bilen og tilhengeren blir er det avgjørende når man skal se på hvilken førerkortklasse man har behov for.
Dersom du skal trekke en mindre henger, som en hestehenger eller en båthenger med en personbil, så er nok B96 tingen for deg. Denne førerkortklassen gir deg tillatelse til å kjøre bil med en tilhenger med en totalvekt på inntil 4250 kg, i samsvar med det som er oppgitt i bilens og tilhengerens vognkort. Klasse B96 gir deg muligheten til å trekke det samme som klasse B, men med tilhengere som veier over 750 kg. Den totale kombinerte vekten av bilen og tilhengeren kan imidlertid ikke overstige 4250 kg.
Hvis planen er å trekke en større henger, med en større bil som en SUV er BE tingen for deg. Med klasse BE kan du trekke det samme som med klasse B96, men du har også tillatelse til å trekke tilhengere med en maksimalvekt på 3500 kg. I tillegg gir dette førerkortet deg muligheten til å kjøre traktorer og motorredskaper med en maksimal totalvekt på 25 000 kg og en konstruktiv hastighet på opptil 40 km/t når du har tilhenger.
Vi anbefaler deg, dersom du er usikker, å bruke tillhengerkalkulator på Statens vegvesen sine sider.
Deres forretningsfilosofi motsetter seg "kjøp og kast"-mentaliteten, og de legger stor vekt på at de brillene, solbrillene, og brilleglassene du kjøper hos dem er bygget for å vare. De forstår at ditt syn kan endre seg, men ved å tilby utskiftbare komponenter som brillestenger og neseputer, sørger de for at du kan justere og vedlikeholde brillene dine, og slik beholde dem lengre.
Gjennom hjelpeprosjektet "Briller til Cuba", gir de brukte briller et nytt formål ved å forbedre synet til menneskene på Cuba. Dette prosjektet, som fortsatt er i startgropen, har stort potensiale for å vokse og ha en bredere positiv effekt.
Også de minste produktene, som endagslinser, må håndteres på en miljøvennlig måte. Alliance Optikk vil veilede deg om viktigheten av å kaste linser på riktig måte – i restavfall, ikke i vask eller toalett, for å hindre plastforurensning i naturen.
I butikkverkstedene sørge de for at alt avfall og alle kjemikalier håndteres på en forsvarlig og miljøvennlig måte. Dette strekker seg fra daglig drift til de lange linjer av vårt miljøfotavtrykk, og de streber etter å være et eksempel for bærekraftige praksiser i optikerbransjen.
Alliance Optikk er en fagdrevet optikerkjede med 70 selvstendige butikker landet over. Her får du både ekspertise, personlig service og fordelen med at noen har nøyaktig kunnskap om historien til dine øyne.
Hos Alliance Optikk forholder du deg til én fast optiker som kjenner deg og din øyehistorikk, derfor kaller vi oss for din fastoptiker. En jevnlig service på øynene vil gi deg langsiktig trygghet for syn og generell øyehelse. Alle våre optikere er offentlig godkjente helsepersonell med høy faglig kompetanse.
Kundeløfte:
Gjennom grundige syns- og øyehelseundersøkelser, forståelse av synsbehov, samt presis tilpasning av synshjelpemidler bidrar vi til optimalt syn hos våre kunder – hele livet.
Finn din nærmeste optiker her: https://allianceoptikk.no/finn-optiker/
Les mer om din fastoptiker: https://allianceoptikk.no/din-fastoptiker/
Den svarte ladebrikken fra Norsk elbilforening har vært i bruk siden 2014. Etter lang og tro tjeneste vinker vi farvel til den, 18. mars.
Som medlem i Norsk elbilforening gir Ladeklubben deg nå tilgang til enkel lading i Norge og Europa med den blå ladebrikken. Én ladebrikke, enkel betaling og tusenvis av ladestasjoner.
