Elbilforeningen med nytt forslag: – Dette skiltet vil vi ha
Det har sittet langt inne, men nå foreslår Elbilforeningen å endre skiltreglene for elbil i kollektivfelt. Forslaget er at elbilene skal skiltes inn, i stedet for ut.
– Vi er gjerne med på en diskusjon om at skiltreglene for elbiler i kollektivfeltet bør endres, så lenge klima og trafikkflyt er førende prinsipper, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Gjeldende hovedregel er at elbiler har tilgang til å kjøre i kollektivfelt og sambruksfelt. Denne tilgangen kan begrenses med underskilt.
Når elbilene blir for mange, bruker lokale vegmyndigheter ofte behovet for enkel skilting som argument for hvorfor man ikke beholder delvis tilgang for elbiler.
Elektrisk samkjøring er framtiden
– Elbilforeningen har alltid sagt at når det blir for mange elbiler for kollektivfeltet, så er svaret samkjøring med elbil. Der er vi nå, men det er ganske krøkkete å skilte med dagens regel, sier Bu.
Hun minner om at det er et politisk ønske om mer samkjøring, men det finnes få effektive virkemidler for å få det til.
─ Dersom politikerne bestemmer seg for et nytt skilt, der underskiltet brukes for å gi tilgang til elbiler, mener vi at det også må på plass en nasjonal regel. Den skal være at det alltid skal gjøres en konkret vurdering av i hvilken grad det kan gis tilgang til elbiler, sier Bu.
– Elektriske varebiler og lastebiler må fremdeles ha automatisk tilgang
Elbilforeningens generalsekretær har tro på at organisasjonen kan få gjennomslag for den nye politikken, med utslippskutt og samkjøring som styrende prinsipper.
– Det vil være enklere å forstå skilter dersom elbilene skiltes inn. Vi er helt enig i at bussens framkommelighet skal sikres. Men det er nesten alltid plass til noen flere kjøretøy i kollektivfeltet, sier Bu.
En utilsiktet og uheldig konsekvens av dagens regler er at elektriske varebiler er de første som kastes ut av kollektivfeltet når kravene til samkjøring kommer.
Det kan ikke fortsette, mener Elbilforeningens generalsekretær. Hun minner om at salget av elektriske varebiler går mye dårligere enn for elbiler i personbilmarkedet.
– Elektriske varebiler bør derfor fremdeles ha automatisk tilgang så lenge det er skiltet med kollektivfelt. Det samme bør elektriske lastebiler ha. Deretter kan de elektriske personbilene skiltes inn via underskiltene, med økende krav til passasjertall, sier Bu.
– To ting er viktig – at vi utnytter kapasiteten på veiene på en klimavennlig måte som gir minst mulig kø, og at bilistene forstår skiltene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Sure bøter
Bøtene er kraftige for dem som kjører ulovlig i kollektivfeltet og mange har gått på en smell fordi de har misforstått skiltene.
– Sånn kan vi ikke ha det. Skiltene må være lett å forstå for en elbilist i farta, sier Christina Bu.