Hopp til innhold

Dette blir Skodas første elbil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skodas Vision E-konsept er noe langt mer enn en virkelighetsfjern konseptbil. Vi har tatt en både fascinerende og virtuell kikk på den kommende elbilen.

NYHETSKOMMENTAR: Bilen skal vises fram første gang på Auto Shanghai-utstillingen i Kina fra 19.-28. april. I Oslo var det imidlertid duket for en eksklusiv presentasjon tirsdag, i form av virtuell virkelighet (VR). Med andre ord; på med VR-briller og headset for å betrakte bilens proporsjoner både fra utsiden og innsiden. På bildet er Elbilforeningens kommunikasjonsleder Petter Haugneland i ferd med å sette seg i kontorstolen – eller liksom-førersetet – for å ta bilen i nærmere øyesyn fra innsiden. Og det er liten tvil om at konseptet er interessant; Vision E vil treffe mellomklassen – som i dag ikke inneholder et eneste elektrisk alternativ. Bilen har dessuten et crossover-format; den er verken coupé, stasjonsvogn eller SUV, men litt av alt. Et lite dessverre ligger også i dette, siden konseptbilen er planlagt som fireseter – og dermed kan være en utfordring for større familier. Bakdørene er imidlertid bakhengslede, siden bilen mangler B-stolpe. Samtidig er det åpenbart at ikke alt er skrevet i stein ennå. Modellen skal (dessverre) først lanseres i 2020. Før det kommer Skoda med en ladbar utgave av familiebilen Superb, og innen 2025 lover den tsjekkiske Volkswagen-datteren å ha fem elektriske modeller på veien. Man må med andre ord smøre seg med tålmodighet, men det er likefullt spennende signaler som sendes. Stor flate til batteripakken Konseptbilen ser for et trent øye ut som noe som praktisk talt kan gå i produksjon, en betraktning Skodas folk ikke avviser. Designen skiller seg en god del fra det vi forbinder med Skoda i dag, og silhuetten bærer preg av at det er et mål å gjøre bilen mest mulig aerodynamisk – til tross for det SUV-aktige formatet. Luftmotstand er som kjent en avgjørende faktor for å holde forbruket nede, og særlig i høyere hastigheter. De ytre målene er ellers; 4,7 meter lang, 1,9 meter bred og snaut 1,6 meter høy. Akselavstanden er 2,85 meter. Det gir en flate under kupeen på over fem kvadratmeter til batteripakken. Vision E er bygd på Volkswagens nye MEB-plattform, som er lagd spesifikt for modeller med elektriske drivlinjer. I denne skal det komme på plass to elektromotorer med samlet ytelse på 225 kW, eller 306 hestekrefter. Når det gjelder detaljer om batteriytelse – både netto og brutto – må vi smøre oss med tålmodighet. Det antydes imidlertid rekkevidde opp mot 500 kilometer (basert på NEDC-syklusen), noe som skulle tilsi batteriytelse på minst 70 kWh. Denne betraktningen understøttes også av at Skoda oppgir hurtigladetid på en halvtime for 0-80 prosent (det er dog uklart om tenkt effekt er 150 kW). I tillegg planlegger Skoda for induksjonslading; altså at bilen skal kunne lade trådløst ved hjelp av én spole i bilen og én i bakken. Alltid tilkoblet Skoda sikter dessuten mot at modellen skal være tilkoblet på de fleste måter når den kommer på markedet, og «alltid være online» – takket være WiFi-hotspot og LTE-modul. Det varsles førerassistanse i form av køassistent, avansert parkeringsassistent og autopilot for motorveikjøring (støttet av sensorer og kamera). Når det gjelder sistnevnte, altså selvkjøring, er Vision E på nivå tre. Dette betyr i praksis at bilen er selvkjørende ved bestemte forutsetninger. Skoda opplyser at bilen kan opptre uavhengig i køer, gjennomføre en tur på motorvei med autopilot, foreta unnamanøver, kjøre forbi andre biler eller lete etter en parkeringsplass (og parkere selv).