Har du en svart ladebrikke liggende, er det på tide å deaktivere den. 18. mars slutter vi å selge nye svarte ladebrikker. Den vil fortsatt virke, men vi anbefaler deg å bytte til den blå ladebrikken, for det er en sikrere og bedre løsning.
Med Ladeklubben lader du enkelt hos alle disse ladeselskapene:
+ over [ebf_custom_setting key="charging_points_europe_count"] lademuligheter i Europa.
Slik deaktiverer du den svarte ladebrikken:
- Logg inn på "Min side". Der ser du om svarte ladebrikker er registrert på ditt medlemskap
- Kontakt ladeselskapene du har registrert brikken hos og be de fjerne ladebrikkenummeret registrert på din profil.
- Ladebrikkenummeret ditt står på baksiden av ladebrikken.
- Ødelegg den svarte ladebrikken før du kaster den i restavfallet.
Disse ladeselskapene kan din svarte ladebrikke være registrert hos:
Vi anbefaler å bruke ladeselskapenes egne apper og betalingsløsninger om Ladeklubben alene ikke dekker ditt behov.
Kommer det inn fukt i ladeluka, kan det skje at den fryser og blir sittende fast. På samme måte som bildører kan fryse fast.
Spesielt biler som har luka plassert foran på bilen, og dermed er mer eksponert for snø og slaps, kan være utsatt for dette problemet.
Slik forhindrer du fastfrosset ladeluke
Først og fremst er det smart å være føre-var. For å hindre frosne dører smører man inn gummilistene med silikon, det samme prinsippet kan man følge her.
Silikon får du kjøpt på bensinstasjoner eller på butikker som BilXtra, Biltema og Clas Ohlson – i sprayform eller som stift.
På bildet over kan du se en liten rund utstikker i plast helt til venstre i luken. Inne i den sitter det som regel en fjærmekanisme som dytter ut luken innenfra når du står utenfor og trykker panelet inn.
Det kan være lurt å smøre den og andre bevegelige deler med låsolje for å hindre at den kiler seg fast.
Fjern snø og fukt
Så er det selvfølgelig også smart å holde det tørt så langt det lar seg gjøre.
Har det snødd mens du har ladet over natten kan det fort havne en del snø og fukt rundt ladekontakten, så ta en inspeksjon og fjern så mye du klarer.
Gjør dette når ladeluka er frosset fast
Men så står man der og skaden er allerede skjedd. Luka streiker og du må lade. Hva gjør du da?
- Unngå å forsøke å bryte den opp, det er som oftest varme som hjelper.
- En varmekilde som en hårføner kan gjøre susen, eller så kan du prøve et kjent og kjært kjerringråd:
- Finn frem en plastpose som er stor nok til å dekke luka og fyll den med varmt vann. Hold den inntil luken i noen minutter – og vipps skal du se at du får åpnet den på en skånsom måte.
Om du er skikkelig uheldig kan du få et islokk over hele ladeluka. Da bør du være forsiktig med vindu-skraperen, her risikerer du å skade lakken. Bruk igjen heller hårføner eller en pose med varmtvann.
Så godt som all erfaring med elbilbatterier så langt, viser at de holder seg godt ut levetiden til bilen.
Deretter vil batteriet kunne få et etterliv i andre sammenhenger før det til slutt forhåpentlig gjenvinnes.
Batterigaranti
Elbiler kommer med en egen garanti for batteriet. Bransjestandarden ligger på åtte år eller 160.000 km kjørt, som oftest med et løfte om at batteriet skal holde minst 70 prosent av den originale kapasiteten.
Elbilforeningen har testet batterier
Vi har tidligere testet batterier på biler fra 2015 som fortsatt har over 90 prosent av kapasiteten. Andre kan ligge på rundt 80 prosent, men i noen tilfeller kan det også være lavere.
De bilene som presterer dårligst i slike tester har som regel vært tilfeller med dårlig batterikjemi og spesielt mangel på aktive kjølesystemer. Blir batteriet for varmt kan det nemlig miste kapasitet. Nyere elbiler er langt bedre på dette området.
