Elbilforeningens nye bedriftsmedlemskap: Ladingen ble enklere for Isotak Bygg
For Isotak Bygg var lading en hodepine. Med Elbilforeningens bedriftsmedlemskap ble hverdagen enklere.
Isotak Bygg AS er et av landets ledende tak- og tømrer-entreprenørfirmaer. De holder til i Bærum og har en avdeling på Lillehammer. Virksomheten tar imot både små og store oppdrag i østlandsområdet.
De jobber like gjerne med rehabilitering som nybygg, både for proffmarkedet og privatmarkedet, og har jobbet på mange store prosjekter.
Tidlig ute med elbiler
I 2023 feiret de 30-årsjubileum med over 50 ansatte og hadde 90 millioner kroner i omsetning. Eier og daglig leder Tilian Tahon har ingen planer om å stoppe der:
– Vi satser på minst 30 år til, slår han fast.
– Vi jobber over et bredt spekter. Nesten alle våre ansatte har fagbrev, ti prosent av staben er lærlinger og vi har fire byggmestere, samt tiltaksklasse 3 på utførelse. Det gjør at vi løser de fleste oppgaver, forklarer Tahon.
Isotak Bygg er også sertifisert som miljøfyrtårn, og har vært tidlig ute med å adoptere elektriske firmabiler.
Styrete med lading
Hurtiglading utenfor hjemmet har dessverre vært et problem:
– Det har vært et styr uten like å lade. Har man oppdrag i Oslo er det vanskelig nok å finne parkeringsplass, om man også skal finne ladeplass i tillegg, forteller han.
– Mange ladere fungerer ikke, krever apper og det blir vanskelig å administrere utgifter når ikke alle selskaper sender faktura til firmaer. Flere ladeselskaper vil at vi skal legge inn kredittkort, men det blir for uoversiktlig for oss, sier Tahon.
Derfor var de ikke vonde å be da Elbilforeningen lanserte nytt bedriftsmedlemskap med ladebrikke.
Enklere lading
Isotak Bygg er ikke alene om å ha vært frusterte over lading for bedriftsmarkedet, noe Elbilforeningen har fått klar tilbakemelding om.
Derfor relanserte vi vårt bedriftsmedlemskap for å bedre tilpasse oss bedriftenes behov.
Elbilforeningen bedrift tilbyr lading hos flere ladeselskaper på én ladebrikke, samlet på én faktura.
Isotak Bygg har vært med siden relanseringen, og ser at ladehverdagen har blitt langt enklere:
– Endelig kom Elbilforeningen med ny løsning på plass, bare fire år for sent, sier Tahon og ler.
– Tilbakemeldingen vi får er at det funker nå. Vi får en kostnadsoversikt over hvem som har ladet hvor og når. Det har vi etterlyst lenge. Når man er 50 ansatte er det mange å følge med på, sier han.
Alt på én faktura
Ingunn Korsmo, HR/HMS- og administrasjonsansvarlig i selskapet, er også fornøyd:
– Jeg får fakturaene, og de er veldig bra. Det kan se ut som de fleste nå lader med blå brikke, slik at vi får mest mulig på samlefaktura, sier hun.
– Det er også et poeng at de blå brikkene kommer forhåndsaktivert på ladeaktørene! Til nå har vi vært inne på hver operatør og registrert selv.
– Det er noen gamle ladebrikker i omløp. Disse turte jeg ikke samle inn før jeg visste at de blå fungerer. Og så sverger noen til Circle Ks ladekort. Men jeg ser mer og mer på samlefaktura, og det sparer mye administrasjonstid, sier Korsmo.
Det bekrefter også Tahon:
– Det har vært et savn med samlefaktura, og når det ikke er noen av de ansatte som har tilbakemeldinger, pleier det å være et godt tegn, sier han.
– Det vi ønsker oss mest nå er at det blir enda flere ladeselskaper med på den blå brikken, at det bygges ut flere ladere – og spesielt hadde det vært fint om vi kunne få reserverte ladeplasser for håndverkere rundt omkring. Da hadde det ikke gjort så mye med saktelading hvis vi kunne lade mens vi gjorde jobben vår.
Som medlem i Elbilforeningen støtter man også organisasjonens arbeid for å sikre raskere ladeutbygging
Erfarne elbilister
– Vi begynte med elbiler i 2018. Da kjøpte vi inn åtte elbiler, ingen av våre konkurrenter hadde gått over til el på det tidspunktet. Siden har det bare økt og økt. I dag er 18 av våre 31 biler elektriske, og vi skal fortsette å bytte ut bensinbiler med elbiler, konstaterer Tahon.
Det var ikke bare enkelte å være blant de første på feltet:
– Utfordringen var at det ikke var tilrettelagt vårt behov. De første bilene med 40 kWt batteripakke var litt for dyre, med lite batterikapasitet – og funket ikke helt for oss. Peugeot e-Expert og Toyota Proace med 75 kWt passer oss bedre, sier han.
– Problemet er at det er stor konkurranse for privatbilene, hvor Model Y kan sette ned prisene flere ganger for å konkurrere, men det er ikke det samme for varebiler. Her går utviklingen altfor sakte og kunne trengt flere insentiver, fortsetter Tahon.
Det er Elbilforeningen helt enig i og organisasjonen jobber mye med å gjøre det mer attraktivt å velge elektrisk varebil.
Å få nyttekjøretøyene over på elektrisk drivlinje er også en del av klimamålene til Norge. Elbilforeningen jobber blant annet med å sikre insentiver som gjør at elektriske nyttekjøretøy skal ha tilgang til kollektivfeltene:
Sparer penger
Etter noen år med elbil kan Tahon peke på flere fordeler:
– Vi bruker et sted mellom 4000 og 6000 kroner på diesel og bensin per bil før bomavgiftene i måneden. På elbilene er det bare mellom 500 og 2000 kroner. I tillegg er det billigere bompasseringer og parkeringsavgifter. Så det har blitt mye rimeligere for oss sånn sett, sier han.
– Et par av våre ansatte bor i Lier og jobber i Oslo. I begynnelsen førte de overtid når de måtte lade etter jobb. Vi tenkte å gi dem fossilbilene isteden, men det ville de ikke, for da kunne de ikke kjøre i kollektivfeltet lenger. Da foreslo de å lade på fritiden istedenfor, ler Tahon.
Isotak Bygg har også funnet en løsning for hjemmelading de er fornøyd med. De har investert i Easee-ladeboks til ansatte som har firmabilen hjemme.
Da kan Tahon følge med på strømforbruket på samtlige ladebokser og tilbakebetale de ansatte ved å følge spotprisen.
Nå er Isotak Bygg fornøyd med lading – bli bedriftsmedlem du også! Blå ladebrikke og samlefaktura gjør at bedriften sparer tid og penger.