Dette må du tenke på når du skal på elbilferie i utlandet

Les dette før du pakker bilen, tar på solbrillene og legger i vei!

Planlegg turen

Å planlegge turen på forhånd, sparer deg for tid og unødvendig stress. Last ned ElbilAppen med ladekart og ruteplanlegger for elbil, og planlegg reiseruten med ladestopp i forkant.


Da er du forberedt på det meste, også hvor du finner alternative ladepunkt, eller en alternativ rute, i tilfelle ladekø eller defekte ladere.

Hva gjør vi med hurtiglading av elbilen underveis?

Vi anbefaler selvfølgelig bruk av Ladeklubben og vår blå ladebrikke.

Ladeklubben er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi egne avtaler med andre ladetilbydere. Til sammen har du tilgang på over 275.000 ladepunkter i hele Europa.

I appen Ladeklubben finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.

Vi har nylig gjennomført to turer, én i Sverige og Danmark, og én som gikk tur/retur Milano, utelukkende ved bruk av Ladeklubbens blå ladebrikke. Dette var i alle hovedsak uproblematisk. Du kan lese mer her:

Bli med Ladeklubben på elbilferie:

Dette lærte vi av å kjøre tur-retur Milano med elbil

Den blå ladebrikken er forhåndsregistrert på deg, det eneste du trenger å gjøre er å legge til bankkortet ditt. Med den blå ladebrikken har du ikke behov for så mye planlegging i forkant.

Kan jeg bruke Teslas ladere utenfor Norge?

Foreløpig er Teslas enorme nett av superladere bare åpnet helt opp i Norge og Nederland, men det foregår testing i flere andre land, deriblant Sverige.

Snart vil mest sannsynlig alle Tesla-ladere være tilgjengelig for alle biler med CSS-ladeport. For å ta dem i bruk, må du laste ned Teslas app og registrere deg der.

I dette kartet kan du følge med selv og se hvilke Tesla-ladere som til enhver tid er åpne for alle.

Sjekk om du kan lade der du overnatter

Det beste er å lade elbilen mens du sover. Stadig flere hoteller tilbyr lading og det er perfekt å starte dagen med fulladet batteri. Flere kjøpesentre, restauranter og andre fasiliteter har også ladetilbud til sine gjester.

Sjekk ut hvilke muligheter som finnes der du planlegger å overnatte eller foreta lengre stopp underveis.

Husk å ta med bilens ladekabler

Det er lurt å ta med kabel for nødlading (stikkontakt) og kabel for normallading (type 2).

Du trenger ikke en egen kabel for hurtiglading, der er kabelen allerede fastmontert på hurtigladeren.

Motorveier er ikke batteriets beste venn

Elbilens forbruk øker uproporsjonalt mye når du kjører i over 100 km/t.

Kjører du på Autobahn i hastigheter opp mot 150 km/t eller mer, kan du oppleve at bilens oppgitte rekkevidde halveres.

Det betyr hyppigere ladestopp og du risikerer også at turen blir dyrere.
Så med mindre målet er å tilbakelegge for eksempel Tyskland raskt, kan det være en idé å legge i hvert fall deler av ruten på mindre veier og heller bruke litt lenger tid på transporten.

På denne måten opplever dere mer også. Det er som regel lite spennende å se langs de store motorveiene.

Men uansett om du vil ta det rolig eller gasse på, vil vi anbefale at du bruker ruteplanleggeren i Elbilforeningens app, ElbilAppen.

Hva hvis vi får tekniske problemer med bilen underveis?

De fleste som planlegger utenlandstur i elbil, har et kjøretøy av nyere årgang med god rekkevidde. Disse er normalt svært driftssikre, og sjansen for alvorlige problemer underveis svart liten.

Skulle likevel uhellet være ute, kan det være lurt å sjekke hvilke tilbud som finnes for din bil i landene dere planlegger å besøke. Ingen andre land har en elbiltetthet i nærheten av Norges, og noen steder kan det være svært glissent mellom forhandlere og servicetilbud.

En billig forsikring kan være å benytte seg av vårt medlemstilbud om Viking veihjelp til kun 420 kroner per år. Da er du sikret assistanse uten egenandel i Norge og Europa om uhellet skulle være ute.

Du kan lese mer her:

Veihjelp uten egenandel – uansett problem

Potensielle problemer og løsninger med Ladeklubben

  • Potensielt problem: Ionity-lynladerne av typen med «glorie» på toppen klarer ikke å lese Elbilforeningens blå ladebrikke.
    Løsning: Vi fant den aktuelle ladestasjonen i Ladeklubben-appen og trykket på «start lading» direkte fra appen før vi koblet bilen til laderen. Vi har for øvrig orientert Ionity om problemet, og forhåpentlig finner de en løsning slik at også disse laderne klarer å lese ladebrikken.
  • Potensielt problem: Du får ikke aktivert «Start lading» i Ladeklubben-appen.
    Løsning: Antagelig er det flere ladestolper der, og du må velge hvilken du vil bruke i menyen øverst i appen. Nummeret på den fysiske laderen du skal plugge til bilen må altså samsvare med nummeret på ladestolpen du velger i appen.
  • Potensielt problem: I Ladeklubben-appen kan navnet på ladestasjonen av og til avvike fra navnet som står på selve ladestasjonen.
    Løsning: Hvis geo-lokasjonen i appen viser at stasjonen du står på er den eneste i det aktuelle området, kan du trygt starte ladingen uansett om ulike navn skaper forvirring.
  • Potensielt problem: Du vil destinasjonslade ved overnattingsstedet.
    Løsning: Det kan være lurt å sjekke hvem som har et slikt tilbud på forhånd. Hvis du vet de har det, kan det være lurt å ringe og sjekke om det er mulig å reservere en ladeplass for natten.