I tillegg har eldre elbiler mindre batteripakker som vil tilsi flere oppladninger. Dette kan også slite på batteriet. Et større batteri vil kreve færre oppladninger og dermed holde seg bedre.
Bilens batteristyringssystem
Bilen har et batteristyringssystem (forkortet til BMS på engelsk), som tar vare på helsen til batteriet ved å regulere ladehastigheten og temperaturen når det er behov for det. Ved å hindre at det blir for varmt eller for kaldt, sikrer systemet at batteriet holder seg godt.
Dette kan gjøre selv
Det er også noen forholdsregler du selv kan ta for å sikre et sterkt og sunt batteri. Når bilen skal stå stille over lengre tid, trives batteriet best når det er ladet mellom 20 og 80 prosent.
Alt i alt kan du trygt forvente god levetid på batteriet ditt. Noe reduksjon i kapasitet må man nok beregne over tid, men den skal falle veldig drastisk før det blir problematisk for bruksmønsteret til den gjennomsnittlige bilist.
Lurer du på mer om elbilens levetid? Sjekk ut vår side: Hvor lenge holder en elbil.
Har du sjekket batteriprosenten idet du parkerer for kvelden, og så har den gått ned når du våkner neste dag, selv om ingen har kjørt?
Dette er en kjent problemstilling for flere elbileiere. Temaet ble for alvor satt på dagsorden da Tesla lanserte sin Model S allerede i 2013.
Da opplevde eierne av bilen at den tapte strøm når den sto over tid. Dette fikk kallenavnet «Vampire drain».
Bilen er sjelden fullstendig avskrudd
Tapet kommer i hovedsak av at bilen sjelden er helt fullstendig skrudd av. Moderne elbiler som står parkert er i en form for dvale, hvor bilen ofte er tilkoblet nettet og dermed kan «vekkes» av kommunikasjon med apper og servere. Jo oftere bilen vekkes fra dvalen for å gjøre et eller annet, jo større blir tapet.
I dag har de fleste elbiler appstyring og dermed liknende utfordringer som Model S «innførte» tilbake i 2013.
En prosent forsvinner per døgn
Graden av tap vil variere fra produsent og modell på elbil, men det vil være normalt å forvente at én prosent forsvinner per døgn den står parkert.
Tapet kan være høyere eller lavere avhengig av hvilke funksjoner bilen din har som er påskrudd når du er borte fra den. Temperatur kan også påvirke tapet.
Dette kan bilen gjøre når den er skrudd av
Noe av det bilen kan finne på å gjøre når den står alene og kjeder seg, kan være å laste ned store og små oppdateringer av programvaren, samt rutinemessig sjekk av bilens systemer (inkludert kontroll og lading av 12-voltsbatteriet).
Kommandoer som du sender fra bilens app for å sjekke batteristatus, endre på ladeplaner eller lignende, vil også trekke strøm.
Noen funksjoner, for eksempel Teslas Sentry Mode (videoovervåkning av bilen), vil trekke ganske mye strøm.
Sjekk hvilke funksjoner du kan skru av
Når bilen er «våken» og tilgjengelig for elektronisk kommunikasjon vil den tappes mer enn når den «sover». Det kan derfor være lurt å undersøke om det er noen funksjoner du kan skru av hvis du trenger å spare strøm, og det er lurt å unngå å «pinge» bilen med ulike forespørsler.
Ha godt med strøm på bilen om du skal være lenge borte
Skal du være lenge borte fra bilen og den ikke er tilkoblet en ladeboks anbefaler vi at du har godt med strøm på bilen før du drar. Og om bilen for eksempel skal stå på en flyplass over lengre tid, så er det også aktører som åpner for at du kan koble til en normallader og bli stående der til du kommer hjem.
Når bilen skal stå over lengre tid anbefaler vi å stille inn bilen din til å stoppe ladingen på 80 prosent, slik at batteriet ikke blir stående fulladet for lenge, noe som kan ha negativ effekt på levetiden til batteriet ditt.
