Forsikringsdekkede bilberginger har økt med 8,2 prosent: Dette er det vanligste problemet når elbiler trenger veihjelp
Må elbilene ha veihjelp fordi de har glemt å lade? Niks. Men problemet har likevel med strøm å gjøre – enten man kjører fossilt eller elektrisk.
Når bergingsbilen kommer for å hjelpe en elbil, vil mange anta at den har gått tom for strøm. Ifølge IF forsikring og Viking Redningstjeneste er det ikke det store batteriet som er problemet.
Det er bare 2-3 prosent av tilfellene som handler om at bilen må kjøres til ladestasjon for å lades opp. Som oftest må elbiler reddes av samme grunn som fossilbiler:
Én av tre redningsoppdrag for elbiler gjennomføres fordi 12-voltsbatteriet er flatt.
Enda et batteri?
De som ikke er så bilinteresserte har kanskje ikke fått med seg at elbilen har to batterier. Det store batteriet som driver bilen, samt 12-voltsbatteriet gjør mye av det samme som i fossilbiler.
Det iverksetter høyspentbatteriet og gir ellers strøm til det som er av elektronikk i bilen. Skjermer, vinduer, setevarme og kupelys får strømmen fra dette lille batteriet.
– Startbatteri er noe elbiler deler med hybrid-, bensin- og dieselbiler. Det er særlig i de kalde månedene sjåfører trenger veiassistanse enten hjemme eller på tur. 12-voltsbatteriet er utsatt for utlading hvis det er mye småkjøring, særlig på kalde dager, påpeker pressesjef Sigmund Clementz i If.
Lurer du på hvordan du best skal vedlikeholde dette batteriet? Sjekk ut våre råd her:
Lader fra hovedbatteriet
Mer erfarne elbilister vet at de fleste nye elbiler har et system klart for å vedlikeholde 12-volten med strøm fra høyspentbatteriet. Forsikringsselskapet anbefaler å lære seg hvordan dette fungerer:
– Det kan være ulikheter mellom merker og modeller om hvordan elbilen lader 12 V-batteriet. Som regel skjer dette jevnlig fra hovedbatteriet, også når du ikke kjører. Likevel er det lurt å sette seg inn hvilke anbefalinger bilprodusenten har for lading og batterihelse av begge batterier, sier Clementz.
De første seks månedene i år ble det gjort over 155 000 redningsoppdrag dekket over forsikringen til alle typer motorkjøretøyer i Norge.
Det viser bransjestatistikk fra Finans Norge. Det er en økning på 8,2 prosent fra samme periode i fjor.
Behov for veihjelp?
Har du ikke veihjelpsavtale eller er du på jakt etter en gunstigere en? Medlemmer i Elbilforeningen kan få veihjelp hos Viking til 475 kr året, uten egenandel.
Det inkluderer hjelp med start av 12-voltsbatteriet inntil to ganger på 12 måneder, samt transport til nærmeste hurtiglader innen 150 km i Norge og Europa (land knyttet til Grønt kort-avtalen).
Les mer om tilbudet her: