Behind the scenes-bonus fra kuldekammer-testen: Da tre av vintertestbilene gikk i kuldefella i Finland
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Natta i -40 minusgrader ble tøff for flere av bilene under årets vintertest. Her får du se bonusmaterialet fra «dagen derpå».
Det har gått noen måneder siden den iskalde vinterøvelsen på Lapland Proving Ground i Finland, der målet var å se hvordan testbilene reagerte på ekstrem kulde. Særlig med henblikk på bilenes svake punkt:
Det lille, men dog så kritiske, «startbatteriet».
Nå gir vi et innblikk i hva som skjedde «behind the scenes» etter at de fem testbilene hadde tilbrakt natta i kuldekammer.
Der var det rundt 40 minusgrader, og artikkelen derfra finner du her:
Stikkordene er slepetau, god gammeldags dytting, noen nye 12V-batterier, litt skruing og tining i en verkstedhall. Ventetiden slo vi i hjel med godt humør og besøk på en velassortert lokal bilrekvisitabutikk.
To av bilene maktet både å starte, fikse oppvarming (full defrost på frontruta) gjennom 15 minutter og rulle uanstrengt ut av kuldekammeret.
De tre andre trengte mer eller mindre hjelp.
Først etter mørkets frembrudd, 5-6 timer etter skjema, var vi klare til å kjøre den 412 kilometer lange dagsetappen til Narvik.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!