Det er helt vanlig at bilen anslår kortere rekkevidde enn det som er bilens «offisielle rekkevidde».
På alle nye elbiler er rekkevidden basert på det som heter en WLTP-test. Denne testen er lik for alle biler og tilsvarer et gjennomsnittlig kjøremønster i sommertemperatur.
Slik fungerer rekkeviddemåleren i bilen din
Tallet som vises i bilen din, derimot, er et anslag på hvor langt bilen din tror du kan kjøre akkurat nå. Bak dette anslaget ligger det en algoritme, eller et regnestykke om du vil, som legger flere faktorer til grunn for tallet du ser.
Batterinivå, utetemperatur og batteritemperatur er vanlige ting å bygge inn i algoritmen, men det viktigste er hvordan og i hvilke forhold du kjører bilen. De fleste elbiler ser nemlig på hvor høyt forbruk du har hatt i det siste når den anslår rekkevidden din. Jo høyere forbruk du har hatt, dess lavere blir den estimerte rekkevidden.
Dette påvirker elbilens forbruk
Forbruket ditt blir for eksempel høyere når du kjører i høy hastighet, i bratte bakker, i kaldt vær, på våt veibane eller har en aggressiv kjørestil med hyppig akselerasjon og hard bremsing. Kjører du derimot i moderate hastigheter på tørr veibane vil forbruket være mye lavere. Faktisk kan du oppleve at du får høyere rekkevidde enn WLTP tilsier.
Nesten alle biler viser forbruk som kilowattimer per 100 km (i gamle dager snakket man gjerne om «liter på mila»). Så hvis man har vært ute på en litt krevende tur, vil algoritmen anslå at forbruket vil fortsette å være høyt, og dermed justere ned hvor mye rekkevidde den tror du har.
Fortell bilen hvor du skal
Et greit tips hvis du skal ut på tur og vil ha et bedre rekkeviddeestimatet, er å fortelle bilen din hvor du skal.
Bilens navigasjonssystem justerer anslått forbruk og rekkevidde etter flere parametere som temperatur, fartsgrenser og stigning. Noen tar også med værforhold.
Det er veldig ulikt hvor gode disse anslagene er.
Bruk Elbilforeningens ladekart
Derfor kan du også teste ut ruteplanleggeren i Elbilforeningens ladekart, som gjør den samme jobben. Her er alle elbiler støttet – og kalkulatoren inkluderer værforhold. Det samme kartet finner du også i ElbilAppen på din telefon.
Bør jeg alltid lade bilen fullt opp, eller er det like greit å smålade litt nå og da?
Det vi snakker om her refererer vi ofte til som «klattlading». Altså lading hvor man bare lader i små mengder spredt over korte ladeøkter.
Ikke skadelig
Kort fortalt er det ingen fare forbundet med dette, verken på hurtiglader eller når du lader hjemme.
Vår erfaring er at batteriet på lang sikt kan få noe redusert kapasitet om det ofte blir stående enten helt fulladet eller nesten helt utladet over lengre tidsperioder.
Har du lite strøm før du skal parkere et sted hvor du ikke kan lade, kan det derfor være lurt å klattlade litt slik at batteriet kommer seg opp over 20 prosent.
Kan være en lur strategi på tur
Klattlading er også en lur strategi når man er ute på tur og vet at man bare trenger et lite påfyll for å komme seg frem til destinasjonen.
Som regel lader batteriet saktere når man når 70-80 prosent, så hvis man hurtiglader i kortere bolker hvor man får høy effekt kan man også spare tid.
Det korte svaret er: Jo, selvfølgelig kan du lade bilen helt opp.
Elbilen er til for å brukes, og du kan bruke hele batteriet. Bilen har innebygde systemer som passer på batteriet.
