Nå mener Arne at Tesla er det beste valget som drosje: I 2018 syntes han elbil var tull
Arne Emil Olsen er drosjeeier i Moss Taxi, og er kanskje blant de mest elbil-frelste i drosjenæringen. Han har tre elektriske løyver og både han og skolebarna er enige om hvilken bil de liker best.
– Du er tillitsvalgt i Østfold Elbilforening, da er det kanskje trygt å anta du er blant dem som synes det er bra at taxinæringen blir elektrifisert?
– Absolutt! Jeg har reist rundt og holdt foredrag om overgangen på årsmøter og diverse. Østfold har krav om elektrifisering innen 2027, og vi oppfyller det med sannsynligvis en god stund før. Halden er jo allerede 100 prosent og Moss Taxi ligger litt over 90.
– Hvilken elbil valgte du deg som taxi?
– Jeg har flere! Jeg liker å ha litt å veksle mellom. Jeg har Ioniq 5, en Kia EV6, Tesla Model Y og så har jeg enda en Y som ligger i bestilling. Men det hører med til historien at i 2018 mente jeg elbil bare var tull.
– Javel?
– Så skjedde det veldig mye mot slutten av 2020 og starten av 2021, så da satte forhåndsbestilte jeg Ioniq 5 P-45. Så bestilte jeg også en EV6. Jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i det fordi jeg har syntes det var gøy. Det var også da, i 2021, det begynte å komme bra biler på markedet som passet for drosjenæringen.
Vanskelig å velge
– Har du noen klar favoritt av de bilene du har nå?
– Det er litt vanskelig. Jeg er veldig glad i alle sammen. Ioniqen har etter min mening best fjæring og setekomfort. EV6 … jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det, men den digger jeg!
– Tesla er Tesla. Det er mye fornuftig ved å kjøpe Tesla som taxi, det kommer du ikke utenom. Både Tesla og EV6 med bakhjulstrekk er veldig gunstige med tanke på rekkevidde og ladehastighet. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på noen favoritt, men Tesla har gjort det de kan for å bli den nye Toyota Prius for drosjemarkedet. Den er kjedelig, men fungerer bra.
– Hva er det beste med å kjøre el-taxi?
– Som eier er det selvfølgelig driftsøkonomi. Som sjåfør er det stille og rolig. Jeg kunne ikke tenke meg å høre på knatringen av diesel på tomgang i 15 minus. Og kjempekomfort på vinteren, de holder bra på temperaturen, selv om rekkevidden er noe lavere på vinteren – men de lader relativt greit nå som de fleste bilene har forvarming.
Ungene elsker Tesla
– Så til det klassiske taxi-spørsmålet: Det blir mye skravling i en taxi, er det noen temaer som går igjen om dagen?
– Nå er det trafikken i Moss som er det store temaet. Her har vi jo riksvei 19 tvers gjennom byen samtidig som man driver og flytter på veier på grunn av jernbaneutbyggingen og en kanalbro som ikke tåler den belastningen av større biler, så den er redusert. Og selvfølgelig spørsmål om elbil. Så er det også barn som synes det er veldig gøy med Tesla, for den promper jo!
– Sa du at den promper?
– Du har den prompeknappen i Tesla, så du kan velge deg et sete som det skal komme prompelyd fra. Det synes skolebarna er kjempestas! Dette er jo lekenheten i Tesla. Du har morsomme leketøy, og når du kjører skolebarn er det moro å kunne tulle og tøyse litt. Det er noen av de hyggeligste turene vi har!
Ikke redd for langturer
– Hva er det lengste du har kjørt siden du gikk elektrisk?
– Andre arbeidsdag med elbil fikk jeg tur fra Våler kommune til Kristiansand. Da hadde jeg 70 prosent batteri. Det gikk som en drøm! Vi ladet litt på Tvedestrand på veien nedover, og passasjeren fikk strukket på beina. Så ladet jeg med Ionity på vei hjem, da fikk jeg også se hvor raskt bilen ladet.
– Ble du litt bekymret da du fikk den turen?
– Nei, jeg hadde satt meg godt nok inn i det og visste sånn noenlunde hvor hurtigladerene lå. Chargefinder og Ladeklubben blir brukt en del, selvfølgelig. Det går veldig greit. Noen kollegaer har regnet ut at på ett år har vi kanskje 20-30 skift som er over 30 mil. Det holder ofte med bare én lading. Alfa og omega er å ha mulighet for hjemmelading om natten i tillegg.