– 76,6 prosent elbilandel

– 76,6 prosent elbilandel

Oslo-ordføreren og Elbilforeningen presenterte ferske sjokktall om elbilandelen av nybilsalget i Oslo på Nordic EV Summit.

Oslo, Nordic EV Summit 2019:

– Nesten 80 prosent av nye biler solgt i Oslo nå, er elektriske, sa Oslo-ordfører Marianne Borgen, som under sin åpningstale på årets Nordic EV Summit benyttet anledningen til å påpeke at nettopp Oslos satsing på elbiler var en av årsakene til at Oslo i år har status som Europas miljøhovedstad.

Etter ordførerens innledning av arrangementet, der også Kronprins Haakon var til stede, gikk Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, på podiet foran nærmere tusen bilbransjefolk, journalister, politikere og elbilentusiaster fra hele verden.

– Ironisk

Og hun var en smule mer nøyaktig med elbilandelen som ordfører Borgen nettopp hadde presentert: 76,6 prosent er andelen elbiler av det totale antallet biler solgt i Oslo i første halvdel av mars i år.

Tallet er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og er en god indikasjon på at elbiler vil utgjøre omlag femti prosent av nybilsalget i Norge i 2019

– Det er litt ironisk, er det ikke, at Norge har høyest andel elbiler i hele verden, sa Bu til den internasjonale forsamlingen, med dårlig skjult adresse til vårt kjølige, og dermed i utgangspunktet ikke spesielt elbilvennlige, klima.

Christina Bu argumenterte for at jobben fremover nå, ikke bare gjelder elbiler, men at vi må gjøre hele planeten elektrisk, enten det gjelder ferger, tungtransport eller anleggsmaskiner.

Men det aller viktigste akkurat nå, understreket Bu, er likevel å få fart på elbileventyret i resten av verden. Og sendte samtidig et spark til en av bilindustriens mektigste menn, Erik Jonnaert, generalsekretær i European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), som i fjor uttalte at «consumers are just not ready to go fully electric at this stage».

– Og her står vi i dag med en elektrisk andel på 76,6 prosent av nybilsalget i Oslo, sa Bu fra scenen.

Hun oppsummerte oppskriften for å få opp elbilandelen globalt, på denne måten:

– Vi må skattlegge det vi ikke vil ha og støtte det vi vil ha – altså kjøretøy som går på fornybar energi, uten å avgi utslipp.