Noen få velger fortsatt fossilbiler: Alle kan erstattes med elbiler
Tolv prosent av nybilsalget er ikke elektrisk hittil i år, selv om det bare er to måneder til målet om et helelektrisk nybilsalg. Spørsmålet er derfor om de få fossilbilene som fortsatt kjøpes, ikke kan erstattes med elbiler?
Jo, faktisk kan de aller fleste det. Det er solgt 11.549 biler i Norge de siste ti månedene som har en eller annen form for fossil motor. De fleste av dem er en eller annen form for hybridbil.
På de fire øverste plassene på kjøpslisten troner biler fra Toyota, der den lille Yaris Cross står for over 2.000 av dem. Totalt står Toyota for 6.219 biler, altså over halvparten av totalen.
Strengt tatt er det bare Land Cruiser og sportsbilene GR Supra, GR Yaris og GR86 som kan sies å være modeller som ikke så lett kan erstattes av elektriske modeller, enn så lenge. Men til gjengjeld er det også bare solgt ni biler av disse totalt i år, så de utgjør ikke noe volum.
Dieselkongen
Skoda ligger som nummer to på merketoppen for salg av fossilbiler med 1.119 biler så langt i år. Andelen diesel av disse er på hele 97,2 prosent.
Bestselgerne er Octavia, på 617 biler, og den svære Kodiaq, på 326 biler. Hovedgrunnen til at disse er på lista, er trolig kombinasjonen rekkevidde og hengerkapasitet på henholdsvis 2 og 2,4 tonn.
Billigbiler
Suzuki kaprer tredjeplassen med 939 biler totalt i år. Det er kompaktcrossoveren S-Cross som står for majoriteten av dem, men de har fortsatt Vitara, Swift, Across og Ignis på programmet.
De tre siste har hatt en stor nedgang det siste året. Her er det ikke en dieselbil å se, og det er strengt tatt ingen av modellene som ikke kan erstattes med langt bedre alternativ på el.
Volvo selger fortsatt noe XC60 og XC90, men sistnevnte får en erstatter i disse dager.
Hullet i varebilmarkedet vil bli tettet
Hos Mercedes er det Vito som utgjør det store salget, med hele 400 solgte av totalt 611. Det skyldes mest sannsynlig behovet for firehjulsdrift, høy nyttelast og god hengervekt.
Vito kommer med en oppgradert elektrisk versjon, men vil ikke klare å oppfylle alle kriterier.
Det samme er tilfellet hos Volkswagen. Av 525 biler er det mest varebilene Caravelle og Crafter som utgjør salget av fossilbiler.
Dette forteller oss at det fortsatt er et behov for elvarebiler med god nyttelast, hengervekt og firehjulsdrift. Men det behovet vil snart bli dekket. Sjekk videoen under.
Modelltoppen
I tabellen under ser du hvilke fossilmodeller det selges mest av. Med svært få unntak, finnes det bedre elektriske alternativer. Disse vil i flere tilfeller ikke koster mer, heller mindre.
Et av eksemplene er kompakt-SUV-en Suzuki S-Cross, som har opplevd en salgsvekst på 124 prosent siden i fjor, til tross for at prisen er mellom 470.000 og 490.000 kroner.