Hopp til innhold

Nasjonal transportplan om bomtakster for elbil: Beholder 70 prosent-regelen – enn så lenge

ELBILTAKST I BOM: Den nasjonale regelen om at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent , gjelder fremdeles. Og noen steder er miljørabatten enda større, slik som i Oslo, der elbilene betaler 50 prosent av fossilbiltaksten i bomringen. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

I dag kan elbiltaksten i bom settes til maksimalt 70 prosent av taksten som fossilbiler betaler. Nasjonal transportplan viderefører regelen – men åpner for å svekke den «på sikt».

I dag la regjeringen fram Nasjonal transportplan for perioden 2025-2033, med en rekke nyheter om finansering av samferdselsprosjekter.

Noen nyheter for elbilpolitikken kom også.

Åpner for svekking av 70-prosentregelen

Elbilforeningen har lenge pekt på miljøtakst i bomring og bompengeprosjekter som en av de viktigste virkemidlene i elbilpolitikken, bare slått av reduserte kjøpsavgifter.

De siste årene har den nasjonale regelen vært at elbilene betaler maksimalt 70 prosent av fossilbil-taksten.

Innenfor denne maksimale grensen bestemmer man lokalt hvilken takst man setter.

Denne regelen bekreftes i dagens NTP, men regjeringen åpner også for å svekke regelen senere:

«I dag kan bompengetaksten for lette nullutslippsbiler settes til maksimalt 70 pst. av ordinær takst. På sikt åpnes det for å kunne øke taksten for nullutslippspersonbiler ut over dette taket.”

Utfordrer nullvekstmålet

Begrunnelsen regjeringen gir, er at for lave takster kan gi økt biltrafikk i byområdene og dermed utfordrer målet om at persontransporten skal tas med kollektiv, sykkel og gange:

«Nullvekstmålet er under press, og virkemiddelbruken i byområdene vil måtte justeres for å nå målet.»

– Elbilforeningen advarer mot å svekke den nasjonale regelen for elbiltakst i bom. Miljøtaksten er et viktig virkemiddel for å få enda flere til å bytte ut fossilbilen med en elbil, både folk som kjøper ny bil og bruktbil, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Hun minner om følgende:

– Fortsatt er 3 av 4 biler på veiene, forurensende biler. Miljørabatt er viktig for at disse i framtida skal velge en elbil.

Elektriske lastebiler får bompengefritak

Regjeringen skriver dessuten i Nasjonal transportplan at tunge nullutslippskjøretøy skal få bompengefritak fram til 2030.

– Dette har Elbilforeningen kjempet for, så det er vi glade for. Det viser at de skjønner miljørabatt er et effektivt virkemiddel.

Les mer om hva mer Nasjonal transportplan planlegger rundt elektrifiseringen av tunge kjøretøy i denne saken:

Regjeringen med egen tungbil-pakke i Nasjonal transportplan:

Tung, elektrisk seier

Men hva med elektriske varebiler?

Elbilforeningen har foreslått at varebilene burde få et nytt klimamål i Nasjonal transportplan. Det glimrer dessverre med sitt fravær.

Dagens mål er at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp allerede neste år, og at tunge varebiler deretter skal være nullutslipp i 2030.

– Klimamålene for varebil er helt utdaterte og bør oppdateres. Vi har ikke sjans til å nå varebilmålet for 2025. Og det gir faglig liten mening å skille mellom lette og tunge varebiler, når elbilandelen er omtrent like høy i begge, sier Bu.

Elbilforeningen har derfor foreslått at Stortinget vedtar et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslippsbiler i 2027.

– Stortinget bør vedta et nytt klimamål for varebiler i 2027, og sikre nye virkemidler for å elektrifisere varebilene. Vi foreslår at elektriske varebiler også bør få bompengefritak fram til minst 2030, sier Bu.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vagt om veiprising

Det var lite konkrete signaler om et mulig nytt system for veiprising i Nasjonal transportplan.

Regjeringen skriver at de vil «vurdere om det er aktuelt å gå mer i retning av veiprising».

En ny veiprisingsmodell kan potensielt dekke både dagens veibruksavgift og bompenger, som i dag blir betalt separat i pumpeprisen på flytende drivstoff og til bompengeselskaper.

I en utredning om veiprising som kom i fjor, ble det anbefalt at ny sjablongmessig kilometeravgift innføres ensidig for elbil, men foreløpig kun som innføring av veibruksavgift for elbiler.

Dette omtales i liten grad i Nasjonal transportplan.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også