Hopp til innhold

Bli med på å sette laderekord på Vulkan!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i år åpnet Vulkan P-hus 102 ladepunkt for elbil i landets største ladegarasje. Etter ytterligere oppgraderinger i sommer, inviteres elbileiere nå til å bli med på å sette ny norgesrekord i samtidig lading.

Torsdag 19. oktober klokken 17.00-19.00 er målet rett og slett å sette ny rekord i antall biler som settes på lading samtidig i ett og samme ladeanlegg – med hensyn til effekten som skal leveres. Anlegget på Vulkan på Grünerløkka byr på 100 AC-ladere (en av dem i bruk på hovedbildet), i tillegg til to hurtigladere på 50 kW. Siden åpningen av garasjen i mars i år har disse fungert som vanlige ladepunkt med fast effekt på 3,6 kW på de fleste av laderne. Men nå er anlegget oppgradert med en helt ny teknisk løsning som gir mulighet til å velge effekt i trinn fra 3,6 kW og opp til 22 kW. Anlegget skal i den forbindelse oppgraderes med et nytt styringssystem. – Dette er en ny måte å tilby lading på. Om du bor i området kan du la bilen stå på vanlig hjemmelading på 3,6 kW. Samtidig kan de samme ladeplassene gjøres tilgjengelig for deg som bare er innom for å ta et møte eller en handletur, og som ønsker å betale litt ekstra for en mye raskere lading, sier Isak Oksvold som er miljøsjef i Aspelin Ramm, utbyggeren bak Vulkan-anlegget.

– Kom gjerne med tomt batteri

Løsningen i anlegget, som leveres av Fortum Charge & Drive, er så ny at den aldri har blitt testet noe annet sted i verden – så vidt leverandøren kjenner til. – Derfor inviteres elbileiere i Oslo altså til å bli med på å teste at anlegget kan levere effekten det lover. Alle som deltar lader helt gratis under denne testen, så her kan det lønne seg å stille med lite strøm på batteriet, oppfordrer Oksvold. Parkering blir også gratis for elbileiere når testen pågår. – Utfordringen med å tilby så mange ladeplasser, med så mye effekt, er at hvis for mange bestemmer seg for å lade samtidig, kan det føre til at belastningen blir for stor. Og da går sikringa, for å si det enkelt. For å teste at det faktisk funker som det skal, trenger vi så mange elbiler som mulig til å plugge i ladekabelen samtidig for å få den mest ekstreme ladesituasjonen som er tenkelig, sier Oksvold. PÅMELDING: Send en mail til post@vulkanoslo.no!

BAKGRUNN: Kjappe stikkord om Vulkan P-hus