Astma- og allergiforbundet er kritisk til regjeringens elbilmoms-hastverk:
Bekymret for giftig luft

KAN GI MER FORURENSET LUFT: Marte Øien (f.v.) og Guro Birkeland fra Astma- og allergiforbundet deltok denne uka på høring i Stortingets finanskomite. De er bekymret for at økt elbilmoms kan føre til mer forurenset luft og dårligere folkehelse. Foto: Skjermdump fra Stortinget.no.

Astma- og Allergiforbundet er kritisk til regjeringens hastverk med å innfase elbilmoms: – Dette kan føre til at flere velger fossilbil framfor elektrisk. Det vil gi høyere utslipp og dårligere luftkvalitet, med konsekvenser for folkehelsen.

Astma- og Allergiforbundet var sammen med Elbilforeningen og representanter for bilbransjen denne uken invitert til høring i Stortingets finanskomité.

Temaet for høringen var regjeringens budsjettforslag, og øverst på agendaen sto forslaget om å innfase moms på elbil.

Regjeringen foreslår å endre momsgrensen ned til 300 000 kroner allerede 1. januar i 2026 – og deretter fjerne momsfritaket helt fra 1. januar 2027.

Mens mange av organisasjonene som deltok på høringen fokuserte mest på de økonomiske konsekvensene for forbrukere og næringsliv og effekten på klimautslippene, løftet Astma- og allergiforbundet det kanskje vel så viktige perspektivet om faren for økt luftforurensing og hvordan luftkvaliteten påvirker folkehelsen.

Foreslår store elbilmoms-endringer i statsbudsjettet:

Slik kan ny elbilmoms påvirke deg som skal kjøpe bil

Store konsekvenser for folks helse

– Luftforurensning er den miljøfaktoren som har størst negativ betydning på menneskets helse, sa Marte Øien, leder for fag, politikk og kommunikasjon.

Det er særlig nitrogendioksid, den mest skadelige komponenten i eksos, som gjør lufta farligere for oss alle. Og gassen kommer i hovedsak fra fossile biler.

Organisasjonen forklarte på høringen hvordan gassen påvirker kroppen, og hvordan barn og personer med astma, kols eller hjerte- og karsykdommer, er ekstra utsatt.

Og at dager med ekstra høy luftforurensning fører til flere dødsfall blant personer med hjerte- og lungeplager.

ENIG OM ELBILPOLITIKKEN: Både Elbilforeningen og Astma- og allergiforbundet advarte mot regjeringens momshastverk i en høring hos Stortingets finanskomité tidligere denne uken. Her er Elbilforeningens Unni Berge i samtale med Guro Birkeland og Marte Øien fra Astma- og allergiforbundet. Foto: Thomas Haug/Elbilforeningen.

Elbilpolitikken bidrar til klimakutt

Elbilforeningen minnet finanskomiteen om at elbilpolitikken har gjort at norske forbrukere har byttet fra fossilbil til elbil.

Dette har både bidratt til renere luft, og er en av grunnene til at Norge har kuttet klimagassutslippene fra personbilparken med 40 prosent.

Unni Berge, som er kommunikasjonssjef i Elbilforeningen, deltok på høringen. Sammen med de andre organisasjonene minnet hun komiteen på at arbeidet med å elektrifisere bilparken ikke er over:

– 7 av 10 kjører fortsatt rundt i fossilbil. Disse må få muligheten til å bytte til elbil i årene framover. Derfor er regjeringens uvarslede hastverk med å trappe ned elbilpolitikken, helt uforståelig, sa Berge til komiteen.

JOBBEN ER IKKE OVER: Unni Berge minnet finanskomiteen om at 7 av 10 fortsatt kjører fossilbil og at jobben med å elektrifisere personbilparken er langt fra over. Foto: Thomas Haug/Elbilforeningen.

– Avhengig av en politikk som favoriserer utslippsfri teknologi

Astma- og allergiforbundet var i høringen kritisk til at regjeringen svekker insentivene for å velge utslippsfri teknologi:

– Et viktig ledd på veien for å redusere luftforurensningen og samtidig bedre folkehelsen er å sikre en miljø og helsevennlig bilpark, sa generalsekretær Guro Birkeland til Stortingets finanskomitè.

Foreningen ba om en lik nedtrappingsplan av momsfritaket som Elbilforeningen og bilbransjen har foreslått, og la samtidig til at avgiftene på fossile biler også bør økes.

– En slik kombinasjon vil bidra til å opprettholde høy elbilandel i nybilsalget, redusere luftforurensningen og beskytte folkehelsen, sa hun.

NÅ merker vi eksosen:

Det er elbilenes skyld

Kritisk til hastverket

De fleste organisasjonene var enige i at innfasingen av moms på elbil kan fortsette, men alle var kritisk til regjeringens hastverk.

– Både Elbilforeningen og bilbransjen er klare for å støtte en momsinnfasingsplan, men endring må varsles i god tid og skje betydelig mer gradvis enn regjeringen foreslår, sa Berge.

Bli medlem i dag!

Elbilforeningen ba om at flytting av momsgrensen fra 500.000 kroner til 300.000 kroner gjennomføres fra 1. april 2026, istedenfor allerede 1. januar.

Og at man istedenfor å fjerne hele momsfritaket i 2027, gjør årlig nedtrapping på 100.000 kroner.

Berge utfordret komiteen rundt regjeringens forslag:

– Vil Stortinget virkelig gi klarsignal til at flertallet av nye elbiler på markedet får 125.000 kroner i økt avgift på litt over et år? Så store og raske avgiftsendringer har vi aldri gjort på nye fossilbiler. Vi er bekymret. Fossilbilene kan få comeback i bilbutikken.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også