Hopp til innhold

Oslopakke 3-avtalen ferdigforhandlet frem til 2028: Bom-seier for elbilister i hovedstadsområdet

NYE TAKSTER: Politikerne har blitt enige om nye priser for oslobomringene. Foto: Jamieson Pothercary / elbil.no

Politikerne i Oslo og Akershus har ferdigforhandlet nye bomtakster frem til 2028. – En sakte opptrapping for nullutslippstakster er godt nytt for klimaet, sier lokalforeningsleder i Elbilforeningen.

Oslo- og Akershus-politikerne har kommet til enighet i det som har vært lange og krevende forhandlinger om den såkalte Oslopakke 3.

Nye samferdelsprosjekter skal finansieres, og det betyr nye takstøkninger i bommen.

Slik blir de nye takstene:

Dagens takst01.jan 2501. jan 2601. jan 28
Bensin utenfor rush26,428,829,632
Bensin i rush31,234,43640
Diesel utenfor rush29,63232,835,2
Diesel i rush33,636,838,442,4
Elbil utenfor rush12,815,21618,4
Elbil i rush15,218,42024
Elvarebil0000
Nye bomtakster i kroner. Alle takster er med autopass-rabatt.

Per Maltun, leder i Oslo og Akershus elbilforening, er godt fornøyd med resultatet, og mener i det store og hele at Elbilforeningen har fått gjennomslag for sine ønsker.

– Politikerne har valgt å gå får en krone-for-krone økning i tråd med Elbilforeningens anbefalinger, altså at bensin- og elbiltakster øker likt i kronebeløp i årene fremover. Det gjør at det vil lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil i årene fremover, sier Maltun.

– En sakte og styrt reduksjon i miljørabatten for elbiler i bommen er en utvikling vi kan leve med. Vi er glade for at politikerne har valgt å lytte til oss, fortsetter lokalforeningslederen.

I dag betaler elbiler 50 prosent av bensinbiltaksten i bommene i hovedstadsområdet. Prosenten øker litt de kommende årene og blir 53 i 2025 og mellom 58-60 prosent i 2028. Også da vil elbilrabatten være betydelig bedre enn Stortingets minimumskrav på 30 prosent.

LETTET LOKALFORENINGSLEDER: Per Maltun er fornøyd med resultatet fra forhandlingene. Foto: Norsk elbilforening

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Dobbel fossil-takst på nye biler

Vedtaket i Oslopakke 3 innebærer også at lokalpolitikerne skal gå til Stortinget for å sikre dobbel takst for nye fossilbiler kjøpt fra 2026.

– Vi har tro på at dobbel takst for nye fossilbiler effektivt vil strupe et hvert nytt fossilt nybilkjøp, i det minste på det sentrale Østlandet. Det er også godt nytt for elektrifiseringen av bruktbilmarkedet, som jo er der folk flest kjøper bil, sier lokalforeningsleder Maltun.

Så langt i år har 9 av 10 nyregistreringer vært elbiler i Oslo og Akershus, og lokalforeningsleder Maltun stråler av optimisme for utviklingen fremover.

– Vi har en helt klar forventning om at Stortinget hjelper oss med å få dette på plass, sa byråd for miljø og samferdsel i Oslo Marit Vea (V) til elbil.no på en pressekonferanse fredag ettermiddag. 

Der sa hun også dette:

– Dette er et veldig klart signal: Folk som nå skal kjøpe seg ny bil registrerer hvilken vei politikken peker, og det er mot elbil. Den klare beskjeden er at i Oslo og Akershus så er det elbil som gjelder fra nå.

Miljøbyråden var i det hele tatt svært tydelig i sin tale:

– Vi har en forventning om at folk bytter ut fossilbilen sin.

Fremdeles langt unna nullutslipp fra vei

Over 6 av 10 av biler i Oslo og Akershus er fremdeles fossile, og begge fylkene har satt seg ambisiøse mål om nullutslipp fra veitrafikken innen 2030. I Oslo skal veitrafikken i 2030 være utslippsfri.

Kommuner med høyest andel elbiler er tilknyttet bommer med solide miljørabatter for nullutslippsbiler. Dette kan forklare hvorfor takstene for nye fossilbiler nå strammes til i forhandlingene.

Om de nye takstene klarer å levere på nullutslippsmålene Oslo og Akershus har satt seg, får vi svar på 1. januar 2030.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Utvider prosjektet til 2045

For å få økonomien til å gå opp er det også enighet om å utvide levetiden til bomringen til 2045. Det gir flere nye milliarder til prosjektene som skal finansieres, og gjør samtidig at takstøkningen blir noe mer edruelige enn om samme summer måtte hentes inn innen 2036, som frem til i dag har vært sluttdatoen for Oslopakke 3.

Les også