Nye tall fra ladeselskapet Recharge: 75 prosent økning i lynlading på ett år
Tallene fra Recharge viser en kraftigere pågang ved lynladerne deres enn tilveksten av elbiler i samme periode skulle tilsi.
2023 var som kjent et rekordår for utbyggingen av hurtigladestasjoner i Norge.
Rekordmange av disse igjen var såkalte lynladere, altså ladere med minimum 150 kW effekt.
Oftere, større energimengder, lengre økter
Ladeselskapet Recharge har tradisjon for å dele statistikk rundt norske elbilisters bruk av selskapets ladere.
I dag har selskapet publisert sin årlige Recharge Insights-rapport.
– Recharge har over 2800 ladepunkter, hvorav rundt 1200 er lynladere, fordelt på 400 plasser i Norge. Ingen andre ladeoperatører er i nærheten av å ha ladere på så mange steder som oss, og vi mener vår ladestatistikk viser interessant informasjon om hvordan nordmenns bruk av elbil utvikler seg, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Recharge.
I 2023-rapporten kan de blant annet melde om at norske elbilister:
- Lynlader bilene sine oftere: I 2022 lynladet Recharge 845.930 elbiler, i 2023 var antallet 1.466.620 – en økning på 75,5 prosent. I samme periode økte antallet elektriske person- og varebiler med 16 prosent, så antallet elbilister som lynlader hos Recharge har økt mye kraftigere enn tilveksten av elbiler.
- Får mer energi hver gang de lynlader: I 2022 ga en gjennomsnittlig lynladeøkt hos Recharge 23,91 kilowattimer (kWt), i 2023 var snittet økt til 25,09 kWt.
- Lader litt lenger ved lynladerne: I 2022 varte en økt i snitt 27 minutter, i 2023 økte det til 28 minutter og 41 sekunder.
– Vi ser en effekt av at det er flere lynladere langs veiene, flere nordmenn som kjører elbil og at bilene har større batterier som kan lagre mer energi. For ti år siden dominerte Nissan Leaf med omtrent ti mils rekkevidde og lading med maks 50 kilowatts effekt. Nye elbiler har mye større batterier som gir 40-50 mils rekkevidde og mulighet for lading med 150 kilowatts effekt eller mer, påpeker Mathisen.
Lynlading går opp, hurtiglading går ned
Totalt leverte Recharge 36,8 millioner kilowattimer ved norske lynladere i 2023, mot 20,2 millioner i 2022.
Det er en økning på 82 prosent.
Samtidig har mengden energi levert ved 50 kilowatts hurtigladere gått ned med 26 prosent.
– Det skyldes både at vi har fjernet mange av de eldre hurtigladerne og erstattet dem med lynladere, men kanskje også at flere med nyere elbiler har forstått at det er forskjell på en hurtiglader og en lynlader, og at bilen deres lades raskere på lynladere, sier Mathisen.
I 2023 bygget Recharge 707 nye lynladere i Norge, 35 prosent av den totale utbyggingen av hurtig- og lynladere her til lands.
Selskapet fortsetter utbyggingen i 2024, men ikke i samme takt, da de ser mulige utfordringer med overetablering.
– Vi planlegger å dra litt ned på utbyggingsambisjonen i 2024, da vi opplever at det kanskje har blitt bygget litt for mange lynladere litt for fort, spesielt med tanke på det synkende nybilsalget som vi ser akkurat nå, sier Mathisen.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!