Hopp til innhold

Myteknusing over tre fjelloverganger i Finnmark: – De sa det ikke var mulig, så vi gjorde det

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SE VIDEO: Politiker Jørund Greibrokk (V) fikk tenning da vi utfordret ham om til å bli med på tur. Jørund kjører en Tesla Model X fra 2018 med snøscooter på flathenger. Video og alle foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Strekningen Alta-Havøysund er lang, har tre fjelloverganger, og har blitt brukt som eksempel på en umulig elbilreise. Så da kjørte Finnmark elbilforening den – med to fullastede elbiler og tilhengere på slep.

Folk som skal fra Havøysund i Finnmark til flyplassen i Alta kan ikke klare seg med elbil, har det blitt hevdet.

Strekningen er blitt trukket frem som kron-eksempel på en reisevei der elbil ikke fungerer, siden det dreier seg om store avstander, kaldt klima og krevende fjelloverganger.

For å motbevise påstanden, og samtidig knuse et par andre elbilmyter, gjorde noen tillitsvalgte i Finnmark elbilforening nettopp det. Med maksimal last og tilhenger på heftig vinterføre.

FINT I FINNMARK: Og fint går det med elbil der oppe også.

Nu kör vi!

«Det er ikke så enkelt å kjøre elbil i Finnmark», sa daværende samferdselspolitisk talsperson Sverre Myrli fra Arbeiderpartiet for et par år siden. «Hvis du bor i Havøysund og skal til flyplassen i Alta på vinterstid, kan du få problemer med rekkevidden».

Dette ble sagt under Arendalsuka og på Politisk kvarter på NRK for halvannet år siden.

Mytene om elbilens begrensninger lever imidlertid fortsatt i beste velgående, både i Finnmark og ellers i landet.

Men kan det egentlig være så vanskelig? Det var bare en måte å finne ut av det på.

– De sa vi ikke kunne gjøre det, så vi gjorde det, sier Gjermund Wik i Finnmark elbilforening.

TOK KRITIKERNE PÅ ORDET: Gjermund Abrahamsen Wik er tillitsvalgt i Finnmark elbilforening og jobber for elbilen i fylket sitt.

Full last

Men hvordan klarer egentlig en fullastet elbil med henger og snøscooter på slep brasene i nord?

Om vinteren må bilen takle alt fra sprengkulde til kolonnekjøring for å fungere i Finnmark. Gjerne med fullastet bil og en snøscooter på tilhenger.

– «Det går greit om sommeren, men vinter i Finnmark er ikke noe for en elbil», er gjengangeren vi hører ofte her oppe i Finnmark elbilforening. Da måtte vi selvsagt ta kritikerne på ordet og demonstrere at de tar feil, sier Wik.

Med håp om grisevær

Med startskudd i Alta for Gjermund Wik – og fra Tana Bru for hans kompanjong Magnar Johan Winther i Finnmark elbilforening – la de ut på veien med Havøysund som mål.

Det utgjør en distanse på henholdsvis 19 og 36 mil.

Målet var å knuse tre elbilmyter i Finnmark:

Aurora Powertrains eSled:

Elscootere i NM i skiskyting

For anledningen hadde også elbilentusiast og politiker Jørund Greibrokk stilt opp med sin 2018 Tesla Model X med snøscooter på flathenger. I tillegg har følget en Skoda Enyaq iV som foto- og følgebil.

Magnar i Finnmark elbilforening gikk all in og kjørte en Volkswagen ID. Buzz Cargo fullastet med 550 kilo i lastrommet – i tillegg til en kapellhenger med snøscooter på kroken.

MAKS LAST: Magnar Johan Winther er finnmarking og tillitsvalgt i Finnmark elbilforening. I anledning denne turen lånte han en Volkswagen ID. Buzz Cargo, totallastet med ett tonn i bil og på henger.

På veien passerer de ikke mindre enn tre fjelloverganger, fire for Magnar.

Samtlige fjelloverganger ble noen få dager i forveien stengt på grunn av uvær. Med en ny storm-front på er det stor sjans for gjentagelse.

Å stenge en vei fører til at man står ved bommene og venter på at den skal åpne igjen. Dessverre, men heldigvis for andre, ble det ikke kolonnekjøring på denne turen.

Men akkurat kolonnekjøring har Elbilforeningen allerede bevist at elbilen takler godt, les mer i saken under:

Elbilforeningens vintertest 2022:

Seks elbiler i den «umulige» øvelsen kolonnekjøring

Smertefri elbiltur

Selv påstår Venstre-politiker Jørund Greibrokk at han var en av de første med elbil i Finnmark. Har kan i alle fall alle triksene i boka, spesielt når det gjelder flathenger.

For denne turen har han fjernet deksler foran og bak hengeren for mindre vindmotstand.

– Lavere forbruk er noe både fossil- og elbil har godt av, så dette er et godt kjent grep her i Finnmark og ikke noe elbilspesifikt, påpeker Jørund.

FORBRUKS-TRIKS: Lemmen foran og bak på henger har blitt fjernet for mindre vindmotstand, som betyr lavere strømforbruk på elbilen.

