Hopp til innhold

Saab gjenoppstår … på en måte: Det svenske elbil-prosjektet Emily GT kan være reddet

NYTT HÅP: Ordføreren i Trollhättan, Peter Eriksson, i et godt håndtrykk med den nye investoren i NEVS, Jihad Mohammad, daglig leder i EV Electra. Bak de to en knallrød Emily GT.

NEVS-eventyret holdt på å strande etter at eierne trakk ut proppen. Nå kan selskapet være reddet av et nytt firma, og elbilmodellen Emily GT kan være langt nærmere produksjon.

Emily GT er egentlig Saaben som aldri ble noe av.

Da GM trakk pluggen ut av Saab, ble restene kjøpt opp av NEVS, National Electric Veihcle Sweden, i 2012.

De ble kjøpt opp av den kinesiske giganten China Evergrand Group i 2019, men det videre eventyret lot til å strande som følge av finansielle problemer.

GJENNOMTENKT: Mangel av motorer midt mellom hjula gir god plass.

Ny investor

Men ingeniørene fortsatte å utvikle denne svært unike bilen du ser over – Emily GT – til den sto ferdig som flere prototyper.

Men da de endelig sto klare med en bil, sa eieren nei.

Likevel, det som så ut som snipp snapp snute, får kanskje likevel en happy ending.

For under et pressemøte på eCarExpo i Göteborg nylig, kunngjorde sjefen i NEVS sammen med ordføreren fra Trollhättan og toppsjefen i kanadiske EV Electra at Emily gjenoppstår i Trollhättan – ved hjelp av kapital fra sistnevnte selskap.

ARVEN: NEVS springer ut fra Saab og som sin forgjenger er den nye bilen full av nye løsninger, som fire individuelt drevne hjul, med alt det innebærer av programmering.

De vil angivelig nå tilby de rundt et par tusen ansatte som mistet jobben en stund tilbake, om å komme tilbake.

Der skal de også bygge det andre kjøretøyet de har utviklet, Pons. Det er en futuristisk autonom liten buss.

– Vi kommer snart til å bygge biler i Trollhättan. Vi visste hva som kreves for å utvikle bilen ferdig og starte fullskala produksjon, sier EV Electras toppsjef og gründer, Jihad Mohammad, ifølge Auto Motor & Sport.

Hvem er investoren?

Mohammad er nærmest som den rene Ben Redic Fy Fazan å regne.

Han skal ha tjent store penger innen telekom i Canada og startet EV Electra som eget selskap. Det skal visstnok stå på egne ben med forskning og utvikling basert i Libanon.

REDNINGEN: Jihad Mohammad søker kompetanse til sine fremtidige elbilsatsning.

Bilene har en formgivning du aldri har sett maken til og kundegruppen er definitivt folk med mye penger.

Foreløpig dreier det seg om tre biler:

Quds Nostrum er en vanvittig fireseters superbil som skal få 800 kilometers rekkevidde, nå en toppfart på 400 kilometer i timen og klare 0-100 km/t på under to sekunder.

Den skal ha et 90 kWt batteri, to motorer på 960 hester – og bilens vekt skal være bare 1.300 kilo.

SÆREGEN: Designtrendene er muligens litt annerledes i Østen. Quds Nostrum ligner i hvert fall ingenting annet.

Quds Capital ES er en luksuriøs 5-seters sedan med 800 hester, rekkevidde på 600 km, toppfart på 250 km/t, sprint til 100 km/t under fire sekunder og en vekt på relativt beskjedne 1.800 kilo.

SEDAN: Også denne bilen har fantastiske prestasjoner å vise til.

QUds Rise er en toseters kabriolet som skal klare 450 km fra et batteri på 50 kWt, ha en toppfart på 250+ km/t og klare 0-100 km/t under fem sekunder ved hjelp av en 200 hesters motor som trekker på bakhjula. Bilen skal veie 1.300 kilo.

TØFF: Ingen av bilene nevnt over skal være satt i produksjon.

For oss høres spesifikasjonene ut som fantasitall, men tiden vil vise om vi i det hele tatt får se bilen.

Hvilken bil er reddet?

Vi har mer troa på den svenskutviklede sedanen Emily GT. Seks fullt kjørbare prototyper er bygget.

De mangler kollisjonsputer og nødbremsesystem, men da prosjektet stoppet, anslo NEVS at bilen kunne stå produksjonsklar på 18 måneder.

FØLES FERDIG: Interiør og betjening føles ferdig.

I prototypene sitter det en batteripakke på 52 kWt fra et tidligere prosjekt, men produksjonsbilene skal kunne romme et batteri på 175 kWt, om ønskelig.

Da skulle vi se en rekkevidde over 100 mil. Batteripakka på 120 kWt ville gitt en rekkevidde på cirka 80 mil og skal fremdeles være et ønsket alternativ.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Motor i navet

Nesten like spesielt er motorene.

De er plassert i navene, rett innenfor felgene, på alle fire hjul. Emily GT er den eneste bilen i nyere tid som har gått for denne løsningen.

Et komplett hjul veier 60 kilo men, takket være spesielt lett legering i felgene.

Bilen skal etter tester utført av flere andre medier, være ekstremt lettkjørt og kvikk, blant annet takket være godt kalibrert luftfjæring og helt egen utveksling på rattet.

Toppfarten er oppgitt til 250 km/t og 0-100 km/t skal klares på under 3,2 sekunder.

Så gjenstår det selvsagt fremdeles å se om EV Electra har musklene til for å få gjennomført dette prosjektet …

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også