Lader du elbilen med den gamle husholdningskontakten, får du ikke bare lavere ladehastighet - du kan også løpe en sikkerhetsrisiko.

Ved bruk av jordet husholdningskontakt, også kalt Schuko, og klassisk ladekabel med «kladd» får mange dessuten vesentlig lavere ladeeffekt enn de tror; ved 10A (2,3 kW) kan du ende opp med 8,5-9.

– Du risikerer også at sikringen ryker eller slår ut, og at bilen ikke er fulladet når du står opp om morgenen, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

I vår siste medlemsundersøkelse, Elbilisten 2017, kommer det likevel fram at andelen som bruker den gamle basisløsningen er svakt synkende, men fortsatt benyttes av 63 prosent av dem som svarte (se tabell).

Med Type 2-kabel og skikkelig hjemmeladestasjon kan du hente ut mesteparten av tilgjengelig effekt i strømkursen. Her er elektronikken fra den tradisjonelle ladekabelen flyttet inn i den vegg- eller stolpemonterte ladestasjonen. Denne sørger for å sjekke at alt er klart før elbilen spenningssettes, og avbryter lading ved feil.

Størst betalingsvilje opp til 10.000 kroner

En hjemmeladestasjon skal ha egen kurs fra tavle og jordfeilvern (type B), og er på alle måter en langt bedre løsning enn jordet husholdningskontakt. Ulempen er at den er vesentlig dyrere.

I vår undersøkelse sa totalt 38 prosent at de er villige til å betale 10.000-15.kroner for ferdig installert hjemmeladestasjon, mens 21 prosent av ulike grunner svarte at de ikke hadde behov.

– I utgangspunktet er den tradisjonelle løsningen trygg, dersom kursen og stikkontakten er i god stand og kladden på ladekabelen avlastes, men du bør se på en skikkelig ladestasjon som en investering i boligen din. Den gir både sikker og effektiv lading, sier Haugneland.

BAKGRUNN: Om Elbilisten 2017

  • Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
  • Elbilisten 2017 er den sjette undersøkelsen som er gjennomført.
  • Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyd de er med elbilen sin.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 23. april – 2. mai 2017 og sendt ut på epost til over 50.000 elbileiere.
  • Over 12.500 personer deltok (24 % svarfrekvens). Deltakerne brukte i gjennomsnitt 18 minutter på å gjennomføre undersøkelsen.