Hopp til innhold

Nytt italiensk bilmerke: Aehra, helelektrisk nykommer

TO BILER, TO NAVN: Her er det bare å lære seg sensuell italiensk uttale. SUVen får navnet Impeto og sedanen Estasi. Foto: Aehra

Aehra har offentliggjort navnene på sine to første modeller. Med generøs støtte fra staten, starter produksjonen i løpet av 2026.

Med den elektriske revolusjonen, har vi sett en rekke oppstarter komme og gå. Det aller meste skjer i Kina. Der har det vært hundrevis av nye bilmerker og fortsatt er det mange som overlever. Vi har hatt luftslott fra Norge, og det er nesten 400 nordmenn som smertelig har fått erfare at Fisker har lagt inn årene.

STORSKJERM: Det er lite data ennå, men de går for det spektakulære, ala HiPhi. Foto: Aehra

Nytt bilmerke om to år

Billandet Italia, som allerede har en rekke bilmerker, får kanskje enda et om et par års tid. Aehra omtaler seg selv som Italias første rene elektriske bilmerke og løfter duken av to nye modeller.

Begge ser herlig nyskapende og annerledes ut, men over fem meter lange luksusbiler blir kanskje ikke suksess når hele Europa skriker etter billige småbiler?

SUV: Er det bare jeg som synes det er rart med doble skjøter mellom dørene? Det er lett å se at designet er hentet fra Lamborghini. Foto: Aehra.

Impero

SUVen ble vist allerede i fjor, og nå har den endelig fått et navn. Navnet Impero er inspirert av følelsen impetus, som visstnok skal gi et overveldende sug etter kreativ energi.

Vårt sug er først og fremst å få vite flere detaljer om bilen. Først og fremst skal den by på ypperste luksus og ha lang rekkevidde. SUVen er enorm med sine 5,10 meter og tre meter akselavstand.

LETTVEKT: Hele karosseriet skal bygges i karbonfiber, ikke helt ulikt BMW i3. Utstrakt bruk av lette materialer skal gi bilen så lav vekt som mulig. Foto: Aehra

Den ruller på 24-tommere med 285 mm brede dekk. Fordørene åpnes på Lamborghini-vis og bakdørene går opp tilsvarende motsatt vei. Her går man altså for det spektakulære, hvert fall på konseptet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Der ser man også at digitale speiler er på plass og at det er fokus på aerodynamikk. Tilsynelatende går det ut over bagasjeromsplassen. Foreløpig ser det ut som den enorme bilen bare har fire kapteinstoler, så her er det mer snakk om ultra luksus, enn praktiske egenskaper.

Firmaet lover kjøreegenskaper i superbilklasse og en toppfart på 260 km/t.

800 kilometer

Batteriløsningen kommer fra Miba Battery System fra Østerrike og Aehra, lover 800 kilometer rekkevidde og rask ladehastighet via et batteri på 120 kWt. Det er en stund til 2026, så rekkevidden kan faktisk bli lenger også, innen lansering.

EKSTASE: Den såpeglatte sedanen skal gjøre deg yr og vill. Foto: Aehra

Estasi

Sedanen er i bunn og grunn bare en lavere versjon av SUVen, med akkurat samme fotavtrykk, drivlinje og dørløsninger. Designet er mer sporty, derav navne Estasi, fra ekstase, angivelig for det fantastiske utseendet.

Penger i ryggen

Aehra har fått til sammen 1,2 milliarder euro fra det statlige fondet Made in Italy for å bygge en fabrikk. Den blir liggende i Mosciano Sant’ Angelo i Abruzzo. Der skal fabrikken i første omgang gi 540 nye jobber, og det blir 110 arbeidsplasser i Milano. Produksjonen skal skaleres opp til 25.000 per modell, når alt er oppe og går.

BAKOVER: Dørløsningene bak blir noe annerledes for sedaenen. Det gjenstår og se om de virkelig får disse dørene.

Så blir det spennende å se om de er mulige å selge i et marked som preges av børsnedganger og rentehopp.

Det går smått for Lucid, som befinner seg i samme marked, og for øyeblikket oversvømmes det kinesiske markedet av svært høyteknologiske luksusmerker til eventyrpriser. De spiser godt av markedet som tyske luksusmerker har hatt for seg selv.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også