Hopp til innhold

Nye tall fra ladeselskapet Recharge: 75 prosent økning i lynlading på ett år

MER LYN, MINDRE HURTIG: Andelen hurtiglading går ned, og andelen lynlading går opp, viser nye tall fra ladeselskapet Recharge.

Tallene fra Recharge viser en kraftigere pågang ved lynladerne deres enn tilveksten av elbiler i samme periode skulle tilsi.

2023 var som kjent et rekordår for utbyggingen av hurtigladestasjoner i Norge.

Utbyggingsrekord i 2023:

I år har vi fått over 2000 nye hurtigladere

Rekordmange av disse igjen var såkalte lynladere, altså ladere med minimum 150 kW effekt.

Oftere, større energimengder, lengre økter

Ladeselskapet Recharge har tradisjon for å dele statistikk rundt norske elbilisters bruk av selskapets ladere.

I dag har selskapet publisert sin årlige Recharge Insights-rapport.

– Recharge har over 2800 ladepunkter, hvorav rundt 1200 er lynladere, fordelt på 400 plasser i Norge. Ingen andre ladeoperatører er i nærheten av å ha ladere på så mange steder som oss, og vi mener vår ladestatistikk viser interessant informasjon om hvordan nordmenns bruk av elbil utvikler seg, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Recharge.

I 2023-rapporten kan de blant annet melde om at norske elbilister:

– Vi ser en effekt av at det er flere lynladere langs veiene, flere nordmenn som kjører elbil og at bilene har større batterier som kan lagre mer energi. For ti år siden dominerte Nissan Leaf med omtrent ti mils rekkevidde og lading med maks 50 kilowatts effekt. Nye elbiler har mye større batterier som gir 40-50 mils rekkevidde og mulighet for lading med 150 kilowatts effekt eller mer, påpeker Mathisen.

VARSLER ET LITT ROLIGERE 2024: – Vi planlegger å dra litt ned på utbyggingsambisjonen i 2024, da vi opplever at det kanskje har blitt bygget litt for mange lynladere litt for fort, sier Stian Mathisen i Recharge.

Lynlading går opp, hurtiglading går ned

Totalt leverte Recharge 36,8 millioner kilowattimer ved norske lynladere i 2023, mot 20,2 millioner i 2022.

Det er en økning på 82 prosent.

Samtidig har mengden energi levert ved 50 kilowatts hurtigladere gått ned med 26 prosent.

– Det skyldes både at vi har fjernet mange av de eldre hurtigladerne og erstattet dem med lynladere, men kanskje også at flere med nyere elbiler har forstått at det er forskjell på en hurtiglader og en lynlader, og at bilen deres lades raskere på lynladere, sier Mathisen.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

I 2023 bygget Recharge 707 nye lynladere i Norge, 35 prosent av den totale utbyggingen av hurtig- og lynladere her til lands.

Selskapet fortsetter utbyggingen i 2024, men ikke i samme takt, da de ser mulige utfordringer med overetablering.

– Vi planlegger å dra litt ned på utbyggingsambisjonen i 2024, da vi opplever at det kanskje har blitt bygget litt for mange lynladere litt for fort, spesielt med tanke på det synkende nybilsalget som vi ser akkurat nå, sier Mathisen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også