Hopp til innhold

Ny undersøkelse: Ni av ti lastebilsjåfører liker å kjøre elektrisk

ELEKTRISK STEMNING: Det var fullt i lokalet på byens tak da konklusjonene fra spørreundersøkelsen ble presentert. Foto: Nils Gelting Andresen, Oslo kommune.

88 prosent av bedriftene som har gått over til elektriske lastebiler i Oslo-området rapporterer om fornøyde sjåfører.

Det viser en spørreundersøkelse som Klimaetaten i Oslo kommune og Elbilforeningen har gjennomført blant bedrifter som har startet overgangen til elektriske lastebiler.

– Det er svært oppløftende at de som bruker elektriske lastebiler er fornøyde. Her går arbeid for å kutte utslipp hånd i hånd med bedre arbeidsmiljø, sier klimarådgiver Margrethe Lunder i Klimaetaten i Oslo kommune.

Til sammen 23 bedrifter har svart på undersøkelsen, noe som utgjør en stor andel av bedrifter som kjører elektrisk lastebil i Oslo-området. Undersøkelsen ble gjennomført i sommer, og ble presentert for bransjeaktører og andre interesserte på et frokostarrangement i torsdag.

FORNØYD KLIMARÅDGIVER: Margrethe Lunder og Klimaetaten i Oslo kommune jobber mye med å fremme elektriske lastebiler. Foto: Oslo kommune.

Tall fra OFV viser at 25 prosent av nye lastebiler i Oslo er elektriske, mens tilsvarende tall for landet som helhet er 12,6 prosent (alle kjøretøy over 3,5 tonn).

Bedre arbeidsmiljø overraskende fordel

Da bedriftene ble bedt om å beskrive erfaringer med overgangen til elektriske tunge kjøretøy, trakk flere frem arbeidsmiljøet som en fordel.

Den mest åpenbare positive erfaringen er redusert støy. Det var ikke ett av argumentene for å anskaffe elektriske lastebiler. Både våre egne ansatte og særlig beboere i bygatene der vi har prosjekter, melder tilbake at det er behagelig med et så redusert støybilde,” svarer en av eierne av elektriske lastebiler.

En annen bedrift melder om det samme:

“Veldig behagelig arbeidshverdag. Mye mindre sliten etter en dag i elektrisk lastebil enn i den fossile»

Ønsker raskere lading og tilgang til kollektivfelt

På seminaret deltok også flere bedrifter som har startet overgangen til elektriske lastebiler. En av dem var Unicon, som har kjøpt inn 8 elektriske betongbiler.

Logistikkdirektør i Unicon Kjetil Hundekilen bekrefter funnet:

– Å kjøre de elektriske tungbilene er stille og rolig for sjåførene våre, sa Hundekilen.

Han pekte også på utfordringer med at bilene trengte lading og at det derfor var noe nedgang i aktive driftstimer. Det gjorde at logistikkdirektøren hadde noen ønsker til politikerpanelet på seminaret:

– Vi trenger flere hurtigladere som er strategisk godt plassert. Og vi står i kø etter stengingen av Ring 1 Oslo. Vi som har gått foran og valgt elektrisk, burde fått prioritert tilgang til kollektivfeltet.

ØNSKER FLERE HURTIGLADERE OG TILGANG TIL KOLlEKTIVFELTET: – Vi som har gått foran og valgt elektrisk, burde fått prioritert tilgang til kollektivfeltet, sa logistikkdirektør Kjetil Hundekilen i Unicon.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Krav fra kunder viktigste grunn

Krav fra oppdragsgiver og ønske om å være klimavennlig er viktigste årsaker til at bedriftene har valgt å anskaffe elektriske lastebiler.

61 prosent av de spurte sier at årsaken var krav fra oppdragsgiver. Like mange viste til ønsket om å være mer klimavennlig. 30 prosent oppga krav fra eiere som grunn, mens bare 9 prosent oppga lønnsomhet som årsak til skiftet.  Det var mulig å oppgi tre grunner.

– Oslo kommune fortjener ros for at de som innkjøper stiller krav som gjør at bedriftene tar i bruk elektriske lastebiler. Vi mener staten og andre kommuner kan lære av Oslo. Tiden er inne for å bruke innkjøpsmakten det offentlige har, sier Maren Hemsett, seniorrådgiver for tungtransport i Elbilforeningen.

ROS TIL OSLO fra Maren Hemsett som er seniorrådgiver i Elbilforeningen og jobber med å elektrifisere lastebilene. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

– Tabbe å likestille biogass og elektrisitet

En annen bedrift som var tilstede på seminaret var et godt eksempel på at anbudskravene i Oslo har fungert.

Daglig leder Lars O. Helgesen fra PA Entreprenør fortalte at som entreprenørselskap innen infrastruktur og betongrehabilitering var etterspørsel av nullutslipp fra offentlige aktører i anbudsprosesser viktig for at bedriften valgte å satse. Han anslo at om lag halvparten av omsetningen til firmaet er fra Oslo kommune.

– Det var en utfordrende første periode da nullutslippskravene først kom fra kommunen. Mye rot fra oppdragsgiver og uferdig teknologi var krevende, sa Helgesen.

HAR ÅTTE ELEKTRISKE LASTEBILER: – Bilene er gode, men forferdelig kostbare, sier daglig leder Lars O. Helgesen fra PA Entreprenør som anslår at rundt halvparten av omsetningen er fra Oslo kommune. Foto: Nils Gelting Andresen, Oslo kommune.

Men deretter skjedde det mye. PA Entreprenør har i dag 8 elektriske lastebiler, og 90 prosent av bil- og maskinparken er elektrisk.

Og resultatene viser at de elektriske lastebilene fungerer. Helgesen viste blant annet til prosjektet der 60.000 tonn masser ble fraktet med elektriske lastebiler fra et tunnelprosjekt på Bogstad.

– Så de elektriske lastebilene er gode, men forferdelig kostbare. Derfor er det en generaltabbe av det offentlige å sidestille elektrisitet og biogass. Elektriske lastebiler er jo å noe vi ønsker å satse på, men sånn det er nå vil de utkonkurreres av gassbiler, advarte han.

Bli medlem i dag!

Les også