Christina Bu i debatt om elbilpolitikken: Nei, det har aldri handlet om å gjøre brukte dieselbiler dyrere
Suksessoppskriften til elbilpolitikken har hele tiden vært å sikre at nye elbiler er billigere enn nye fossilbiler, sånn at disse blir bilkjøpernes førstevalg i bilbutikken.
Dette er en kommentar-artikkel. Kommentaren gir uttrykk for Elbilforeningens mening.
Norsk elbilpolitikk har aldri handlet om å gjøre eldre og brukte diesel- og bensinbiler dyrere i distriktene – slik stortingsrepresentant Ola Borten Moe og Tor Valdvik fra KNA fremstiller det i et innlegg i Nettavisen.
Det framgår tydelig at de prøver å konstruere en historie om at elbilsatsingen skaper forskjeller og motstand i samfunnet, og på denne måten forsøker å forvirre leserne.
Forfatterne har derimot rett i at elbilpolitikken er en suksess. Suksessoppskriften har hele tiden vært å sikre at nye elbiler er billigere enn nye fossilbiler, sånn at disse blir bilkjøpernes førstevalg i bilbutikken.
Og akkurat nå fungerer virkemidlene minst like bra i distriktene som i byene. I september var elbilandelen i nybilsalget i Møre og Romsdal høyere enn i Oslo. I Finnmark valgte 93 prosent av nybilkjøpere en elektrisk bil. Forskjellene mellom by og land er ikke så store som noen vil ha det til.
Ikke EU som har bestemt norsk elbilpolitikk
Det er også interessant at en stortingsrepresentant fra Senterpartiet framstiller målene for norsk elbilpolitikk, som noe EU har fastsatt. Norge har langt høyere ambisjoner enn EU.
I 2017 bestemte et enstemmig Storting ambisjonsnivået for elbilpolitikken: I 2025 skal nybilsalget være utslippsfritt.
Og vi er på god vei, men ikke helt i mål. Nå gjenstår et fossilt nybilsalg på om lag 10 prosent. Derfor er det underlig at regjeringen ikke foreslo å styrke miljøprofilen i engangsavgiften for biler med utslipp også i 2025, slik de har gjort både i 2024, 2023 og 2022. En forutsigbar næringspolitikk handler om å styre etter ambisjonene man setter.
Forståelig at Møller reagerer
Derfor er det høyst forståelig at bilimportøren Harald A. Møller AS reagerer. De har tatt politikernes ambisjoner på alvor og allerede lagt om Volkswagen personbil til et fullelektrisk bilmerke.
Andre har gjort tilsvarende: I januar i år var det 25 bilmerker som bare solgte elektriske personbiler. Den omstillingen bør lønne seg, heller enn at politikerne helt på tampen vil bevare et fossilt nybilmarked for etternølerne som har vært trege i omstillingen.
Å sikre at kjøpsavgiftene på nye biler er elbilvennlige, rammer ikke dieselbilistene i distriktene med dårlig råd, som Moe og Valdvik er så opptatt av. Dette er kjøpsavgifter på biler som ennå ikke er kjøpt.
Elbil er best også for folk med anstrengt økonomi
Avgiftene er der for å påvirke de som skal kjøpe ny bil, men skrus avgiftene riktig sammen, sikrer de gode elbiler i bruktbilmarkedet framover. Det er godt nytt, for det er tross alt i bruktbilmarkedet nordmenn flest handler bil.
Så når Borten Moe og Valdvik viser omsorg for mennesker med anstrengt økonomi, burde de virkelig ivre for at nybilkjøperne ikke velger fossilbil. For fossilt nybilsalg betyr nemlig bruktbiler med langt høyere drifts- og vedlikeholdsutgifter rundt neste sving.
Regjeringen reduserte avgiftene bare for forurensende biler
Elbilforeningens kritikk på statsbudsjettdagen handlet ikke om at vi ivret for å øke bruksavgiftene for fossilbiler, slik Borten Moe og Valdvik gir inntrykk av. Det har vi ikke foreslått. Vår kritikk handlet om at regjeringen prioriterte å sette ned trafikkforsikringsavgiften, men bare dersom bilen forurenser.
Et avgiftskutt som stiller som forutsetning at bilen forurenser, er stikk i strid med det Senterpartiet og Arbeiderpartiet på forhånd hadde lovet Stortinget: I vår ble Sp og Ap enig med SV om å komme tilbake til Stortinget i høst med et fritak for trafikkforsikringsavgift for elektriske varebiler. Dette fordi de elektriske varebilene konkurrerer langt dårligere enn de elektriske personbilene.
For selv om Elbilforeningen er aller mest opptatt av nybilavgiftene som hovedvirkemiddel i elbilpolitikken, må vi også se på bruksavgiftene for varebilmarkedet. Det er fordi momsfritak ikke fungerer når det er bedrifter som kjøper inn elektriske varebiler.
Elbilpolitkken er populær også på bygda
Faktum er at elbilsatsingen er en klimasatsing som er populær blant folk flest, og i alle kriker og kroker av landet vårt. Det har aldri vært snakk om noe forbud. Politikken har gjort at bilkjøperne helt frivillig gjør et klimavennlig valg.