Men det er to grunner til at det snakkes om at du ikke bør lade til mer enn 80 prosent:
Den ene handler om å bevare mest mulig av batteriets kapasitet over tid. Den andre handler om at hurtiglading går saktere når batteriet nærmer seg fullt.
Batteriet kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid
For å bevare batterikapasiteten best mulig, har mange biler en funksjon der man kan begrense oppladningen til 80 prosent. Dette er fordi batterier kan få større slitasje om bilen står fulladet over lengre tid. Dette kan gjøre at du kan lagre mindre strøm på batteriet og dermed får kortere rekkevidde.
Batteriet kan også ta skade om det blir fullstendig utladet.
Derfor anbefaler vi å ikke la bilen stå med nærmere tomt eller fullt batteri om du skal være lenge borte.
Betyr dette at man skal være redd for å bruke hele batteriet på elbilen sin?
Alle elbiler har en buffer i batteriet
På ingen måte. Alle elbiler har en buffer i batteriet med kapasitet som du ikke kan bruke. Derfor snakker man om brutto og netto batterikapasitet. Denne bufferen er der nettopp for å unngå at du faktisk lader batteriet helt opp eller helt ut, og dermed øker slitasjen.
Bufferens størrelse varierer fra modell til modell og derfor varierer også bilprodusentenes råd for hvordan du skal ta best mulig vare på bilen din. Les deg gjerne opp i bilmanualen for å vite hvordan best ta vare på batteriet.
Tar lang tid fra 80 til 100 prosent
Det andre opphavet til 80-prosent-«regelen» er at det ofte kan ta like lang tid å hurtiglade fra 80 til 100 som det tar fra 0 til 80 prosent – det er rett og slett ofte ikke særlig hensiktsmessig å lade mye mer enn 80 prosent på en hurtiglader.
Man bør derfor stoppe ladingen på rundt 80 prosent for å unngå å sløse med tid og skape kø på ladestasjonen.
Merk at noen modeller lader raskt også opp til 90 prosent – her kan du fint prøve ut selv. Vær også obs på at noen ladeselskaper, som Eviny, legger på et gebyr per minutt man lader over 80 prosent for å hindre kødannelse.
Har du byttet bankkort må du oppdatere det i appen Ladeklubben. Bare slik vil den blå brikken fortsette og fungere. Åpne appen, trykk på menyen, velg "innstillinger" og så "betalingsmåte".
- Sjekk at ladestasjonen du forsøker å lade hos dukker opp i ladekartet i appen Ladeklubben.
- Ladebrikken vil ikke fungere hvis du ikke har lagt inn et betalingskort i appen Ladeklubben, eller om kortet som er lagt inn ikke er gyldig lenger.
- Fortsatt ingen reaksjon fra hurtigladeren? Forsøk å starte ladeøkten fra appen Ladeklubben:
- Velg ladestasjon og ladeuttak i Ladeklubben-appen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel.
- Er du i Danmark? Hos Clever, der det er installert kortlesere på lynladere, vil ikke ladebrikken eller appen Ladeklubben virke. Det skyldes at Clever har skrudd av tilgangen sin der.
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken. I de fleste tilfeller er det ladepunktet som sliter med å kommunisere med brikken eller brukerfeil. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
Ved problemer kontakt oss på [email protected].
Elbiler har i tillegg til fremdriftsbatteriet et eget 12-voltsbatteri, slik som på fossilbiler.
Det leverer strøm til det meste av elektronikk, og hvis det går tomt får du ikke start på bilen.
I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn på fossilbiler fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje. Likevel kan det lille 12-voltsbatteriet i elbiler slite i kulda.
Hovedproblemet vinterstid er at 12-voltsbatteriet må ha høyere spenning når batteriet er kaldt, for å gjøre jobben. Dette i tillegg til mye bruk av varme i ratt og seter kan være en bidragsyter til at 12-voltsbatteriet svikter.
En startbooster kan være nyttig å ha i bilen om du opplever flatt batteri i vinterkulda.
