Hopp til innhold

Ny industriproduksjon åpnet på Herøya: – Gir store utslippskutt i batteriproduksjon

GJENBRUK: Vianode sin grafittproduksjon ble åpnet i et eksisterende fabrikklokale på Herøya. Alle foto: Vianode

Selskapet Vianode skal produsere grafitt til bruk i nærmere 30 000 elbilbatterier årlig.

Denne uken feiret selskapet Vianode åpningen av en fullskala fabrikk for produksjon av syntetisk anodegrafitt i Porsgrunn. Grafitt er den største bestanddelen i elbilbatterier.

Selskapet planlegger å bli en ledende produsent av avansert anodegrafitt til bilindustrien.

– Denne fabrikkåpningen er en viktig milepæl i Vianodes strategi for å bygge en lavutslipps verdikjede for batterier i Europa og Nord-Amerika, sa Burkhard Straube, daglig leder i Vianode, fra scenen.

Fakta: Stort potensial for utslippskutt i grafittproduksjon

  • Et litium-ion-batteri i en elbil består av rundt 50-70 kilo grafitt, eller helt opp mot 100 kilo i store batterier.
  • Produksjonen av grafitt står for opp mot 40 prosent av utslippene tilknyttet produksjonen av et batterier. Grafitt er dermed en hovedkilde til elbilens totale CO2-utslipp.
  • Derfor er det viktig å kutte utslippene i produksjonen av grafitt.
  • Mens tradisjonell produksjon har et utslipp på rundt 20 kilo CO2 per kilo grafitt, vil den nye norske Vianode-fabrikken kutte utslippene med 90 prosent, helt ned til 1,9 kg. Målet er å redusere utslippene ytterligere, ned til 1 kg CO2 innen 2030.

Etter hvert planlegger Vianode å ta i bruk resirkulert grafitt i produksjonen.

– Dette er en av de største, mest bærekraftige og moderne anleggene for produksjon av anodegrafitt til batterier i Europa, sa Hans Erik Vatne, COO i Vianode.

DEN FØRSTE FABRIKKEN: Tirsdag denne uken ble Vianodes første fabrikk åpnet på Herøya. Den neste fabrikken er planlagt i Nord-Amerika innen 2027. Du kan jo gjette hva den skal hete.

Krevende produksjon, høy kvalitet

Deltakerne på åpningen fikk en omvisning på fabrikken med strengt fotoforbud.

Produksjonen foregår i ulike steg, og de besøkende fikk blant annet se fire digre ovner spesialdesignet for å produsere syntetisk anodegrafitt.

For å lykkes må temperaturen i ovnene opp til 3000 grader. Til sammenligning smelter jern ved 1500 grader og solas overflate har en temperatur på rundt 5500 grader.

Dette er den mest krevende delen av produksjonen og det som har vært vanskeligst i utviklingen av fabrikken.

Det siste steget handler om å gjøre anodegrafitten bedre egnet for hurtiglading, dette øker ladehastigheten med rundt 30 prosent.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Gir utslippskutt, industriutvikling og arbeidsplasser

Til stede på feiringen var både energiminister Terje Aasland og generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, som begge holdt tale og gratulerte Vianode med fabrikken.

– Jeg tror det er viktig å vise andre land at en overgang til elbiler også fører til nye industrimuligheter og nye jobber. En endring for en mer bærekraftig verden kan være utfordrende, men også skape nye muligheter, sa Bu.

STOLT GENERALSEKRETÆR: Christina Bu i Elbilforeningen gleder seg over at den norske elbilsatsingen også innebærer industrisatsing.

Totalt er det per i dag 200 ansatte i Vianode, 100 av disse på den nye fabrikken. Som har fått navnet «Via ONE» og befinner seg på Herøya Industripark.

– Dette er et nytt kapittel i Telemarks industrihistorie, og et klart eksempel på at ny industri bygges på og ved siden av eksisterende industri, sa energiministeren.

HØYTIDELIG ÅPNING: Det var energiminister Terje Aasland som fikk æren av å åpne fabrikken i sitt eget hjemfylke.

Et ytterligere fabrikk er allerede planlagt i Nord-Amerika innen 2027, og oddsen er nok ikke så stor for å tippe at navnet på denne fabrikken kan bli Via TWO.

I 2030 er planen å totalt produsere 200 000 tonn grafitt årlig, nok til batterier i rundt 3 millioner elbiler.

FABRIKKENS GULL: Slik ser altså grafitten ut.

Europas største LFP-batterifabrikk åpnet i Arendal:

Morrow starter snart produksjonen – ber om milliardlån fra staten

Bli medlem i dag!

Les også