Bompenge-jubel i Trøndelag: 80 prosent rabatt for elbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fylkeskommunen ville ha bare 50 prosent rabatt i bommen for elbilistene, mens kommunen selv ønsket 80 prosent rabatt. Nå har kommunen vunnet fram!
Reduseres etter to år
Lavest av de store byfylkene
Elbilandelen i nybilsalget i Trøndelag i 2020 lå 13 prosentpoeng lavere enn Hordaland og 9 prosentpoeng lavere enn Oslo.
I Oslo er 22 prosent av alle personbiler på veien elbiler, i Hordaland er tallet 19 prosent, mens i Trøndelag er tallet helt nede på 10 prosent.
Miljørabatt kraftig virkemiddel for utslippskutt
Miljørabatt i bompengeprosjekter er det kraftigste virkemiddelet kommuner og fylkeskommunene har for å kutte klimagassutslipp fra veitrafikken. Dette har Norsk elbilforening dokumentert i rapporten «Bompengerabatt for alle». Rapporten er en del av foreningens systematiske arbeid for å sikre at man lokalt skjønner hvilket virkemiddle man rår over for å sikre at stadig flere velger elbil.
De ti kommunene i Norge med høyest elbiltetthet er alle kommuner der en stor andel av beboerne jevnlig passerer bomstasjoner med bompengerabatt for elbil.
Elbiltettheten i bompengekommunene ligger opp mot 20 prosent eller høyere av personbilparken. Dette er langt høyere enn landsgjennomsnittet på 10 prosent. Kommuner med høy elbilandel har hatt miljørabatt på 100 prosent fram til elbilandelen i den konkrete bomring/bomprosjekt var høy. Ser man på nybilsalget, så viser også statistikken klar effekt av miljørabatt i bom. (Se graf under.)