Bomselskapet Fremtind Service er blitt til AutoSync: Har byttet navn – igjen
1,4 millioner nordmenn får de nærmeste ukene faktura med ny avsender. Men det er visst ingen grunn til panikk.
For fire år siden het bomselskapet Fjellinjen, men i desember 2020 byttet det navn til Fremtind Service.
Men i går, 1. september var det visst igjen tid for navneskifte. Nå er navnet på AutoPASS-utstederen AutoSync – og det kan være greit å vite, siden det fremover blir herfra 1,4 millioner norske bilister får bomfaktura fra.
Du trenger ikke gjøre noe
Slik forklarer selskapet selv navneskiftet i en pressemelding i dag:
«Selskapet får nå et navn og en profil som bedre formidler den rollen selskapet har i dag, en rolle som også skal videreutvikles fremover. AutoSync ble til som følge av bompengereformen. Politikernes ambisjon da de skilte ut innkreving for avtalekunder fra bompengeselskapene var at kommersielle utstedere skulle benytte avtaler og bombrikker til å utvikle nye kundevennlige tjenester.»
– Den utfordringen har vi tatt på alvor. Nå er vi glade for å kunne fortelle at mye nytt er på vei, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync i meldingen.
I pressemeldingen presiserer AutoSync at kundene vil se et nytt navn og nytt utseende på nettsider og fakturaer, ellers er alt som før.
Det betyr blant annet at betalinger med avtalegiro og e-faktura fungerer som før, uten at kundene behøver å gjøre noe.
Penger å spare på AutoPASS-avtale
En analyse av bom- og ferjepasseringer for første halvår 2024 viser at gjennomsnittsbilisten sparer 1200 kroner hvert år med AutoPASS-avtale og bombrikke. Og en gjennomsnittlig Oslo-bilist sparer nesten 2000 kroner i året med bombrikke.
– Besparelsen på 1200 kroner gjelder bare rabattene på 20 prosent på bompasseringer og 10 prosent på ferjer som alle personbiler og lette varebiler får, sier Skovly.
– I tillegg kommer alle fordelene med elbilrabatter, månedstak og timesregler. Det lønner seg derfor å betale bompengeregningen i tide slik at man ikke går glipp av alle disse fordelene, fortsetter han.
Det store flertallet av norske bilister har AutoPASS-avtale, men det er fortsatt en del som kjører rundt uten brikke og går glipp av både rabattene og de andre fordelene.
Nye tjenester på vei
De kommende månedene dukker det opp flere forbedringer, melder selskapet, blant annet en ny selvbetjeningsløsning som skal gjøre det enklere for norske bilister å følge med på og oppdatere AutoPASS-avtalen sine.
Og noen forbedringer er her allerede: Har du bompengeavtale hos AutoSync sender de deg nå en SMS og minner om at du må oppdatere avtalen din når bilen blir solgt.
– Etter at vi skrudde på den nye varslingstjenesten i vår har AutoSync sendt mer enn 35 000 SMS-er, avslutter Skovly.