Norsk elbilsuksess gir Norge en bra sak i EU
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Rett før sommeren sendte Finansdepartementet sin midtveisevaluering av momsfritaket i norsk elbilpolitikk til den europeiske institusjonen ESA i Brussel. Rapporten synliggjør at de norske kjøpsfordelene på elbil virker og at disse ikke bør endres hvis Norge skal innfri sine klimamål.
Christina Bu, generalsekretær for Norsk elbilforening, mener rapporten tydelig viser at norske myndigheter ser hvor viktig momsfritaket er for å stimulere til økt elbilsalg.
– Jeg synes Finansdepartementet i rapporten argumenterer veldig godt for hvorfor man bør ha fritak for moms på elbil. De har blant annet gjennomført en analyse som viser at momsfritaket faktisk har resultert i tilsvarende lavere priser, og ikke forsvinner til for eksempel bilforhandlere. Det er positivt, sier Bu og legger til:
– Finansdepartementet skal ha skryt for å ha levert en så bra og faglig god rapport. Jeg anbefaler alle på Stortinget å lese rapporten, fordi den er veldig, veldig god.
Elbilpolitikken trengs
I rapporten er budskapet fra den norske regjeringen at:- før skatt er elbiler i alle bilsegmenter vesentlig dyrere enn bensin- og dieselmodellene i tilsvarende segmenter. Altså er elbil fremdeles dyrere teknologi enn biler på fossilt drivstoff, og dermed er politiske virkemidler nødvendige for at de skal velges i markedet.
- reduksjon av utslipp fra transportsektoren gjennom introduksjon av nullutslippsteknologi er en hjørnestein i norsk klimapolitikk der elbiler spiller en betydelig rolle. Norge har som mål at i 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippbiler.