Behov for nye ladegrep i nord

Kystriksveien er et yndet feriemål og samtidig hverdagsveien til folk i 26 kommuner. En av Norges vakreste bilturer strekker seg fra Steinkjer i Trøndelag, til Bodø i Nordland. Men her sliter du med lading til elbilen din.
Og myndighetene har enda ikke funnet en løsning. Enova utlyste støtte til utbygging av hurtigladere i 2019, men da fristen gikk ut 28. februar i år var det ingen som hadde søkt.
– Elbilsatsingen skal gjelde hele landet. Når ingen søker på anbudene om hurtiglading, må staten gå inn og sikre hurtigladeinfrastruktur på annen måte. Staten bør da kjøpe inn hurtigladeinfrastruktur som et offentlig innkjøp, slik man gjør med ferger. For alle skal få lade, og elbil skal være for alle uansett hvor man bor i landet, sier Unni Berge, leder i avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening
Nylig ble det klart at lokale kraftlag har tatt over Fortums rolle i Enovas prosjekt i Finnmark. Der har Enova utlyst støtte til utbygging av et hurtigladenettverk siden 2015, uten at de kommersielle ladeoperatørene og Enova har maktet å finne en måte å realisere utbyggingen.
Frykten blant elbilister langs Kystriksveien er en tilsvarende lang ventetid, noe som vil gjøre det mye vanskeligere for Nordland og Trøndelag å nå målet om at alle nye biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler.