Dette er Elbilforeningens innspill til statsbudsjettet
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hva Norsk elbilforening mener om regjeringens elbilsatsing til neste år, og hvorfor.
Regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett 7. oktober, og i disse dager pågår det høringer i Stortinget, før det endelige budsjettet vedtas i desember.
Norsk elbilforening deltar i høringene med våre forslag til hvilke budsjettgrep politikerne må gjøre dersom vi raskt nok skal legge til rette for en elektrisk framtid med miljøvennlige reiser for alle.
Her er Elbilforeningens innspill til Finanskomiteen:
Norsk elbilforening er tilfreds med at kjøps- og bruksfordelene videreføres i budsjettet for 2020. Samtidig er det viktig å påpeke at det ikke er tilstrekkelig til at Norge skal klare å nå målet om kun salg av nullutslippsbiler fra 2025, og å nå regjeringens mål om halvering av utslipp fra transport innen 2030. Selv om vi ser positive tall for nybilsalget, er det grunn til å minne om at 91 prosent av bilene som kjører på norske veier, fortsatt er bensin- eller dieselbiler. Det er ingen grunn til å redusere innsatsen for et skifte fra fossilt drevne biler og over til nullutslippsbiler. Elbilforeningen foreslår å:- Øke konkurransekraften til nullutslippsbiler gjennom at man i overgang til WLTP beholder 70 gram/km som første innslagspunkt i engangsavgiftens CO2-komponent med tilsvarende for innslagspunkt for CO2-rabatt, og øke alle CO2-satsene i engangsavgiften med 20 prosent
- Redusere CO2-rabatten i engangsavgiften for lette varebiler
- Øke kravet for at ladbare hybrider skal få rabatt i engangsavgiften fra dagens 50 km til 100 km elektrisk rekkevidde
Elbilforeningens innspill til Energi- og miljøkomiteen:
- Gi NVE i oppdrag å utforme effekttariffer som gjør hurtiglading kommersielt lønnsomt i hele landet
- Nedsette et ekspertutvalg som får som mandat å samle kunnskap og berede grunnen for forbedringer i nettleiestrukturen som tjener politiske mål og kan få bred aksept.
- Gi Enova i oppgave å opprette den lovede nasjonale støtteordningen om ladeinfrastruktur for borettslag, sameier og garasjelag opprettes etter modell fra Oslo
- Innføre en nasjonalt bindende regel om bompengefritak for elektriske varebiler til de når en markedsandel om 25 prosent i de aktuelle bomsnitt
Etterlyser ladestøtteordningen for borettslag og sameier
Det er Energi- og miljødepartementet som har ansvar for Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), som i sin tur har kan utforme såkalte effektariffer, som vil kunne påvirke strømprisen fra hurtigladere i en gunstigere retning for forbrukerne. Departementet har også ansvar for Enova, som er det naturlige utgangspunktet for en ladestøtteordning for borettslag og sameier. Derfor har Norsk elbilforening i tillegg til punktene over, også sendt følgende innspill til Stortingets energi- og miljøkomité: I regjeringserklæringen varslet regjeringen en nasjonal støtteordning for lading i borettslag, sameier og garasjelag. Den kom ikke i dette budsjettet, noe som er svært skuffende. Tilrettelegging for lading på felles parkeringsområder er et viktig grep ikke bare for de som har elbil i dag, men også for de som skal skaffe seg det i fremtiden. Enova bør få i oppdrag å sette i verk en slik støtteordning, og det bør som en start settes av 250 millioner til dette. For at det skal være mulig å kommersielt bygge ut infrastruktur for lading over hele landet, må kostnaden for høy effektbruk i strømnettet legges om. Det er behov for en endring i tariffsystemet som gjør det mulig for hurtigladestasjoner å bli kommersielt lønnsomme i hele landet. Effekttariffen må ikke bli et hinder for overgang til elbil i mindre sentrale strøk. En mulig endring i dagens system er å innføre et bunnfradrag for hurtigladere med mindre enn et gitt strømforbruk i året.Elbilforeningens innspill til Transport- og kommunikasjonskomiteen:
- Stortinget bør be regjeringen sikre at Statens vegvesen og Statnett i arbeidet med Nasjonal transportplan samkjører infrastrukturplanleggingen for å sikre etableringen av store ladeparker langs hovedveinettet
- Stortinget bør be regjeringen innføre en nasjonalt bindende regel om bompengefritak for elektriske varebiler til de når en markedsandel om 25 prosent i de aktuelle bomsnitt