Hopp til innhold

Oslo kommune: Nye millioner til tungtransport-lading

STRATEGISK: Å støtte utbygging av hurtigladere er en del av Oslos overordnede strategi for å redusere utslippene fra tungtransporten, som i dag står for 14 prosent av de totale utslippene i hovedstaden. Foto: Klimaoslo.no

Oslo kommune støtter etableringen av 10 nye hurtigladere for tunge kjøretøy langs viktige veistrekninger i byen. 

Det begynner endelig å bli litt fart på sakene også når det gjelder elektrisk tungtransport.

Her kommer det 134 nye ladepunkt for lastebiler:

Nå bygges tungtransport-lading over hele landet

Oslo kommune har hele tiden vært langt fremme i skoa når det gjelder å få fart på overgangen til elektriske biler – små som store. Men det er bare de siste årene det har begynt å skje ting for de virkelig store el-kjøretøyene: lastebiler og busser.

Å støtte utbygging av hurtigladere er en del av Oslos overordnede strategi for å redusere utslippene fra tungtransporten, som i dag står for 14 prosent av de totale utslippene i hovedstaden.

I fjor var kommunen på banen i samme ærend:

Klimaetaten i Oslo:

Blar opp 25 millioner for å sikre hurtiglading for lastebiler

Skal være i drift i løpet av neste år

Støtten denne gang gis til Fastcharge AS for utbygging av ladepunkter langs E18 på Filipstad og langs E6 på Mortensrud.

Prosjektene har fått tildelt totalt 13,5 millioner kroner, og ladestasjonene skal etter planen være i drift i løpet av neste år.

For å få støtte i denne søknadsrunden var det en forutsetning at laderne skulle bygges langs vest- eller sørgående innfartsårer.

Dette er veistrekninger hvor det er et ekstra stort behov for å bedre tilgangen på hurtigladere for tunge kjøretøy.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– 10 viktige skritt

Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, understreker viktigheten av kommunens bidrag:

– Tempoet må opp i overgangen til nullutslipp i tungtransporten. For byrådet er det viktig at alle deler av næringslivet kan kutte utslipp og gjennomføre den grønne omstillingen. 10 nye hurtigladere for tungtransporten er 10 viktige skritt i retning av nullutslipp innen 2030, sier hun til kommunens egen nettside for klimatiltak, Klimaoslo.no.

Dette siste hun refererer til, er Oslos ambisiøse klimastrategi mot 2030.

Bli medlem i dag!

Margrethe Lunder i Klimaetaten, sier til samme nettsted:

– Vi ser en stadig økning i elektriske lastebiler, og for at denne utviklingen skal fortsette, er det avgjørende med flere ladestasjoner. Ved å tilby hurtigladere på strategiske lokasjoner som Filipstad og Mortensrud, sørger vi for at tungtransportaktører kan stole på at ladeinfrastrukturen vil være på plass der de trenger den.

I 2022 ble det lansert en tilskuddsordning for offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy.

Etter de to første søknadsrundene i 2022 og 2023, ble det gitt tilsagn til 55 ladepunkter.

Den første ladestasjonen finansiert av denne støtteordningen ble åpnet på Alnabru i august i år.

Les også