Inspiria i Sarpsborg forsterker satsingen på elsykkel. Nå kan alle komme og prøve en elsykkel på egen bane.

– Vi hadde plass og vi hadde ideen. Og ingen andre hadde gjort det før, så jeg er stolt av å invitere til åpning av Norges første elsykkelbane, sa en engasjert administrerende direktør av Inspiria, Geir Endregård under åpningen av den nye banen på Inspiria.

Den nye elsykkelbanen er 500 meter lang, og inneholder svinger, bakker og en flat strekning slik at folk som tester kan både kjenne farten i sykkelen, men også mestre bakker og svinger.

Inspiria skal inspirere

Endregård er levende opptatt av at senteret skal inspirere folk til endring. Og håper at det nye elsykkelanlegget skal få folk til å prøve elsykkel for første gang for å se om elsykkel er noe for dem. Han får støtte av Elbilforeningen.
– Dette anlegget er særlig viktig fordi det er tilgjengelig for mange som kanskje ikke engang har vurdert å prøve elsykkel, men de vil prøve fordi de allerede er på Inspiria, sier Hulda Tronstad, seniorrådgiver i elektrisk mobilitet i Elbilforeningen. Hun sto tidligere ansvarlig for Norges største elsykkelprosjekt, og ser at det fremdeles er langt fram til at «folk flest» har prøvd en elsykkel.
Tronstad legger særlig vekt på tilbudet som finnes av lastesykler og den muligheten det nye anlegget gir for å teste en slik.

– En lastesykkel er mer enn noen andre sykler en erstatning for bil. Men det er en annen sykkelopplevelse og krever mer før en beslutning. Og når man da får tilbud om både tohjulslastesykler, trehjulslastesykler samt longtail, så har man et svært attraktivt anlegg som kan bidra til at folk faktisk velger sykkel framfor bil.

Mange bidragsytere
Åpningen ble offisielt utført av leder i samferdselskomiteen i Østfold, Olav Mo (KrF) og leder av opplæringskomiteen, Elin Tvete (Sp).  Elsykkelbanen er finansiert av Østfold Fylkeskommune og Bypakke Nedre Glomma fra statens belønningsordning, samt bypakken via Sarpsborg kommune og Smart City.
– Vi mener det er en viktig og riktig satsing å bruke midler på en slik øvingsbane, sa Olav Mo i samferdselskomiteen. Han brukte dagen til å teste ut elsykkelgliset på en elektrisk terrengsykkel, en 2018 modell Haibike, utlånt av Beach Mountain.
På utendørsanlegget finnes allerede en trafikksikkerhetsløype på 360 meter, 110 meter Pumptrack, 100 meter trehjul/løpesykkelløype, pen beplantning og mye utstyr. Et knippe ulike elsykler kan brukes av besøkende, og i løpet av sommermånedene har over 1000 benyttet sjansen til å prøve en elsykkel – de fleste av dem for første gang.

Inspiria brukes av alle skolene i Østfold, men stadig flere besøker senteret i helgene. Og sykkelanlegget er et populært trekkplaster. Det brukes også som åpent nærmiljøanlegg når selve senteret er stengt.