Hopp til innhold

Derfor tar Listhaug feil om elbiler

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Urealistisk, sa Sylvi Listhaug om det vedtatte nullutslippsmålet for alle nye biler i Norge fra 2025. – Elbilene vinner dersom politikerne leverer, kontrer Christina Bu i Norsk elbilforening.

I valgkampinnspurten denne uken gikk Fremskrittspartiets nestleder Sylvi Listhaug hardt ut og mente at det såkalte 2025-målet er urealistisk. Målet, som de fire regjeringspartiene stiller seg bak og som er vedtatt av et samlet Storting, innebærer at nye bensin- og dieselbiler ikke skal selges i Norge fra år 2025, og at nybilsalget da bare skal bestå av nullutslippsbiler. Altså i praksis, slik det ser ut i dag: elbiler.

– Sår tvil om vedtatt politikk

FrP har selv vært med på dette vedtaket, som både står i regjeringens Nasjonal transportplan og Granavollplattformen fra januar i år. Men så kom utspillet fra Listhaug: – Elbilen kan være en god bil nummer to, men vi kommer til å være avhengige av både bensin- og dieselbiler i lang tid fremover, sa Listhaug til NRK. – Det vi vil gjøre er å signalisere at målet er urealistisk, og at folk må få velge å kjøre de bilene de vil etter 2025, fortsatte Listhaug. Dette får Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til å reagere kraftig. – Dette utspillet er helt virkelighetsfjernt av FrP, og sår helt unødvendig tvil om vedtatt politikk. Listhaug har funnet fram til elbil-talepunktene fra 2013, men teknologiutviklingen har hatt en rivende utvikling siden den gang, og mye mer vil skje frem til 2025. Målet om å bare selge elbiler i nybilsalget i 2025, er fullt mulig. De neste par årene kommer det hvert fall 40 nye elbilmodeller, og disse har stort sett lang rekkevidde, sier Bu.

– Politikken som avgjør, teknologien er der

– Det er politikken, ikke teknologien, som vil avgjøre om vi når 2025-målet, fastslår Bu. Hun peker på at FrP sitter på de aller viktigste statsrådene for å sikre at målet nås. – Finansministeren avgjør om bilene er lønnsomme på markedet, gjennom avgiftspolitikken, men kan også drepe elbilsalget med høye avgifter. Og FrP sitter med samferdselsministeren og energiministeren, som kan sørge for rammevilkår som gjør at folk som kjøper elbil får ladet elbilen sin langs veien. Christina Bu er tydelig på at selv om 2019 er året der elbilsalget virkelig har skutt fart, så må elbilpolitikken fremdeles styrkes framover slik at elbil skal være det naturlige valget for alle. Hittil i år er markedsandelen for nybilsalget av elbiler på landsbasis 43,6 prosent. Det betyr at flertallet fremdeles velger biler på fossilt drivstoff når de kjøper helt ny bil, og dette låser forbrukerne i en teknologi som bidrar til betydelig med klimagassutslipp i mange år framover. – Fortsatt er under ti prosent av den norske bilparken helelektrisk. Derfor er utspill som dette det siste vi trenger nå, sier Bu, og kommer med følgende henstilling til våre folkevalgte: – Politikerne må ikke gi opp målet basert på fordommer om elbiler. Listhaug mener det ikke går å kjøre elbil fra Oslo til Sunnmøre. Men allerede nå finnes det elbiler som klarer dette fint, og i 2025 kommer det til å være en rekke nye elbiler på markedet som passer for dette formålet.