Det får du kjøpt hos de fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Opplever du at 12-voltsbatteriet ditt blir flatt gjentatte ganger, uavhengig av kulde, kontakt forhandler eller kontakt verksted. Da må det mest sannsynlig byttes ut.
Les flere råd rundt 12-voltsbatteri om vinteren her
Kan være aktuelt med vedlikeholdslading på eldre elbiler
På eldre elbiler kan det være aktuelt å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet når det skikkelig kaldt. Da kan du unngå flatt batteri.
Du finner egne ladere for 12-voltsbatterier hos de aller fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Før du kjøper:
- Sjekk hvilken type batteri som er i bilen din. De aller fleste har et blybatteri og da må du ha en lader for dette. Er det litiumbatteri, må du ha en batterilader for litiumbatterier, ellers kan du ødelegge batteriet. Da står det gjerne merket Litium eller Li (litium) Fe (jern) Po4 (Fosfat).
- Sjekk kapasitet på batteri og lader. Kapasiteten er oppgitt i Ampere timer, Ah. Jo høyere tall, jo kraftigere er batteriet. Vanlig er rundt 80 Ah.
- Er batteriladeren for svak, bruker den så lang tid på å lade at det kan gå varmgang i batteriet. Er laderen for sterk, kan det også lade for fort og skade batteriet. Men de fleste ladere passer til et vanlig bilbatteri.
- Laderens kapasitet skal stå på emballasjen til laderen, men ikke alltid på selve laderen. Sjekk instruksjonsheftet om du er usikker.
Når du lader:
- Koble på klemmene på polene først.
- Rød på pluss først og deretter svart på minus, eller på noe metall i karosseriet.
- Så kobler du til laderen i stikkontakten.
Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.
En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.
Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet
Ladestasjoner kan dere finne i Elbilforeningens app, ElbilAppen. Få oversikt over finne ladestasjoner i nærheten og planlegg reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan dere også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben og den blå brikken vår.
ElbilAppen kan brukes av alle ansatte ved å logge inn som gjest, og koster ikke noe ekstra å bruke:
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
OBS! Som standard er normalladere skrudd av i filteret i appen. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
For å se hvilke selskaper som fungerer med den blå ladebrikken, kan du klikke her.
Når dere bruker vår blå ladebrikke, vil dere få alle ladeøkter samlet på en faktura fra oss.
For ladeselskap som ikke samarbeider med vår ladebrikke, må dere bruke det aktuelle selskapets apper eller benytte deres egne bedriftsløsninger. For å se hvilke selskaper som fungerer med den blå ladebrikken kan du klikke her.
Elbilforeningen har også vært med på få gjennom en lovendring som sikrer at det skal komme kortbetaling på alle ladestasjoner innen utgangen av 2025. I praksis betyr dette at dere også vil finne flere ladestasjoner med bankterminal tilgjengelig etter hvert som dette blir bygget ut.
- Den blå ladebrikken er klar til bruk og ferdig registrert hos ladeselskaper Elbilforeningen samarbeider med, slik at dere ikke trenger å foreta noen videre registrering selv.
- Faktura for lading kommer samlet to ganger i måneden, og dere kan selv merke ladebrikken med hvilken ansatt/bil den tilhører.
For videre spørsmål kan dere kontakte oss på telefon 90 70 45 45 eller epost [email protected].
Vi er på kontoret alle hverdager kl. 08.30-18.00. Utover dette blir dere automatisk satt over til vår samarbeidspartner, Viking Redningstjeneste.
Ladestasjoner kan dere finne i elbilforeningens app, ElbilAppen. Der kan dere finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan dere også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben og den blå brikken vår.
ElbilAppen kan brukes av deres ansatte ved å logge inn som gjest, og koster ikke noe ekstra å bruke.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
OBS! Som standard er normalladere skrudd av i filteret i appen. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
For å se hvilke selskaper som fungerer med den blå ladebrikken, kan du se her: https://elbil.no/bedrift/enkel-lading