Bellona regner på livsløps-utslippene fra elbil vs. dieselbil: Bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
«Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er det sant?» – spør Bellona.
Hva svaret på spørsmålet i ingressen er, utforsker Bellonas Benjamin Strandquist på underholdende, pedagogisk og begripelig vis i videoen nedenfor.
Det gjør han også i denne lesverdige artikkelen – som i det store og hele inneholder det samme som videoen under:
Bellonas mann tar utgangspunkt i dieselbilen Volkswagen Tiguan og elbilen ID.4, også denne fra Volkswagen – og regner i vei.
Men i stedet for at vi skal gjengi både premissene for regnestykket og konklusjonen, foreslår vi at du bare ser videoen over og/eller leser Bellona-artikkelen vi lenket til.
Der gir miljøstiftelsen Bellona selv godt rede for hvordan de kommer frem til konklusjonen sin, og hvilke forbehold og estimater de benytter seg av.
Men vi kan vel røpe såpass som at elbilen kommer temmelig godt ut av Bellonas regnestykke, og at svaret på spørsmålet i ingressen er et mer eller mindre rungende «nei».
Selv i eksempelet der elbilen ikke kjøres på den rene, fornybare strømmen vi i det store og hele har i Norge, men i det tenkte eksempelet kjøres på Europas skitneste strøm – selv da vinner elbilen livsløps-racet med solid margin.
Og er du glad i livsløpsanalyser rundt elbiler, kan du vurdere om du vil ta en titt på vårt litt eldre intervju med denne karen:
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!