Hopp til innhold

Danskene splittet om elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

København: Danskene ønsker «norsk modell» for bilavgift, men regjeringen klarer ikke ta beslutningen.

For en måned siden lovte den danske regjeringen at det skulle komme en endring i de danske bilavgiftene som kan gjøre mange biler billigere.   Og mens undersøkelser viser at det er et stort flertall i folket for å fjerne avgiftene på el- og hydrogenbiler, klarer ikke regjeringen å bli enige internt om hvordan innretningen på den nye avgiften skal være. Under ti prosent i Danmark er motstander av å favorisere grønne biler, ifølge en undersøkelse av Ingeniørforeningen IDA. – Vi ønsker oss den norske modellen, som bygger på CO2-komponent og vekt. Vi har lenge ønsket oss en modell som gjør det rimeligere å kjøpe elbil, sier bransjesjef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader. Dagens danske modell: I dag består den danske registreringsavgiften av to deler, der bilkjøperne betaler 105 prosent av verdien for biler inntil 106.600 kroner, og 150 prosent som bilene som er dyrere enn det. Det første forslaget fra regjeringen gikk ut på å droppe denne oppdelingen og innføre en flat avgift på 100 prosent. Dette vil gjøre alle bilene billigere, men det vil være de dyreste bilene som får det største prisfallet. En gyllen mulighet – Målet vårt er å innføre en avgift som gjør at prisen på elbiler faller mer enn prisen på bensin- og dieselbiler, sier Lærke Flader i Dansk Elbil Alliance. Hun påpeker paradokset som ligger i at de to siste statsbudsjettene har gitt billigere bensin- og dieselbiler, og dyrere elbiler. – Vi har en gyllen mulighet nå til å innføre en riktig modell som er enkel å administrere, inspirert av Norge, men der vi holder mva-fritak utenfor. Debatten om bilavgiftene har åpenbart slått ut i markedet. I de første dagene i september, sank nyregistreringen av biler med 37 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.