Hopp til innhold

Ny Dacia Spring: Kan denne snu elbiltrenden i Europa?

BILLIG: Europa trenger billige elbiler for byene. Dacia er de eneste som har et reelt tilbud. Nå har de gjort den kulere.

Tøffere, sprekere, mer digital og mye elbil for pengene – det er budskapet når nye Dacia Spring presenteres på Geneva International Motor Show.

Mercedes og Audi er blant bilprodusentene som nylig har meldt at de fortsatt vil satse på fossile drivlinjer.

Grunnen er for lavt salg av elbiler, fordi de blir vesentlig dyrere enn fossilvariantene, noe som igjen fører til at kundene uteblir.

MER SKJERM: Alt er hardplast, men gøyalt design og alt utstyr man trenger.

Ny innpakning

Dacia har hatt sin modell Spring på markedet noen år allerede, en av de aller billigste elbilene der ute, med en pris på drøye 22.000 euro.

Kjøper du den i Tyskland får du etter miljørabatten på 10.000 euro altså en ny elbil til cirka 12.000 euro.

Den er såpass enkel og billig at den gjorde de så dårlig i kollisjonstestene i EuroNCAP at blant andre Norge ikke tok den den inn.

FRUNK: Og den er faktisk ganske romslig også.

Nå er vel ikke vi nordmenn vant til å kjøpe så små biler i utgangspunktet heller, så den hadde neppe blitt noen storselger her.

Spring er ment som en bybil for trange gater. Nå har de sukret den lille høyreiste SUV-en med en helt ny design fra innerst til ytterst.

Det er fortsatt den samme bilen under skallet, men bilen kler absolutt sitt nye utseende.

HARDPLAST: Midtkonsollen består av en kloss mer girveksler på, og et sted å plassere mobil og veske.

Interiøret har moderne design med lekne løsninger. Naturligvis er alt i hardplast, men den har en helt ok 10-tommer multimedia-skjerm og et 7-tommers digitalt instrumentpanel.

HURRA: Det finnes tydeligvis noen som er hoppende glade for oppgraderingene på Dacia Spring.

Fartsholder og multifunksjonsratt er også på plass. Til og med manuell betjening for klimaanlegget.

Motoren fikk 65 hester under en facelift i fjor og er fremdeles den samme.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

WLTP-forbruket er på ikke altfor lave 1,46 kWt per mil. Det gir deg 23 mils WLTP-rekkevidde.

Dacia har for øvrig studert kjøremønsteret til den typiske kjøperen av slike biler og funnet ut at daglig gjennomsnittlig kjørelengde er 3,1 mil.

Hva prisen for den nye utgaven av Dacia Spring lander på, er foreløpig uklart, men skal vi tyde signalene fra Dacia, vil den nok forbli et prisgunstig alternativ i markedet.

Men om noen norsk importør vil melde seg av den grunn, er fremdeles helt i det blå.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også