Hopp til innhold

Byton-sjef: – Datakreftene i bilen vel så viktig som hestekreftene

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Henrik Wenders i Byton ser på elbilene selskapet snart får på markedet som gigantiske smarttelefoner på hjul – men har liten tro på at vi i fremtiden selv vil eie bilene de lager.

I forrige uke sto markedssjefen og en av gründerne bak Byton, Henrik Wenders, på scenen under Nordic EV Summit i Oslo. Der fortalte han blant annet at 11.000 nordmenn står på venteliste for Byton M-Byte, selskapets første elbil.

Ventes til Norge til neste år

Serieproduksjonen av M-Byte skal etter planen starte i senere i år på et gigantisk produksjonsanlegg i Kina, og bilen skal i første omgang lanseres i det kinesiske markedet mot slutten av året, deretter i USA – mens Norge og Europa ventes å stå for tur en gang i siste halvdel av neste år. Når det gjelder de 11.000 nordmennene som står på venteliste, må det understrekes at i motsetning til andre elbilprodusenters ventelister, opererer ikke Byton med noe depositum. Altså er dette mer å betrakte som en interessentliste enn en reell venteliste. Likevel forteller antallet en del om interessen for det høyteknologiske kinesiske elbilmerket som mange tror vil bli et nytt paradigmeskifte i elbilverdenen à la Tesla. Prisen for M-Byte er varslet å lande på 45.000 doller, eller i underkant at 400.000 kroner, og rekkevidden som oppgis er 400 km med bakhjulstrekk og 520 km med firehjulsdrift. Selskapet har dessuten varslet at sedanen K-Byte skal følge opp SUV-en, som altså blir første Byton-modell på markedet.

Langstrakt skjerm

Byton er et helt ferskt selskap som ble etablert i fjor. Fabrikken ligger i Kina, samtidig har selskapet designsentre i både USA og Tyskland. Og det er nettopp den innvendige designen og brukeropplevelsen som har vekket oppsikt når bilen – som altså fortsatt må sies å være på konseptstadiet – har blitt presentert. – Vi er ikke opptatt av akselerasjon og fart, vi skal erstatte hestekrefter med datakrefter – derfor har vi skapt en brukeropplevelse og bygget bilen rundt den. Vi trenger ikke finne opp elmotoren på nytt, den er her allerede, det er brukeropplevelsen som viktig, sa Wenders fra scenen i Oslo. Brukeropplevelsen består blant annet i en 48 tommer stor skjerm som går på tvers over hele dashbordet, men skjermer er også på plass foran hvert enkelt passasjersete, i tillegg til en egen førerskjerm midtstilt på selve rattet. Skjermene skal kunne styres med enkle håndgester, uansett hvor i bilen man sitter. Andre deler av brukeropplevelsen Wenders snakker om, går på ting som ansiktsgjenkjenning, brukerprofiloverføring som skal skje sømløst uavhengig av hvilken Byton-bil man befinner seg i og en lang rekke andre effekter. Men den kanskje viktigste er at Bytons maskinvare vil være klargjort for 5G-nettverket, noe som vil muliggjøre dataoverføringer med en hastighet på 10 GB i sekundet – med alle muligheter det vil kunne medføre.

Bildeling overtar

– Vi lager en smarttelefon på hjul, der datakreftene i bilen er vel så viktig som hestekreftene – og nå er konseptbilene våre i ferd med å innta virkeligheten, sa Wenders fra podiet i forrige uke. Men virkeligheten slik vi kjenner den vil også snart endre seg, ifølge Wenders – særlig når det gjelder dagens virkelighet – at man i de fleste husstander eier sin egen bil: – Bildeling er fremtiden, det bare et spørsmål om tid før de fleste menneskers tilgang til bil går via bildelingstjenester, noe som selvsagt vil få store positive konsekvenser for eksempelvis parkeringsproblemene i byene, siden bilenes «nedetid» vil bli dramatisk redusert, sa Wenders. Han refererte til at bilene i et slikt scenario stort sett vil være i bruk, noe som straks gir mer mening til hvorfor Byton vektlegger den ovennevnte brukerprofiloverføringen fra en modell til en annen. Kanskje skulle man tro at Wenders, som har bakgrunn fra BMW (der han blant annet hadde ansvaret for selskapets elektriske i-serie) ville være en smule bekymret med tanke på sitt eget ferske selskaps mulighet for inntjening fremover i en fremtid med langt færre privatbiler? Det virker ikke slik: – De som vokser opp i dag kommer neppe til å ta førerkort eller eie sin egen bil, de kommer ikke til å bry seg om den slags, konstaterte han tørt fra scenen.

– Globalt gjennombrudd

For selv om måten vi organiserer bilholdet vårt fremover kan være i radikal endring, har Henrik Wenders fortsatt klokkertro på elbilen: – Det er nå det skjer; vi har en historisk mulighet for et globalt gjennombrudd for elektriske biler akkurat nå, konstaterte Wenders. Før han la til følgende: – Men elbilmarkedet er fortsatt sårbart, og verden trenger elbilinsentiver som her i Norge for at dette skal gå fort nok.