I dag er det snart 250 000 registrerte elbiler i Norge, og flere skal det bli. Stortinget har satt som mål at fra 2025 skal det kun selges nullutslippsbiler i nybilsalget, og da vil omtrent 1,2 millioner elbiler rulle rundt på veiene.
– Vi må forbedre ladeinfrastrukturen i Norge, hvis ikke går vi på en ladesmell. Alle må få tilgang til enkel og effektiv lading både hjemme og tur, sier Erik Lorentzen, leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening.
Norsk elbilforening har anslått at det trengs minst 8000 nye hurtigladere innen utgangen av 2025.
– Det må løses kommersielt, men vi må over noen barrièrer slik at det blir lønnsomt å bygge ut infrastruktur i hele landet. Det offentlige må dessuten planlegge for denne utbyggingen, sier Lorentzen.
1,2 millioner elbiler. Hvordan lader vi?
Lorentzen i Norsk elbilforening møter derfor direktør i direktør i Norges vassdrags- og energidirektorat Kjetil Lund til samtale tirsdag 13. august på Arendalsuka. Da inviterer Norske elbilforening, Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) og Drivkraft Norge til arrangementet «1,2 elbiler i 2025. Hvordan lader vi?» i Samferdselsteltet klokken 15.00.
På samme arrangement stiller klima- og miljøminster Ola Elvestuen til debatt med stortingspolitikerne Stefan Heggelund (H) og Åsmund Aukrust (Ap).
Fullstendig programFacebook-arrangementet
Les Erik Lorentzens kommentar Ladekaos mot 2025? på «Energi og klima»
Den store ladebatten
Mandag 12. august er Norsk elbilforening dessuten medarrangør i «Den store ladedebatten» sammen med Fortum Charge and Drive, Circle K og BKK.
Hør Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), Vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund, Christina Bu, Norsk elbilforening, Enova og sentrale stortingspolitikere diskuterer hurtigpolitikk for hurtiglading.
Fullstendig programFacebook-arrangementet