For at turen skal gå smertefritt med elbil, anbefaler Jørund alle å planlegge på forhånd.

– Forbruket øker betraktelig med henger uansett biltype. På en slik tur som dette ligger jeg på om lag tre kWt per mil. Når jeg planlegger regner jeg med 50 prosent ekstra forbruk med slik last og hengertype. Hadde jeg brukt kapell- eller skaphenger må jeg regne med opp mot 100 prosent økt forbruk.

Å ta en testtur på et par mil med bilen for å få en antydning på forbruk er noe Jørund anbefaler alle. På den måten er det mye enklere å planlegge ladestopp.

FINNMARKING PÅ FERIE: Biler med henger på slep er nesten et like vanlig syn på veien enn biler uten i Finnmark. Her tar tillitsvalgt i Finnmark elbilforening Magnar Johan Winther og fagsjef Erik Lorentzen en liten kaffepause med utsikt til Skipsbukta ved Havøysund.

Høyt forbruk

Med fullastet bil, skaphenger, kraftig motvind og veibane med et tykt slapselag ble forbruket til tider skyhøyt for Magnar med ID. Buzz Cargo.

– På et tidspunkt cirka halvveis mellom Tana og Havøysund lå forbruket på cirka fem kWt/mil. Det ble totalt tre nødvendige ladestopp på de 36 milene til Havøysund med et snittforbruk på 3,5 kWt/mil, opplyser Magnar.

Folk nordpå har lavest elbilandel, men mest å tjene på elbil:

– Finnmarkinger sparer mest i landet på å kjøre elbil

Av hensyn til værforholdene ble et kort ladestopp lagt inn de siste 80 kilometerne ut til bygda ytterst på Porsangerhalvøya.

– Det gjelder å ha sikkerhetsmarginer på din side. Det hadde gått greit, men man tar ikke sjanser på Finnmarks vinterveier.

LADESTOPP: Det ble praktisert «lade når du kan, ikke når du må» på turen. En kort kaffe- og ladestopp på Skaidi bød på uventede utfordringer. Ladeselskapet Ishavsveien har angivelig slitt litt med sin underleverandør, og lynladerne har ikke alltid den hastigheten som var forventet, ifølge Finnmark elbilforening. Nok en gang ble en Tesla-ladestolpe redningen.

Overbevist ordfører?

Samtlige elbiler rakk frem til et folkemøte Finnmark elbilforening hadde kalt inn til på Havøysund denne ettermiddagen.

VARMEN I KULDA: Fagsjef Erik Lorentzen håper Finnmark elbilforenings myteknusing vil bidra til at finnmarkingene vil ta elbilene ute av kulda og inn i varmen.

Der fikk Elbilforeningens fagsjef, Erik Lorentzen, som var med på turen i Finnmark, anledning til å fremme det glade elbilbudskapet for Måsøy-ordfører Bernth Sjursen og andre fremmøtte.

Med både fakta på plass og bevis for at elbil fungerer i Finnmark parkert utenfor, så vi tegn til at Sjursen kan ha vippet over til den elektriske siden av gjerdet.

– Jeg har fått mye å tygge på, dette var lærerikt. Min Mitsubishi Outlander hybridbil ligger tynt an, for å si det sånn, humret ordføreren.

VAKKERT: Det er tett mellom høydepunktene i Finnmark. Her på vei til Lakseelv i ID.Buzz Cargo på hjemturen.

Mytene knust

Tilbake til de tre mytene vi presenterte i starten.

– Mytene er helt bustet, borte vekk, slår Magnar Johan Winther fast.

– Det går fint an å kjøre i kolonne, det går fint an å kjøre med tilhenger og ikke minst går det fint om vinteren. ID. Buzz er til og med en bakhjulstrekker, og den lå som støpt på veien, påpeker han og fortsetter:

– Faktisk var forholdene tøffere enn med kolonnekjøring, med tanke på forbruk. I kolonne kjører man maks 30 km/t tett på bilen foran og man skal ha det litt kjølig på frontruta for å unngå ising. Her holdt vi 70-80 km/t med minimum 21 grader i kupeen.

FORNØYD ELBILIST: Jørund Greibrokk har en lang erfaring med både elbil og kjøring med elbil i Finnmark om vinteren. Han oppsummerer det slik: Ikke noe problem!

Tesla-føreren Jørund Greibrokk bekrefter at han har samme erfaring.

– Jeg kjører til og med piggfritt både på bil og henger, og det går helt fint. Regelen er den samme for alle, kjør etter forholdene. Man får ikke lov å kjøre mer enn 80 km/t med henger uansett om du kjører elektrisk eller fossilt.

Takk til: Alta Motor for lån av Skoda Enyaq Coupé iV, Harila Vadsø AS for lån av Volkswagen ID. Buzz Cargo og Frode Utsi AS i Tana for lån av kapellhenger og snøscooter.

Gjermund Wik i Finnmark elbilforening:

«Skal vi finnmarkinger velge elbil, må den kunne trekke»

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også